Gå til innhold

Å kommentere andres hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg kommer hjem til andre for første gang, kommenterer jeg alltid hjemmet. Enten jeg liker det eller ikke, komplimenterer jeg det alltid. "Å, så koselig det var her!" eller "Jasså, så det er her du bor? Hyggelig. Her var det fint!" eller noe sånt.

Jeg har et par venner som aldri noen gang gar sagt noe om hjemmet mitt. Jeg synes selv at leiligheten min er kjempekoselig, med masse personlige ting, bilder, man ser at det er jeg som bor her. Det er som regel ryddig og velstelt og de fleste i familien min, og andre utenforstående, har kommet med masse ros for hjemmet mitt.

Hva er det med med disse som aldri sier noe som helst? De bare kommer inn og setter seg, uten å nevne noe som helst, de gidder omtrent ikke se på noen ting. Synes faktisk det er ganske frekt jeg.

Man trenger ikke _mene_ det engang, men man har da normal høflighet til å si noe om hjemmet til andre?

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Moraki

15

• hidi

5

• flisa

4

• stromme

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Aviaana
Skrevet

jeg kan gjerne lire av meg fraser som "hyggelig å komme hjem til deg og se hvordan du bor". Men å si noe mer enn det, synes jeg er unaturlig. Kanksje fordi jeg har forferdelig vanskelig for å lyve så holder jeg heller kjeft enn å lire av meg noen fraser om hvor fint det er der.

Skrevet

Jeg er som deg - men man lærer seg fort at andre ikke er sånn i det hele tatt.'

Jeg spurte samboeren til min eks om hun ville se så fint vi hadde fått det på loftet - eksen min hjalp mannen min å legge furugulv - og hun svarte:; "nei gitt, - det interesserer meg ikke åssen folk har det"

DET var i alle fall frekt, syns jeg - -ble litt satt ut! .)

Gjest baremei
Skrevet

Det er noen som rett og slett ikke _kan_ gi komplimenter, tror jeg. Noen av mine bekjente kommenterer aldri hverken hjem, mat jeg har laget, nye klær eller annet. Det kan kanskje komme av misunnelse, eller at de rett og slett ikke er vant med det/opplært til det hjemmefra. Prøver å ikke bry meg om det, og tenke at "jaja, sånn er de. Jeg er iallfall fornøyd".

Men jeg er enig med deg, det er litt kjipt med slike tause folk,særlig om man har gjort seg flid med mat, dekorasjoner etc. Slv er jeg raus med komplimenter, tror jeg. Jeg synes likevel ikke noe om å lyve, men som regel kan man alltid finne noe positivt å si om hjemmet til folk-som også er oppriktig ment.

Skrevet

Pussig at du nevner dette for akkurat dette snakket jeg om med en venninne igår.

Hun kjøpte ny leilighet for ikke lenge siden, og hadde, på torsdag, besøk av en venninne. Venninnen sa absolutt ingenting om leiligheten. Hun ba om en liten visning og fikk se alle rommene, men sa utrolig nok ingenting. Dét synes jeg er uhøflig. Selv kommenterer jeg alltid andres hjem, uansett om jeg synes det er fint eller ikke.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg spurte samboeren til min eks om hun ville se så fint vi hadde fått det på loftet - eksen min hjalp mannen min å legge furugulv - og hun svarte:; "nei gitt, - det interesserer meg ikke åssen folk har det"

Det var frekt ja.. Greit at hun ikke interesserer seg, men kunne takket nei på en annen måte.

Skrevet

Jeg har ei sånn ei i familien, hun er egentlig misunnelig på alt og alle, men later som hun ikke bryr seg. Og hun ville garantert svart det samme. Det er synd på dem :-)

Skrevet

Det var frekt ja.. Greit at hun ikke interesserer seg, men kunne takket nei på en annen måte.

Ja - eller bare blitt med sett og gått igjen....

Gjest baremei
Skrevet

Dårlig kamuflert misunnelse, kalles det!

Skrevet

Skulle tro de var misunnelige dersom de ikke sier noe.

