Gå til innhold

Valpen vår

Gjest Hundeeier til to

Anbefalte innlegg

Gjest Hundeeier til to
Skrevet

har en valp som piper og bjeffer hele natten.Vi har prøvd å ha den ved siden av sengen vår, men den bjeffer og piper nesten hele natten.Vi har også prøvd å ha den i et annet rom, men det er like ille.Vi vurderer å ha den i buret sitt om natten, slik at den ikke har så stor plass å bevege seg på.Er det lurt ? Andre råd tas imot med takk.

Skrevet

Hunder, små eller store liker ikke store plasser når de er alene eller skal sove... jeg har en kjempe av en hund (skotsk hjortehund) han sover i et lite rom med et teppe som alltid har vært hans, og lar jeg ham være alene hjemme så har han aldri fri tilgang til hele huset, de blir som oftest veldig stresset av det for de skal liksom passe på flokken sin og vokter hele huset:)

Synes det med buret var en smart ide`men sørg for at valpen har noe mykt og varmt der den sover, den var jo sammen med mamma og alle søsken i valpekassen, det er en stor omstilling:) lykke til, det går seg til etterhvert:)

Gjest Også valpeeier
Skrevet

Første tiden vi hadde hvalp, så lå den i ene halvdelen av buret (kunne deles i to, men en kasse kan også benyttes), ved siden av senga vår. Når den begynte å pipe tok jeg å roet hvalpen med å stryke den forsiktig. Dette gjentok seg noen netter de første 14 dagene.

Etter hvert flyttet vi den lenger og lenger unna senga, og til slutt ut i gangen.

Der trives han godt, noe vi ser ved at han også på dagtid går å legger seg i buret.

Skrevet

Har hørt at det kan hjelpe med en klokke/vekkerklokke som tikker. Det skal minne valpen om hjerteslag.

Skrevet

Stakkars liten valp er redd kan du skjønne.

Vi har også god erfaring med at buret står et fast sted i huset og har halvparten med avis og halvparten med teppe i en liten kasse som han kan ligge i. Dekk denne halvparten med et pledd oppå buret slik at det bare blir forsiden som valpen kan se ut av.

Da virker det litt tryggere for valpen. I tillegg så må man alltid opp mange ganger i løpet av natta for å kose litt med den hvis den piper mye og lufte ute for at valpen skal tisse. De er som barn!

Skrevet

Hadde jeg vært deg, hadde enten hunden endt opp i senga vår, eller jeg på madrass ved siden av senga, sånn at valpen kunne ligget sammen med meg.

Jeg har stor forståelse for at ikke alle velger den løsninga. :-)))

Men dakkar'in, da! Neida, det er jo ikke synd på ham, men han er sikkert kosklein.

Skrevet

Hadde jeg vært deg, hadde enten hunden endt opp i senga vår, eller jeg på madrass ved siden av senga, sånn at valpen kunne ligget sammen med meg.

Jeg har stor forståelse for at ikke alle velger den løsninga. :-)))

Men dakkar'in, da! Neida, det er jo ikke synd på ham, men han er sikkert kosklein.

Enig! Er i mot dyr i senga, men den hadde garantert havnet der...

Gjest Hundeeier til to
Skrevet

Første tiden vi hadde hvalp, så lå den i ene halvdelen av buret (kunne deles i to, men en kasse kan også benyttes), ved siden av senga vår. Når den begynte å pipe tok jeg å roet hvalpen med å stryke den forsiktig. Dette gjentok seg noen netter de første 14 dagene.

Etter hvert flyttet vi den lenger og lenger unna senga, og til slutt ut i gangen.

Der trives han godt, noe vi ser ved at han også på dagtid går å legger seg i buret.

I natt fikk den ligge på soverommet vårt.Den sov fra 24 til 04..Da gjeffet den og vi gikk ut å luftet den.Så sovnet den ( men ikke jeg, hehe) og våknet kl 07.30.Den ville ikke ligge i buret så den lå på sengeteppet vårt på gulvet.

Vi gir den ikke mat etter kl 18 om kvelden.Er det ok ?Den spiser 4-5 gange rom dagen.

