Gå til innhold

graviditet og økonomi


missmona33

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente som for tiden er 50 % arb.ledig og 50% sykemeldt pga. av en depresjon. Hadde jobb fram til nyttår 2000, i november 2000 ble jeg 100% sykemeldt etter å ha gått noen måneder på antidepressiva. Klarte ikke å fungere i jobben. Medio desember gikk jeg ned til 50% sykemelding, men kort tid etter fikk jeg vite at bedriften skulle kutte ned antall stillinger. Har altså etter dette gått 50% sykemeldt. Har noen spørsmål om økonomiske rettigheter hvis jeg nå skulle bli gravid.

Har mulighet til å få sommerjobb 1. juni til 15. august, etter dette skal jeg og min samboer flytte, og regner da med og bli arbeidssøkende en stund etter dette. Tenker at jeg blir friskmeldt denne perioden, hva som skjer etterpå er usikkert.

Jeg lurer på hva jeg får av penger hvis jeg skulle gå arbeidsledig/sykemeldt fram til jeg får barn? Det heter jo at hvis man jobber 6 av de 10 siste månedene før fødsel, får man fødselspenger. Er det mye å tape på og heller få engangsstønaden?? Jeg kunne jo tenkt meg å bli gravid i løpet av sommeren, og siden vi skal bo 3 år i en annen by, kunne jeg tenkt meg å bruke et par av disse årene hjemme sammen med barnet.

Grunnen til at jeg har gått sykemeldt, er som sagt depresjon, i det ligger det også at jeg har "angst" for å begynne i ny jobb, føler meg rett og slett ikke klar for det. Derfor tror jeg at en graviditet kunne være en "ny begynnelse" for meg..

Beklager at dette ble litt rotete, men håper du kan svare på noe av dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Du kan søke om arbeidsledighetstrygd, denne blir eventuelt samordnet med sykepengene hvis du er 50% sykmeldt.

Legen kan vurdere om du nå bør ha 100% sykmelding eller om du fremdeles skal ha 50%.

Dagpenger og sykepenger teller likt med arbeid hva angår rett til fødselspenger, og hvis du har dagpenger frem til du skal ha fødselspermisjon så blir føds.pengene regnet av gjennomsnittsinntekt de beste 6 mndr av de siste 10 mndr før permisjon.

Får du ny jobb så regnes fødselspengene av den nye lønnsinntekten.

Engangsstønaden er skattefri kr 32 138.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...