Gå til innhold

Jul og cøliaki

Anbefalte innlegg

Gjest morentilfire
Skrevet

Jeg har ikke lang tids erfaring med sykdommen Cøliaki. Det jeg vet at all slags mel, unntatt potetmel, inneholder gluten. Cøliaki har de som får sine tarmtotter ødelagt av gluten. De får redusert næringsopptak fordi tarmtottene ikke funker. Pga det reduserte næringsopptaket kan barna få diverse somatiske sykdomstegn.

Her i huset passer vi på og studerer enhver sauspose grundig.

Men NÅ ER DET JUL!

Det finnes cøliaki -

knekkebrød,vaffelrøre, pølsebrød, sjokoladekjeks, etc.

Allikevel grubler jeg på om det noe typisk julemat som inneholder gluten og som jeg ikke mistenker i det hele tatt!?

Noen på DOL som har erfaring?

På forhånd takk!!

Skrevet

Leit å høre, det er mange som har fått den diagnosen. Det er en del forhoåndsregler under matlagning slik at ikke melprodukter smitter over på maten du lager spesiellt, dette lærer dere fort. Les her. http://www.ncf.no/

Skrevet

Her i huset har vi egne bokser med julebakst for jenta med cøliaki. Hun takler det bra etter første måneden. Handlet inn det meste i Sverige, der har de mengder av varer, Smart club, slependen har også brukbart utvalg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...