Gå til innhold

Feil eller riktig av meg?

Anbefalte innlegg

Gjest nå er jeg anonym
Skrevet

Både jeg og samboeren min jobber i yrker med lav lønn. Jeg er nyutdanna og har ikke fått relevant jobb ennå, han har jobba noen år, tjener lite, men søker ikke ny jobb. Problemet vårt er at vi nesten alltid har noen 1000 lapper for lite i måneden. Samboer har løst dette ved at han har skaffet seg både kontokreditt, mastercard og betalingsutsettelse. Planen er at han skal betale raskt tilbake, mem det har han sagt i snart 2 år nå. Han betaler alltid minimum minstebeløpet, så han har ingen betalingsanmerkninger på seg.

Så for en stund siden åpnet jeg et brev som jeg trodde var til meg, men så viste det seg at var til han. Det var et tilbud om mastercard med kreditt på 20 000 kr. Han trengte ikke søke om kreditt, det var allerede innvilget. Jeg kasta brevet, for jeg orker ikke flere problemer. Så i dag kom det et nytt brev i posten. Jeg kjente igjen logoen på brevet og åpnet. De ville minne han om at han ikke hadde benyttet tilbudet, og gi han en sjanse til å skaffe seg mastercard. Jeg har kastet også dette brevet, og har også skrevet en mail om at vi ikke ønsker flere slike tilbud.

Jeg vet at det er galt av meg å prøve å styre samboeren min og åpne andre sin post, men som sagt orker jeg ikke flere problemer.

Vi har 2 barn sammen, er nyetablerte med nøktern leilighet og bil. Jeg håper at den økonomiske situasjonen blir bedre hvis jeg får relevant jobb. De økonomiske problemene skyldes ikke sløsing av penger. Vi er aldri på byen, reiser ikke noe særlig på ferie, kjøper lite klæør til oss selv, og leiligheten er rimelig til å være i området her.

Men hva hadde dere gjort i min situasjon?

Skrevet

Det er straffbart å åpne andres post, men i dette tilfellet vil jeg si det er akseptabelt.

Enkelte mennesker må beskyttes mot seg selv. Å basere seg på kreditt for å betale regningene er økonomisk selvmord. Grunnet høye renter og gebyrer vil det bli enda vanskeligere å komme seg ovenpå.

Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg.

Skrevet

Jeg tror du er på farlige veier.

Fortsett å overta kontrollen på denne måten, og om noen år er dere i et forhold der du er mamma og kjeftesmelle, og han uansvarlig guttunge.

Jeg skjønner problemet, men tror du må forsøke å takle det på en annen måte.

Gjest nå er jeg anonym
Skrevet

Jeg tror du er på farlige veier.

Fortsett å overta kontrollen på denne måten, og om noen år er dere i et forhold der du er mamma og kjeftesmelle, og han uansvarlig guttunge.

Jeg skjønner problemet, men tror du må forsøke å takle det på en annen måte.

Jeg skjønner hva du mener. Men jeg er ikke kjeftesmelle til vanlig. Jeg prøver ikke å få han til å skifte jobb hvis han ikke vil eller styre handlingene hans ellers. Jeg håper jo at jeg vil tjene en del mer enn jeg gjør i dag når jeg får relevant jobb. Og da har vi ikke det problemet lengre.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Men jeg er ikke kjeftesmelle til vanlig. Jeg prøver ikke å få han til å skifte jobb hvis han ikke vil eller styre handlingene hans ellers. Jeg håper jo at jeg vil tjene en del mer enn jeg gjør i dag når jeg får relevant jobb. Og da har vi ikke det problemet lengre.

Jeg tror heller ikke at dette er noe problem idag.

Men pass på at du ikke gradvis overtar mer og mer ansvar for ham.

Skrevet

Jeg hadde nok gjort akkurat det samme som deg. Man skal ikke åpne andres brev, men man skal ikke sette familiens økonomi over styr heller.

Skrevet

Jeg hadde gjort som deg, selv om det ikke er riktig å åpne andres post.

Skrevet

Det er i alle fall lurt å kaste brevene. Dere er på full fart inn i ei økonomisk hengemyr. Dette er siste instans før det en dag blir for mye og "nettet" begynner å stramme seg til rundt dere.

Dette må det fås kontroll på, hvis ikke blir det bare verre og verre. Dere må snakke sammen og ta skikkelig grep.

Dere bruker mer enn hva dere har av inntekter og det går jo galt på et tidspunkt.