Når beg hundene å sove natten gjennom uten nattlige tissepauser ?

Gjest Humlepungen
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å snakke med en person som har erfaring med dressering av hunder.

Vi mennesker har en tendens til å behandle dyrene våre som babyer. En valp er ikke en baby. Det vil gjøre den usikker og trengende om den blir behandlet slik. For eks hvis en valp er veldig redd for noe som egentlig ikke er noe å være redd for vil vi instinktivt trøste og kose med den. Det gjør at hunden tror at tingen(eks støvsuger) er virkelig noe å være redd for. Dermed.... fortsetter oppførselen.

Så snakk med noen som har virkelig peiling, eller kanskje kjøp en bok som gir gode tips om evnet?

Gjest Også valpeeier
Skrevet

I natt fikk den ligge på soverommet vårt.Den sov fra 24 til 04..Da gjeffet den og vi gikk ut å luftet den.Så sovnet den ( men ikke jeg, hehe) og våknet kl 07.30.Den ville ikke ligge i buret så den lå på sengeteppet vårt på gulvet.

Vi gir den ikke mat etter kl 18 om kvelden.Er det ok ?Den spiser 4-5 gange rom dagen.

Når beg hundene å sove natten gjennom uten nattlige tissepauser ?

Så bra at han var roligere :). Det kommer nok til å gå bra.

Ikke noe i veien for å velge et teppe å sove på istedet for i buret. Det viktigste er at han føler seg trygg. Det kan være en ide at buret er tilgjengelig på dagtid slik at han blir kjent med det, smart om dere lar han ha med seg teppet som han sover på om natta. Han vil da fort føle at buret blir "hjemmet" hans som han søker til når han vil slappe av og være i fred.

Vi brukte også 4 måltider i begynnelsen, men gikk fort ned til 3. I dag når valpen vår er 8 mnd, så har vi fortsatt 2 måltider.

Om det er rett å gi siste måltid kl.18 må en vurdere ut fra om valpen vokser bra, og om den blir urolig om natten, fordi den er sulten.

Vi hadde i begynnelsen kveldsmåltidet så sent som kl.10, men da passet vi på at valpen gjorde fra seg før den sovnet, slik at den fikk en lengre soveetappe på natt. Vi har nå måltid om morgenen og i ved 17 tiden på ettermiddagen.

Skrevet

Vår hund har sovet i buret sitt siden vi fikk henne. De første nettene som vi på en madrass på gulvet ved siden av buret slik at hun slapp å være helt alene. Etter en ukes tid prøvde vi å la henne ligge alene der, og det gikk helt fint.

Valper trenger å ha det trygt og føler seg oftest tryggets på et avgrenset område. Det kan være fristende å ta hunden opp i sengen, men husk på at den etterhvert blir stor. Og har dere først latt den sove i sengen sammen med dere blir det vanskelig (og heller ikke rett, synes jeg) å få den fra å gjøre det senere.

Vår hund er nå så vant til å sove i buret at den automatisk går dit når den er trøtt eller bare trenger ro. En grei regel er at buret (eller der den normal sover) er hundens plass og der skal den få være helt i ro.

Så jeg hadde absolutt satset på buret. Men hold dere gjerne i nærheten, slik at den vet at dere er der.

mil1365380270
Skrevet

Som de andre har sagt, klager den fordi den er redd og ensom. De like ikke å sove alene, det er noe de må lære. Du må være konsekvent med hvor den skal sove. Ikke flytte stedet rundt, da blir stakkaren enda mer usikker. Ikke ta hunden inn til deg, sov heller ved siden av den der hvor den skal love i fremtiden. Da kan dere øve på dagen, på at den er alene på sovestedet sitt lenger og lenger uten å bli redd. Det er en hårfin balansegang mellom å skjemme bort/gi etter og å gi hunden nødvendig trygghet. Tar du den f.eks. opp i sengen (noe dere sikker liker gørrgodt begge to i starten), gjør du det kjempevanskelig for dere begge, om du plutselig ikke vil ha den der lenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...