Gjest Anne40 Skrevet 24. april 2001 Del Skrevet 24. april 2001 Hei! Ble henvist hit av Dr. Knut-Erik Ånensen. Jeg har følgende spørsmål: Jeg har en far - 67 år som svært ofte har store smerter i testiklene. Det begynner med kraftige frysetokter som varer i et par timer, så svetter han og har svært høy feber. Dette går videre over i at testiklene hovner til 2-4 dobbelt størrelse og er knallrøde og svært vonde. Han har vært hos lege som har tatt blodprøve/urinprøve m.m., men har kun fått antibiotika for å stoffe forløpet. Dette gjentar seg med 2-3 måneders mellomrom og det varer i 10 dager - 2-3 uker. Han er da for det meste sengeliggende og kraftig syk. Ingen hjelp så langt! Hva kan dette være? Han opererte bort 1 nyre for flere år siden, og er nå redd det kan være noe med den andre (noe Dr. Ånensen betvilte). En av legene mistenkte noe med bitestiklene, og sa at disse kan fjernes - men med bivirkninger som depresjon og diverse andre alvorlige virkninger. Dette var kun en gjetning fra hans side - ingen positive svar på prøver. Hva/hvor kan han gjøre/gå for å få hjelp? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25683-hovner%C3%B8de-testikler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 25. april 2001 Del Skrevet 25. april 2001 På det du beskriver er jeg mest til å tro at han har betennelser i bitestiklene som gir ham så kraftige infeksjonstegn. Når dette kommer, må det behandles med antibiotika. Men man bør forsøke å finne ut om det er noen tilstand som ligger til grunn for dette. Det kan være infeksjon i urinveiene. Han kan ha dårlig blæretømming med resturin som er infisert - altså at det er en infeksjon som forplanter seg fra blæren og ned til testiklene. - Han bør altså utredes i en fase når han ikke har en pågående aktiv infeksjon. Dette kan enten gjøres av hans almenlege eller av urolog. Du spør også om bitestiklene kan fjernes. Det er et inngrep som ikke gjøres så ofte, men det kan gjøres uten noen store bivirkninger. Men det hjelper ikke dersom ikke den primære årsaken sitter der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25683-hovner%C3%B8de-testikler/#findComment-106463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.