Selv kommenterer jeg alltid noe om nye leiligheter-hus, eller første gang hos folk. Men må innrømme at jeg ikke alltid ser det at de f.eks har fått nytt skap eller annet andre ganger jeg kommer dit.... Kan finne på å oppdage det to besøk senere jeg :)

Vi vil jo helst at hjemmet skal se pent ut når gjester kommer. En kveld (søndag) så kom et vennepar plutselig på døra her. Formen var så som så pga hardt utearbeid hele helgen. Huset så ut deretter. Når de da presterer å si at de ikke synes det er rotete, når jeg beklager rotet pga omstendighetene, da er det høfligheten som råder ;) Såå høflig er ikke jeg. Sier heller bare at sånn er det bare noen ganger, godt å se at andre også kan ha det litt på skjeiva iblandt :) Stygt sagt?

Skrevet

Da hadde jeg sagt "Nei vet du hva, da driter du i det!" med en kjempeskarp tone. Makan!

Skrevet

jeg kan gjerne lire av meg fraser som "hyggelig å komme hjem til deg og se hvordan du bor". Men å si noe mer enn det, synes jeg er unaturlig. Kanksje fordi jeg har forferdelig vanskelig for å lyve så holder jeg heller kjeft enn å lire av meg noen fraser om hvor fint det er der.

Dårlige antenner?

Gjest Aviaana
Skrevet

Dårlige antenner?

Det jeg mente var at jeg er dårlig på sånne høflighetsfraser, spesielt hvis jeg ikke synes det er så fint der. Jeg sier gjerne at det er hyggelig å komme på besøk. Men sånne fraser om hvor fint det er hjemme hos dem.. Tror vel ikke at det har med dårlig antenner å gjøre men heller at jeg ikke er vant til å gjøre det.

Men ser jo nå at flere gjør det, så jeg bør kanskje skjerpe meg :)

Skrevet

Jeg lyver ikke.

Dersom jeg ikke liker hjemmet til noen hadde jeg ALDRI sakt det var fint, koslig etc...

-Jasså, så det er her du bor/slik dere har det-, kunne jeg sakt.

Skrevet

Jeg kommenterer som regel alltid når jeg er hos noen første gang, men ved seinere besøk er det sjelden jeg sier noe om hvordan de har det - med mindre jeg ser at de har fått ny sofa, malt veggen e.l.

Har ikke tenkt over hva folk sier når de er :-)

Skrevet

Hei!

Jeg lyver ikke, men det pleier alltid å være NOE pent det går an å si, selv om man ikke syns hjemmet er noe særlig. Fin utsikt f.eks, eller så sentralt dere bor her, eller så landlig eller hva det måtte være.

Jeg syns ellers det er mange stiler som er fine jeg, selv om jeg ikke kunne tenkt meg å innredet med dem selv, så det er sjelden noe problem finne noe å si da. ;-)

Å ikke kommentere noe som helst når man kommer i nytt hus er litt sært og uhøflig syns jeg.

Skrevet

Det jeg mente var at jeg er dårlig på sånne høflighetsfraser, spesielt hvis jeg ikke synes det er så fint der. Jeg sier gjerne at det er hyggelig å komme på besøk. Men sånne fraser om hvor fint det er hjemme hos dem.. Tror vel ikke at det har med dårlig antenner å gjøre men heller at jeg ikke er vant til å gjøre det.

Men ser jo nå at flere gjør det, så jeg bør kanskje skjerpe meg :)

Hvorfor i all verden skal man måtte kommentere mer enn du gjør allerede, dersom man ikke synes det er FINT der??????

Jeg har ikke lyst til at folk skal juge meg opp i ansiktet og si at vi har et fint hjem, dersom de egentlig ikke synes det.

Jeg vil folk skal mene det dersom de synes hjemmet mitt er fint, ...eller den nye jakka.....eller den nye frisyren.

Men juge, nei takk.

Skrevet

Dårlig kamuflert misunnelse, kalles det!

Nei - . jeg tror ikke hun misunner noen . hun er for gjerrig for det :)

Skrevet

Jeg tenker aldri over sånt, jeg! =o Et hus er et hus, tenker bare jeg. Wops.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...