elbr Skrevet 24. april 2001 Del Skrevet 24. april 2001 Hei! Jeg er en kvinne på snart 44 år. Til tider kjennes ut som om hjertet mitt hopper over et slag. For øyeblikket er det skikkelig ekkelt - det hopper liksom over et slag med jevne mellomrom hele dagen. Er en smule redd for hva det kan være. Har hatt tendens til dette tidligere også og nevnte det for noen på jobben (arb. ved et sykehus), men det eneste jeg fikk høre var at det mest sannsynlig var ekstracystoler og at disse ikke var noe farlig, men nå synes jeg det begynner å bli skikkelig ekkelt så spørsmålet mitt er: Er det farlig? Kan dette evt. registreres på EKG? Er det mulig å registrere EKG over en hel dag? Det kan nevnes at jeg har tendens til fibromyalgi - kan dette ha noen sammenheng? Hva vil du anbefale meg i dette tilfellet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25692-ekstracystoli-eller-hva-bekymret/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 27. april 2001 Del Skrevet 27. april 2001 Svar til Elbr. Dette er en av de hyppigste hjerteplagene folk har. Det du beskriver er høyst sannsynlig vanlig ekstraslagvirksomhet, og det er et normalfenomèn som vi alle har endel av hvert eneste døgn. Noen av oss merker de enkelte ekstrasystoler, mens andre kan ha hundre/tusenvis pr. døgn uten å merke noe som helst. Din fibromyalgi har neppe noe med selve ekstraslagvirksomheten å gjøre, men det kan være at den tilstanden gjør at du registrerer ekstraslagene bedre. Det er sjelden eller aldri nødvendig å gjøre noe med dette. Det kan registreres på EKG, hvis man treffer en periode med slik aktivitet. Ellers kan man registrere EKG over et helt døgn (såkalt Holter-registrering). På den måten kan man også få et kvantitativt mål for ekstraslagene. Se det hele an en stund. Prøv å eliminere eventuelle forsterkende faktorer for slike slag : mye kaffe, røyking, uregelmessig liv og søvn, manglende trening, høyt blodtrykk, etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25692-ekstracystoli-eller-hva-bekymret/#findComment-107136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.