Gjest også anonym
Skrevet

Og akkurat nå sitter husbonden her og leser et brev han fikk i posten en dag. Det er tilbud om et kredittkort; absolutt ikke sier jeg men han leser og synes det høres så bra ut. Hva er vitsen spør jeg, og han leser opp fordelene. Vi trenger det ikke mener jeg, så nå må jeg prøve å få han bort fra tanken.....

Skrevet

Og akkurat nå sitter husbonden her og leser et brev han fikk i posten en dag. Det er tilbud om et kredittkort; absolutt ikke sier jeg men han leser og synes det høres så bra ut. Hva er vitsen spør jeg, og han leser opp fordelene. Vi trenger det ikke mener jeg, så nå må jeg prøve å få han bort fra tanken.....

Klipp det i stykker!

Skrevet

"De økonomiske problemene skyldes ikke sløsing av penger. Vi er aldri på byen, reiser ikke noe særlig på ferie, kjøper lite klæør til oss selv, og leiligheten er rimelig til å være i området her."

Jeg vil bare kommentere på dette... Det er helt klart dere sløser med penger, all den tid dere lever over evne. Sett dere ned sammen og finn ut hvor dere kan kutte og det med en gang. Og ikke si at det ikke er noe dere kan gi slipp på, noe er det garantert.

Gjest nå er jeg anonym.
Skrevet

"De økonomiske problemene skyldes ikke sløsing av penger. Vi er aldri på byen, reiser ikke noe særlig på ferie, kjøper lite klæør til oss selv, og leiligheten er rimelig til å være i området her."

Jeg vil bare kommentere på dette... Det er helt klart dere sløser med penger, all den tid dere lever over evne. Sett dere ned sammen og finn ut hvor dere kan kutte og det med en gang. Og ikke si at det ikke er noe dere kan gi slipp på, noe er det garantert.

Vi sløser faktisk ikke i det hele tatt. Men han tjener lite i sin heltidsjobb, og jeg jobber deltid. Har ikke fått heltidsjobb. Og søker flere jobber enn bare de relevante. Problemet er ikke sløsing, men at han bruker kredittkort til å fylle bensin og kjøpe mat slik at vi får betalt lån på leilighet, billån, strøm , SFO, barnehage, Kommunale avgifter, forsikringer osv.

Skrevet

Vi sløser faktisk ikke i det hele tatt. Men han tjener lite i sin heltidsjobb, og jeg jobber deltid. Har ikke fått heltidsjobb. Og søker flere jobber enn bare de relevante. Problemet er ikke sløsing, men at han bruker kredittkort til å fylle bensin og kjøpe mat slik at vi får betalt lån på leilighet, billån, strøm , SFO, barnehage, Kommunale avgifter, forsikringer osv.

Men om han ikke bruker kredittkortet, hvordan skal dere da betale disse tingene? Dere har jo høyere utgifter enn hva dere får inn hver måned, slik jeg forstår det?

Gjest madolina
Skrevet

Da bruker dere jo kredittkort til daglige utgifter, og det blir fort dyrt med de ågerpriser kredittkortselskapene har på rentene.

Det blir bare mer og mer lån og mindre og mindre å leve av.

Hilsen

Gjest nå er jeg anonym
Skrevet

Men om han ikke bruker kredittkortet, hvordan skal dere da betale disse tingene? Dere har jo høyere utgifter enn hva dere får inn hver måned, slik jeg forstår det?

Jeg søker jo jobber for harde livet. Vi klarer oss akkurat nå. Poenget er at jeg ikke vil at han skal ha enda et kredittkort fordi jeg vet at han kommer til å starte å bruke det også. De økonomiske problemene skyldes at vi er nyetabletre og at jeg ikke har fulltidsjobb. Vi klarte oss OK da begge var studenter, ,men da hadde vi ikke billån og var ekstremt dårlig forsikra.

Skrevet

Jeg søker jo jobber for harde livet. Vi klarer oss akkurat nå. Poenget er at jeg ikke vil at han skal ha enda et kredittkort fordi jeg vet at han kommer til å starte å bruke det også. De økonomiske problemene skyldes at vi er nyetabletre og at jeg ikke har fulltidsjobb. Vi klarte oss OK da begge var studenter, ,men da hadde vi ikke billån og var ekstremt dårlig forsikra.

Da bor dere for dyrt - eller så må dere søke om bostøtte -sosialhjelp/gratis barnehage etc. Ellers vil det gå riktig ille etterhvert.

Skrevet

Styr så langt det er mulig unna kredittkort. Har ikke kommunene økonomisk rådgiving?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...