Gå til innhold

Skal folk som ikke snakker eller leser norsk ha stemmerett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal de få riktig inntrykk av de ulike politiske budskap?

Skrevet

Hm. Det er en umulig tanke at det skal være testing av språkkyndighet før valg.

Samtidig må jeg innrømme at jeg bekymrer meg. Iblant ser man noe bra og viktig på tv, eller i avisa. Og så tenker jeg at å, det håper jeg mange innvandrere ser/leser, det hadde vært fint.

Men så tenker jeg straks etterpå: men det gjør de ikke, de ser ikke på norsk tv og leser ikke norske aviser. Og da blir jeg bekymra, ja.

Ja til tvansglesing av norske aviser, ja til tvangstitting på norske tv-kanaler!

(Men det hadde jo rammet en del Dolere også, det, da ...)

;)

Skrevet

Hm. Det er en umulig tanke at det skal være testing av språkkyndighet før valg.

Samtidig må jeg innrømme at jeg bekymrer meg. Iblant ser man noe bra og viktig på tv, eller i avisa. Og så tenker jeg at å, det håper jeg mange innvandrere ser/leser, det hadde vært fint.

Men så tenker jeg straks etterpå: men det gjør de ikke, de ser ikke på norsk tv og leser ikke norske aviser. Og da blir jeg bekymra, ja.

Ja til tvansglesing av norske aviser, ja til tvangstitting på norske tv-kanaler!

(Men det hadde jo rammet en del Dolere også, det, da ...)

;)

Jeg lover: salget av norske aviser er minimalt i visse strøk. Aftenposten kan gi deg liste over hvilke bydeler som er rensket for abonnenter. Hvis de turde.

Skrevet

Eg reknar med at du no tenker på innvandrarar som ikkje beherskar norsk. Det er naturlegvis eit problem både politisk og i forhold til andre områder i samfunnet at ein ikkje beherskar språket i landet ein bur i.

Men dette gjeld slett ikkje berre innvandrarar.

Også for mange norske nordmenn frå Norge er det mange som har så dårleg grep om norsk at dei ikkje klarer å følge med. I tillegg til alle dei som eigentleg ikkje har så mykje peiling og heller ikkje ork til å følge med i politikk. Funksjonell analfabetisme, så vel som politisk apati, er eit problem her.

Men eg veit no slett ikkje om eg syns at innskrenkingar i røysteretten er rette botemidlet...!

Skrevet

Eg reknar med at du no tenker på innvandrarar som ikkje beherskar norsk. Det er naturlegvis eit problem både politisk og i forhold til andre områder i samfunnet at ein ikkje beherskar språket i landet ein bur i.

Men dette gjeld slett ikkje berre innvandrarar.

Også for mange norske nordmenn frå Norge er det mange som har så dårleg grep om norsk at dei ikkje klarer å følge med. I tillegg til alle dei som eigentleg ikkje har så mykje peiling og heller ikkje ork til å følge med i politikk. Funksjonell analfabetisme, så vel som politisk apati, er eit problem her.

Men eg veit no slett ikkje om eg syns at innskrenkingar i røysteretten er rette botemidlet...!

Jeg har før snakket om de som stemmer Arbeiderpartiet av takknemlighet til Einar Gerhardsen. Og beboerne på pleiehjemmet her nede som stemte mest på FRP fordi den lokale representanten var så kjekk.

Angela1365380318
Skrevet

Jeg har før snakket om de som stemmer Arbeiderpartiet av takknemlighet til Einar Gerhardsen. Og beboerne på pleiehjemmet her nede som stemte mest på FRP fordi den lokale representanten var så kjekk.

Nå er ikke jeg den men mest peiling innen politikken, men jeg ser aviser, nyheter på tv og blar da i et og annet partiprogram. Noen ganger tror jeg mange av de jeg kjenner som stemmer frp ikke følger med i noe media og får en stemme inni hodet.

Geit nok at vi har fri stemmerett, men når de personene klager på alt som frp står for,så kan de umulig satt deg særlig godt inn i det.

Skrevet

Det blir for komplisert å skulle sile ut på denne måten. Det er selvfølgelig et problem at folk ikke kan lese og skrive norsk. Å innføre slike restriksjoner vil medføre et stort apparat av byråkrater, skal tro hva det vil koste? Og vil det vi vinner på noe sånt, stå i forhold til kostnadene?

ylvali1365381015
Skrevet

Nå er ikke jeg den men mest peiling innen politikken, men jeg ser aviser, nyheter på tv og blar da i et og annet partiprogram. Noen ganger tror jeg mange av de jeg kjenner som stemmer frp ikke følger med i noe media og får en stemme inni hodet.

Geit nok at vi har fri stemmerett, men når de personene klager på alt som frp står for,så kan de umulig satt deg særlig godt inn i det.

Heh, mannen min kom utfor en slik type da vi bodde i Oslo. Han var gammel og ba om hjelp til å finne ut av prosedyren, og spurte til alt overmål min mann om hvilket parti han skulle stemme på. Han skulle nemlig stemme på han der Carl I Hagen, men ante ingenting om hva det var for parti han tilhørte.(!)

Da er det jo også nærliggende å tro at han ante like lite om Fremskrittspartiet og deres saker, langt mindre satt seg inn i politikken generelt og vurdert om "han der Carl I Hagen" var den rette til å ivareta hans og samfunnets interesser.

Mannen min svarte at SV var ledet av Carl Ivar Hagen, han syntes det var umoralsk å la slike ignoranter ev føre Carl I inn i en maktposisjon. ;-)

Skal man delta i et demokratisk valg bør man i det minste vite hva partiet man skal stemme på heter!!

Nå kan man selvsagt kalle det min mann gjorde (etter min mening en høyst forståelig og ansvarlig handling) for umoralsk også...

Jeg synes man må kunne forstå norsk for å stemme ved valg her i landet. Det er jo tross alt en forutsetning for å kunne følge debatter, lese nyheter og ellers holde seg informert om det som skjer i det politiske liv. Hvis man skal gjøre en selvstendig og veloverveid vurdering må man jo beherske det norske språk?istorien forteller) landet også befolket av etniske nordmenn som ikke burde stemme. Ikke sikkert en så høy valgdeltakelse som mulig er et mål i seg selv!

De som ikke er politisk interessert eller informert kunne med fordel blitt hjemme på valgdagen!

Nå er jo (slik denne h

Skrevet

:::nikke:::

Ja, det er ei side av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...