Gå til innhold

skjoldbruskkjertel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Thyroidea ligger på forsiden av halsen, foran luftrøret. den har to lapper, forbundet med en liten "bro" på midten. baktil sitter de fire paratyroid-kjertlene.

Skjoldbrusskjertelen kan kjennes når man står bak pasienten, klemmer på hver side av halsen og ber pasienten svelge. Da sklir den diskret forbi fingrene.

Dersom den er stor blir det lettere, særlig hvis de to lappene ikke er sidelike.

Her er en link til et bilde:

http://www.fwiegleb.de/thy1.jpg

Skrevet

Thyroidea ligger på forsiden av halsen, foran luftrøret. den har to lapper, forbundet med en liten "bro" på midten. baktil sitter de fire paratyroid-kjertlene.

Skjoldbrusskjertelen kan kjennes når man står bak pasienten, klemmer på hver side av halsen og ber pasienten svelge. Da sklir den diskret forbi fingrene.

Dersom den er stor blir det lettere, særlig hvis de to lappene ikke er sidelike.

Her er en link til et bilde:

http://www.fwiegleb.de/thy1.jpg

Jeg kjenner to "lapper" rett under kjevebeinet på her side,

er dette skjoldbruskjertel?

Fysioterapeuten min sa at nakkeproblemene mine kunne skyldes skjoldbruskkjertelproblemer og andre tilstander pga han ikke fant noen annen årsak.

Jeg har gått opp ca. 10 kg på et år, er trøtt og sliten...

Skrevet

Jeg kjenner to "lapper" rett under kjevebeinet på her side,

er dette skjoldbruskjertel?

Fysioterapeuten min sa at nakkeproblemene mine kunne skyldes skjoldbruskkjertelproblemer og andre tilstander pga han ikke fant noen annen årsak.

Jeg har gått opp ca. 10 kg på et år, er trøtt og sliten...

Be legen din sjekke stoffskiftet ditt. (som skjoldbrukskjertelen regulerer).

Vektoppgang og det å være sliten kan bety mange ting, men det kan også være lavt stoffskifte. Dette kan behandles med thyriodeahormoner. Andre symptomer på lavt stoffskifte; (sakset fra web-siden nevnt nedenfor)

Symptomer:

Trøtt og tiltaksløs

Aldri uthvilt selv om en sover mye

Ukonsentrert

Glemsk

Fryser

Hovne fingrer og ben

Håravfall, tørt og livløst hår

Tørr hud

Tynne og sprø negler

Hes og uklar stemme

Vektøkning til tross for dårlig appetitt

Forstoppelse eller treg mage

Søvnforstyrrelser

Hyppige humørsvingninger

Depresjon, nedstemthet

Nedsatt eller ingen sexlyst

Les mer på www.stoffskifte.org

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...