Gå til innhold

Har folkeregisteret taushetsplikt?

Gjest hvordan finne adressen til folk?

Anbefalte innlegg

Gjest hvordan finne adressen til folk?
Skrevet

Min eksmann flyttet tidligere og ville ikke si hvor han bodde.

På den tiden hadde han samvær med vårt fellesbarn.

Pga av div. omstendigheter var det viktig å vite hvor han faktisk bodde, så jeg tok kontakt med folkeregisteret for å høre om han hadde registerert sin adresse der.

Men de ville ikke oppgi adressen til meg.

Han står heller ikke oppført hos opplysningen.

Nå fant jeg ut hvor han bodde tilslutt da (via andre).

Men nå har han flyttet igjen og "visstnok" blitt samboer.

Jeg vet hennes navn, men vet faktisk ikke om de offisielt er samboere. Hennes telefon er heller ikke registrert på den adressen han angivelig bor på.

Han er pr. dags dato fradømt samvær, men skal snart i retten igjen.

Det er av ulike grunner viktig å finne ut om de bor på samme adresse, men hvordan finne ut dette, når folkeregisteret ikke opplyser om slikt?

Det er av viktig karakter for saken.

Skrevet

Ja, de har taushetsplikt.

Det går forsåvidt greit å få dem til å omgås denne, men det er jo ikke å anbefale.

Men jeg kan aldri tenke meg at de har taushetsplikt om de stevnes som vitner i en rettssak. Dette burde advokaten din kunne ordne opp i uten særlig problemer.

Gjest Sant eller?
Skrevet

Ja, de har taushetsplikt.

Det går forsåvidt greit å få dem til å omgås denne, men det er jo ikke å anbefale.

Men jeg kan aldri tenke meg at de har taushetsplikt om de stevnes som vitner i en rettssak. Dette burde advokaten din kunne ordne opp i uten særlig problemer.

Har de virkelig taushetsplikt?

Jeg har fått slike opplysninger der minst to ganger, og da trengte jeg ikke å oppgi noen spessiel grunn engang.

Jeg var bombesikker på at dette var offentlig innformasjon som alle hadde innsyn i på folkeregisteret.

Skrevet

Folkeregisterloven finner du her:

http://www.lovdata.no/all/hl-19700116-001.html

"Enhver som i stillings medfør eller som i medhold av denne loven eller bestemmelser gitt i medhold av loven, har høve til å gjøre seg kjent med opplysninger i folkeregistrene om noens private forhold, er pliktige til å bevare taushet om det han får kjennskap til. Som private forhold regnes ikke en persons fulle navn, fødested, fødselsdato og personnummer, adresse og eventuell dødsdato med mindre slike opplysninger kan røpe et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlig.(...) Opplysninger nevnt i første ledd som det ikke gjelder taushetsplikt for, kan utleveres til personer og private institusjoner når opplysningene er nødvendige for å ivareta lovmessige rettigheter eller plikter"

Men man kan ha sperret adresse. Vet ikke hvor mye som skal til for å få det, men det finnes forskjellige grader av det tror jeg...

Skrevet

Har de virkelig taushetsplikt?

Jeg har fått slike opplysninger der minst to ganger, og da trengte jeg ikke å oppgi noen spessiel grunn engang.

Jeg var bombesikker på at dette var offentlig innformasjon som alle hadde innsyn i på folkeregisteret.

Enig med Åsemor. Det er ikke unndratt offentligheten, med mindre alvorlige årsaker gjør dette nødvendig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...