Gå til innhold

hjelpestønad


Gjest alenemor32

Anbefalte innlegg

Gjest alenemor32

Hei Irene.

Har for noen uker siden fått hjelpestønad for min yngste sønn på 7 år etter at jeg la ved en nevropsykologisk utredelse som jeg selv betalte for grunnet at ppt var sen med henvisningen slik at jeg gikk til privat for ikke å vente nesten et år til på utredelsen. Han ligger i gruppen lett til usikker psykisk utviklingshemming og ppt mener han ligger 2-3 år etter i utvikling og det er da språk, forståelse, motorikk, renslighet osv. Han var 14.mnd. da han var med i en trafikkulykke i jan. 95. og vi har slitt med han etter det, men aldri fått noe hjelp, selv har jeg slitt med nakkesleng i 13 år og har hele tiden informert trygdekontoret og andre instanser at han har vært med i ulykken, men han er aldri tatt på alvor før nå. Det jeg lurer på er kan jeg kreve hjelpestønad enda lenger tilbake enn til nov. 2000 som jeg nå har fått, grunnet at han har hatt vansker hele tiden og er meldt til ppt i årskiftet 97/87 grunnet språk og motorikk. Jeg mener selvsagt selv at han har rett på flere år tilbake, men er usikker hvordan jeg skal forholde meg og hvilke dokumentasjon jeg bør legge ved, har kun fra ppt fra -98 om at han allerede da lå et år etter i utvikling, men ingen har fortalt meg at jeg kunne søke hjelpestønad før jeg selv gjorde det for ikke lenge siden. Min sønn er født i nov. -93 og fikk også inviglet utsatt skolestart, men så flyttet vi og der var det ikke ledig barnahage så han måtte begynne allikevel , men med spesialpedagog og assistent som følgte han opp, i dag har han 20 timer assistent og 5 timer spes. ped. timer i uken + at han går 2,5 timer på sfo.

Håper andre har noen gode råd til meg og gjerne at jeg kan få snalig svar fra deg Irene for det begynner å haste med evt. klagen min. Han har fått sats 1.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Jeg kan ikke vurdere om han skal ha høyere sats, men etterbetaling for mer enn 3 mndr før søknad er betinget av at trygdekontoret tidligere har gitt deg feil eller misvisende opplysninger - f.eks at de burde informert deg om dine rettigheter tidligere. Det betinger imidlertid at du har vert i kontakt med trygdekontoret på et tidligere tidspkt - jeg forutsetter at du ikke har en sykdom eller annet som gjør at du ikke er i stand til å ivareta dine og dine barns rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alenemor32

Jeg kan ikke vurdere om han skal ha høyere sats, men etterbetaling for mer enn 3 mndr før søknad er betinget av at trygdekontoret tidligere har gitt deg feil eller misvisende opplysninger - f.eks at de burde informert deg om dine rettigheter tidligere. Det betinger imidlertid at du har vert i kontakt med trygdekontoret på et tidligere tidspkt - jeg forutsetter at du ikke har en sykdom eller annet som gjør at du ikke er i stand til å ivareta dine og dine barns rettigheter.

Hei Irene og takk for svar.

Dette er noe jeg kommer til å gå videre med så jeg håper på ytterligere svar fra deg og andre.

I okt-2000 var jeg på kontoret til trygdekontoret for å søke om hjelpestønad til min sønn (har søkt pr. feb.2001), men valgte å ta med meg skjmaet for å la advokaten min se på det før jeg sendte det inn og det sa jeg også til saksbehandler en mann som jeg vet hvem er,men ikke husker navnet på. Så egentlig skal jeg vel ha krav på tilbake 3 mnd. før okt, men allerede i sep.2000 søkte jeg om 50-100% uføre på meg selv og la selvsagt med endel opplysninger omkring at jeg er alene med barn og at minstemann er krevende og det har dem hele tiden visst tilbake til -95 da jeg fikk 50% uføre. Jeg har muligens ikke noe papirer bare muntlig på at jeg har sagt dette til diverse personer, muligens også da jeg fikk igjennom overgangsstønad i jan-99 for minstemann. Finner jeg ikke søknadskjemaet som saksbehandler på trygdekontoret underskrev, men jeg brukte et annet (tror jeg) og ventet på den nevropsykologiske testen før jeg sendte inn søknaden, har jeg ikke noe bevis da for å få ytterligere tilbake for flere mnd. enn det jeg allerede har fått. Kan jeg konforere saksbehandler om at jeg var på kontoret hans og få tilbake eller må jeg ha det skriftlig? Og papirer på at min sønn allerede i-98 lå 1 år under i utvikling kan jeg da kreve hjelpestønad tilbake i tid på det eller er det andre momenter som spiller inn.

Håper på svar da jeg står alene med dette og det har vært flere trygdekontorer med i bildet her. Har selvsagt vært i kontakt med nåværende trygdekontor, men der var det ikke hjelp å få da hun ikke visste hva hun skulle si ang. dette. Måtte evt. komme med det søknadsskjemaet som saksbehandler hjalp meg med, men hva om jeg da ikke finner det.

Håper på ytterligere svar fra deg.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...