Gå til innhold

Hva lager dere av julegaver?

Anbefalte innlegg

Gjest catiki21
Skrevet

Bare ei som hadde trengt fler ideer om hva jeg kan lage som er like lettvint som brente mandler. Er i full gang med produksjoner av det til folk nå! Men trenger noen ideer til om dere har det.

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pærebrus

6

• laguna1365380434

4

• 4barns mor-77

3

• Mrs. Wallace

2

laguna1365380434
Skrevet

Jeg pleier å slenge med gode, hjemmelagede krydder oljer til folk. Det slår an det! :-)

Man trenger:

- Pene flasker ( Ikke så store gjerne)

- Gode oljer.

- Hel pepper i mange farger.

- Skrelte hvitløksbåter

- Chillier, gjerne i flere farger og typer.

- Krydder urter, f.eks rosmarin.

Sett sammen både etter hva du liker og hva som ser bra ut. Selv kjører jeg chilliolje, med åpenbare røde chillier, og rød olje. Jeglager også en noe interessant en med sitronskiver.

Dessuten kan en lage chilli eller hvitløks vodka også. Samme prinsipp, chilli på flaske, hell på med vodka og la stå il vodkaen smaker av gjeldene ingridiens. Must have for seriøs drinkmiksing! :-)

Skrevet

Salte, rista mandler er også godt, når du nå er i gang med mandlene. Sandnøtter pleier jeg å lage. Salta og tørka reinhjerter er jo den beste hjemlaga gaven, da, men det er kanskje ikke så aktuelt ;)

tzatziki1365380058
Skrevet

Vi lager absolutely nothing!

Jeg er amøbe på "lage selv prosjekt", men skulle jeg laget noe, hadde jeg forsøkt lagunas oppskrift. Ikke for vanskelig, og veldig hyggelig å få.

Gjest catiki21
Skrevet

Jeg pleier å slenge med gode, hjemmelagede krydder oljer til folk. Det slår an det! :-)

Man trenger:

- Pene flasker ( Ikke så store gjerne)

- Gode oljer.

- Hel pepper i mange farger.

- Skrelte hvitløksbåter

- Chillier, gjerne i flere farger og typer.

- Krydder urter, f.eks rosmarin.

Sett sammen både etter hva du liker og hva som ser bra ut. Selv kjører jeg chilliolje, med åpenbare røde chillier, og rød olje. Jeglager også en noe interessant en med sitronskiver.

Dessuten kan en lage chilli eller hvitløks vodka også. Samme prinsipp, chilli på flaske, hell på med vodka og la stå il vodkaen smaker av gjeldene ingridiens. Must have for seriøs drinkmiksing! :-)

Så kule ideer. Det kunne jo slått ann hos min familie også. De liker jo oljer, å alltid når ting ikke er så vanlige. Det må jeg prøve, hvertfall for meg selv før jeg går ut å "forgifter" hele familien min, hehe ;)!

Gjest catiki21
Skrevet

Vi lager absolutely nothing!

Jeg er amøbe på "lage selv prosjekt", men skulle jeg laget noe, hadde jeg forsøkt lagunas oppskrift. Ikke for vanskelig, og veldig hyggelig å få.

enig der ja. Som jeg skrev til laguna. Jeg skal prøve det, hvertfall på meg selv før hele familien blir "forgifta",hehe. Men det hørtes som ett bra forslag det jeg fikk av laguna. Jeg er ei som liker å lage ting. De jeg gir til, elsker å få hjemmelagde ting. Men det finnes det mange av!

Gjest catiki21
Skrevet

Salte, rista mandler er også godt, når du nå er i gang med mandlene. Sandnøtter pleier jeg å lage. Salta og tørka reinhjerter er jo den beste hjemlaga gaven, da, men det er kanskje ikke så aktuelt ;)

Takk. Hvordan lager jeg salte rista mandler? Kan du forklare. Må ut å hamstre enda mer mandler. Tar slutt nå etter neste produksjon med brente mandler. Da har jeg laget 7 dl med brente mandler. Har en så liten panne at jeg kun får plass til 1 dl hver gang. Så kan si jeg har en stor produksjon på gang. Folk må kose seg i jula og det bidrar jeg med at de gjør i år;)

laguna1365380434
Skrevet

Så kule ideer. Det kunne jo slått ann hos min familie også. De liker jo oljer, å alltid når ting ikke er så vanlige. Det må jeg prøve, hvertfall for meg selv før jeg går ut å "forgifter" hele familien min, hehe ;)!

Det er kjempe lett, og å ha gode oljer av forskjellige slag synes jeg er et must når jeg kokkelerer.:-) De andre i familien har også vennet seg til å bli veldig glad i at jeg lager sånt..( De første åra sto de mest til pynt hos folk, og DET blir feil..De skal være gode og! ;-))

Kule småflasker finner u nesten over alt, oljene er litt verre, for de bør være gode...Men kjøper du ei god olje til rundt hundrelappen er det gjerne nok til en 3-4 småflasker.

Jeg sparer også på sånne ekstra gode, som det har vært .feks chillimarinert hvitløk på, det gir en utmerket piff! :-)

Flaten så mye bedre kokekunsten min ble den dagen jeg lærte meg å bruke oljer som krydret først, i stedet for å krydre olja etterpå! :-)

Smaks vodka kan du jo gjøre det samme med, kjøpe stor flake å fordele på mange mindre.Men om du lager det nå må den du skrive lapp om at den må lagres litt. Vodkaen smaker først skikkelig av chilli eller hvitløk når den har stått en stund.

