Gå til innhold

grunnstønad


Gjest alenemor32

Anbefalte innlegg

Gjest alenemor32

grunnstønad - fordyret kosthold ved diett.

Hei Irene. Kan min sønn på 7 år ha rett til grunnstønad grunnet at han siden han var født har vært undervektig og er småspist? Det hender ofte at jeg ikke får i han mat og nesten til daglig må jeg kaste mat som han ikke spiser og lage annen mat til han istedenfor selv om han liker maten jeg lager. Det kan komme av at han sovner mens jeg lager maten og sier da at han ikke er sulten, han vil ikke ha den maten o.l. dette koster meg selvsagt mer da jeg må lage ekstra mat til han i tillegg til maten vi andre spiser. Evt. omhan har rett på dette hvor langt tilbake kan jeg kreve dette, dette har helsestasjonen vært klar over i mange år, men har ikke løst hans problem enda. Dette henger litt i sammen heng med at han sovner på dagen mer enn barn på hans alder. Finnes det evt. andre hjelpeordninger han eller jeg har krav på i det offentlige. Får ikke hjelp noen plass til å vite hva jeg / vi har krav på.

Han har også endel avføring og tisse problem, men regner med at det ikke kommer opp i grunnsats 1 og har derfor ikke rett på det.

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Grunnstønad til mat er bare aktuelt dersom han må ha spesielt dyr diett pga sykdom. dietten må være foreskrevet av lege (f.eks glutenfri kost ved cøliaki).

Jeg derfor ganske sikker på at det du beskriver ikke gir grunnlag for grunnstønad.

Når det gjelder urin/avførings-problemer så kan det være aktuelt med grunnstønad til klesslitasje dersom han har dag/natt-enuresis, men som du påpeker må utgiftene minst svare til laveste sats. Det kan også være aktuelt med hjelpestønad (hvis du ikke allerede har fått dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alenemor32

Grunnstønad til mat er bare aktuelt dersom han må ha spesielt dyr diett pga sykdom. dietten må være foreskrevet av lege (f.eks glutenfri kost ved cøliaki).

Jeg derfor ganske sikker på at det du beskriver ikke gir grunnlag for grunnstønad.

Når det gjelder urin/avførings-problemer så kan det være aktuelt med grunnstønad til klesslitasje dersom han har dag/natt-enuresis, men som du påpeker må utgiftene minst svare til laveste sats. Det kan også være aktuelt med hjelpestønad (hvis du ikke allerede har fått dette).

Hei Irene og takk for svar.

Jeg har nok ikke rett på grunnstønad til min sønn på dette området, har vært i kontakt med trygdekontoret i dag, men ellers takk for svar.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...