Gå til innhold

Vitnemål etter forbedring av karakterer

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg skal "ta opp" noen fag fra vgs for å forbedre vitnemålet mitt. I den forbindelse lurer jeg på:

Dersom jeg har standpunktkarakter 4 i Nyere historie, og velger å gå opp til eksamen som privatist i dette faget, og får 6. Hva vil det da stå på vitnemålet?

Blir:

1. Standpunktkarakteren strøket, og jeg får 6 som karakter i nyere historie?

2. Standpunktkarakteren og eksamenskarakteren stående, og jeg får (6+4)/2 = 5 i karakter?

3. Standpunktkaraktere og eksamenskarakteren stående, og de hver for seg teller like mye som alle andre karakterene på vitnemålet (altså at de begge går inn i gjennomsnittet)?

Og hvordan fungerer det å ta gymnastikk som privatist? Er det en teoretisk prøve, eller er den praktisk også? Jeg mener å huske at det er forskjell på om du har hatt det før eller om du tar det for første gang, men husker ikke hvordan det var..

Fint om noen som -vet- vil svare for meg, for jeg å -tro- mye rart kan jeg gjøre på egen hånd ;)

Skrevet

Rimelig sikker, men ikke 100%, på at den gamle karakteren strykes og bare den nye blir stående på vitnemålet. Men ring eksamenskontoret og hør for sikkerhets skyld, du.

Gym kan tas som privatist, men ikke før ett år etter at du har gått ut av vgs - i hvert fall hadde de den regelen for 5-6 år siden. Det var kun en teoretisk prøve, tror 2 timer, muligens 3-4. Ikke full dag i hvert fall. Fikk noen småspørsmål om hva aerob og anaerob trening var ellerno' i den sjangeren. Hovedoppgaven var å sette opp et treningsprogram. Jeg hadde ikke lest et ord, baserte treningsprogrammet på sirkeltreningen vi hadde i småskolen og gjettet på resten. Fikk en femmer.

Skrevet

Rimelig sikker, men ikke 100%, på at den gamle karakteren strykes og bare den nye blir stående på vitnemålet. Men ring eksamenskontoret og hør for sikkerhets skyld, du.

Gym kan tas som privatist, men ikke før ett år etter at du har gått ut av vgs - i hvert fall hadde de den regelen for 5-6 år siden. Det var kun en teoretisk prøve, tror 2 timer, muligens 3-4. Ikke full dag i hvert fall. Fikk noen småspørsmål om hva aerob og anaerob trening var ellerno' i den sjangeren. Hovedoppgaven var å sette opp et treningsprogram. Jeg hadde ikke lest et ord, baserte treningsprogrammet på sirkeltreningen vi hadde i småskolen og gjettet på resten. Fikk en femmer.

(Vet ikke om det er forskjell på om du har hatt gym før eller ikke. Jeg hadde det på GK, men droppet den da jeg oppdaget at privatisteksamen var mulig og at vi hadde dobbelttime gym som first thing mandag morgen... vet ikke helt hva det kvalifiserer til. Er i hvert fall bare privatistkarakteren som står på vitnemålet).

Caloni Makaroni
Skrevet

Takk for svar!

Dersom jeg hadde fått 4 i standpunkt i et fag, og deretter blitt trukket ut til eksamen på slutten av året, så ville jo begge karakterene blitt stående, og jegmener det blir regnet snittet av dem.

Derfor er jeg litt usikker på om det virkelig kan ha seg slik at eksamen stryker standpunktkarakteren når den tas som privatist.

Det er noen år siden jeg gikk ut av vgs., så det er greit nok tidsmessig. Det kan virke som om det lønner seg å ta opp igjen den, ja. Jeg fikk bare fire da, men er aktiv i idrett nå, så jeg skal nok klare meg greit på en teoretisk eksamen..og en praktisk en forsåvidt, men jeg orker ikke tanken på eksamen i praktisk gymnastikk *grøsse*

Skrevet

Takk for svar!

Dersom jeg hadde fått 4 i standpunkt i et fag, og deretter blitt trukket ut til eksamen på slutten av året, så ville jo begge karakterene blitt stående, og jegmener det blir regnet snittet av dem.

Derfor er jeg litt usikker på om det virkelig kan ha seg slik at eksamen stryker standpunktkarakteren når den tas som privatist.

Det er noen år siden jeg gikk ut av vgs., så det er greit nok tidsmessig. Det kan virke som om det lønner seg å ta opp igjen den, ja. Jeg fikk bare fire da, men er aktiv i idrett nå, så jeg skal nok klare meg greit på en teoretisk eksamen..og en praktisk en forsåvidt, men jeg orker ikke tanken på eksamen i praktisk gymnastikk *grøsse*

Hvis du tar ny eksamen som privatist strykes både standpunkt og gammel eksamen

Caloni Makaroni
Skrevet

Hvis du tar ny eksamen som privatist strykes både standpunkt og gammel eksamen

Ah, takk for svar! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...