Lykke til!

:-)

laguna1365380434
Skrevet

Det er kjempe lett, og å ha gode oljer av forskjellige slag synes jeg er et must når jeg kokkelerer.:-) De andre i familien har også vennet seg til å bli veldig glad i at jeg lager sånt..( De første åra sto de mest til pynt hos folk, og DET blir feil..De skal være gode og! ;-))

Kule småflasker finner u nesten over alt, oljene er litt verre, for de bør være gode...Men kjøper du ei god olje til rundt hundrelappen er det gjerne nok til en 3-4 småflasker.

Jeg sparer også på sånne ekstra gode, som det har vært .feks chillimarinert hvitløk på, det gir en utmerket piff! :-)

Flaten så mye bedre kokekunsten min ble den dagen jeg lærte meg å bruke oljer som krydret først, i stedet for å krydre olja etterpå! :-)

Smaks vodka kan du jo gjøre det samme med, kjøpe stor flake å fordele på mange mindre.Men om du lager det nå må den du skrive lapp om at den må lagres litt. Vodkaen smaker først skikkelig av chilli eller hvitløk når den har stått en stund.

Lykke til!

:-)

Også så jeg, uten at det har noe med saken å gjøre at jeg hadde omlag femtusen ordelingsfeil i innlegene mine..Som sagt, beside the point, men jeg ville gjerne påpeke ette før noen andre gjorde det! ;-P

*analfabet*

Gjest catiki21
Skrevet

Også så jeg, uten at det har noe med saken å gjøre at jeg hadde omlag femtusen ordelingsfeil i innlegene mine..Som sagt, beside the point, men jeg ville gjerne påpeke ette før noen andre gjorde det! ;-P

*analfabet*

Tusen takk for god og lang forklaring, tusen takk:)! Jeg forstår at du ville fortelle dine skrivefeil før andre. Det jeg mener, er at hvis en bare greier å forklare hva en mener så holder det. Trenger ikke konsentrere seg om skrivefeil. Jeg har også endel skrivefeil mange ganger. God forklaring var det uansett, tusen takk. Da får jeg prøve å kokkelere med oljer etter jeg er ferdig med mine mandler:).

Skrevet

Såper, smykker, litt hjemmelaget julepynt, brente mandler. Har også lyst til å gi bort syltede eple- og pære-skiver, men det får bli til neste jul. Selv setter jeg veldig stor pris på hjemmelagde gaver ;-)

Skrevet

Jeg lager ingen julegaver. Men i år har jeg vært ekstra snill og kjøpt kjempe fine gaver til både mamma og pappa. Jeg gleder meg veeeeldig til å gi det til dem på juleaften!!! :0)

Skrevet

Marsipan og nougatfirkanter?

Marsipan og romtemperert nougat kjevles utover passe tjukt, legg et lag marsipan - ett lag nougat - et lag marsipan og stikk ut eller skjær passe små biter. (Mektig - holder med småbiter). Luksusutgaver kan du lage ved å dyppe dem i smelta sjokolade.

Bak noen kjeks, f.eks sjokoladekjeks el lignende og gi bort en liten pose med sløyfe på. Eller vent - hadde du ikke komfyr?

Tenke....

Lag små morsomme kort med barnvakt - venneninetreff med kino - hundelufting eller noe - en billig og morsom gave til de som ikke trenger noe og som passer en slank lommebok.

Koke litt luksussyltetøy og ha på små glass med tøyduk over lokket?

4barns mor-77
Skrevet

Vi skal lage såper og honninglys i år... Lettvint og fint!

Skrevet

Badesalt.

Grovt havsalt og eteriske oljer fra apoteket. Fylles på fine småkrukker.

Gjest catiki21
Skrevet

Jeg lager ingen julegaver. Men i år har jeg vært ekstra snill og kjøpt kjempe fine gaver til både mamma og pappa. Jeg gleder meg veeeeldig til å gi det til dem på juleaften!!! :0)

Så koslig da! Håper de blir glade for dine gaver:). Jeg skal for det meste lage gaver i år, blir litt billigere med min økonomi.

Skrevet

Marsipan og romtemperert nougat kjevles utover passe tjukt, legg et lag marsipan - ett lag nougat - et lag marsipan og stikk ut eller skjær passe små biter. (Mektig - holder med småbiter). Luksusutgaver kan du lage ved å dyppe dem i smelta sjokolade.

Bak noen kjeks, f.eks sjokoladekjeks el lignende og gi bort en liten pose med sløyfe på. Eller vent - hadde du ikke komfyr?

Tenke....

Lag små morsomme kort med barnvakt - venneninetreff med kino - hundelufting eller noe - en billig og morsom gave til de som ikke trenger noe og som passer en slank lommebok.

Når man snakker om nougat... Hvor kjøper du det?? I vanlig butikk eller spesialbutikk? Elsker sjokolade med nougat, men har aldri sett "ren" nougat på noen butikk.

Gjest catiki21
Skrevet

Tenke....

tusen takk for gode forslag. De tror jeg at jeg kan lage neste jul siden jeg har laget spislige gaver allerede i år. Tusen takk;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...