Gå til innhold

Opphør av svar på mail


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har i dag lest i Adresseavisen at all kontakt mellom lege og pasient via mail er forbudt - også når pasienten via eget initiativ har godkjent dette.

Jeg synes norsk lovgivning på dette området er ekstremt gammeldags. Jeg er overbevist om at den nesten paranoide ånd som gjennomsyrer datatilsynet og reglene om personvern, er til skade for de pasienter det er tenkt å verne.

Dette til tross, er jeg opptatt av at jeg som lege til en hver tid skal virke innenfor de regler som gjelder.

Jeg må derfor meddele at jeg fra i dag ikke kan svare på mail som på noen måte kan oppfattes som et lege/pasient-forhold.

Dette vil gjelde frem til reglene evt. blir endret. Jeg vil i så fall meddelse dette her på forum.

De mailer som er mottatt frem til kl. 19.00 i dag, vil bli besvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjelder dette kun leger og annet helsepersonell, eller gjelder det f.eks. frivillige pasientorganisasjoner også? Jeg har en samboer som er aktiv i en slik organisasjon og mottar mange mail med tildels svært sensitive personopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Gjelder dette kun leger og annet helsepersonell, eller gjelder det f.eks. frivillige pasientorganisasjoner også? Jeg har en samboer som er aktiv i en slik organisasjon og mottar mange mail med tildels svært sensitive personopplysninger.

Jeg vet ikke.

Organisasjonen bør undersøke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little Madam

Ulovlig?? Det er så masse informasjon og andre meget viktige dokumenter som sendes over email...Og så skal kontakt mellom lege og pasient være ulovlig!!

Det virker bare så tullete at jeg håper det vedtaket omgjøres meget snart!

Er det forresten et helt nytt vedtak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jeg dette riktig?

Vil det ikke lenger komme noen røde prikker på innleggene, eller hva er det som defineres som lege/pasient forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Skjønner jeg dette riktig?

Vil det ikke lenger komme noen røde prikker på innleggene, eller hva er det som defineres som lege/pasient forhold?

rota:

Jeg har innimellom svart på mail som noen brukere har sendt meg. Det er denne ordningen som må opphøre.

Svar her på forum vil være som før.

LM:

Jeg er redd lite blir endret så lenge kravene om endring kommer kun fra helsevesenet. Dersom brukerne av helsetjenester protesterer, tror jeg mulighetene er langt større for en snarlig endring.

Første skritt på veien må etter min mening være at pasienten kan bestemme dette, slik at det er pasientene som gir lege/sykehus lov til å bruke elektronisk post i kommunikasjonen med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

wæ...psykologen min skriver mailer til meg..det er lettere enn å si ting direkte til henne..og hun skriver ting hun vet jeg ikke takler om ho sier det rett ut..er det blitt ulovlig nå? herregud..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wæ...psykologen min skriver mailer til meg..det er lettere enn å si ting direkte til henne..og hun skriver ting hun vet jeg ikke takler om ho sier det rett ut..er det blitt ulovlig nå? herregud..

Ikke spør psykologen din om dette er ulovlig, eller nevn at du har hørt dette.

Dermed skulle du forhåpentligvis unngå denne problemstillingen :-)

Det kommer også tjenester med sikrere mail nå fremover - vet ikke ordlyden i lovteksten, men det burde kunne la seg gjøre å få til et eller annet uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...