Gå til innhold

Grøtkjele


Tvillingmamma

Anbefalte innlegg

Jeg savner en god grøtkjele.

Har lenge ønsket meg det til jul, til alle som sier at de ikke vet hva de skal kjøpe :) men nå må vi visst gjøre det selv.

Har noen noen gode erfaringer med hva som er kjempebra? Ønsker å få slutt på alt av brente melkeprodukter...

Hvordan er Høyang sin Party-serie?

Jeg vet at det er et merke der ute som heter Mesterkokken. Svigermor har og den er suveren. Men hun husker ikke hvor hun har kjøpt den, og jeg har søkt litt på nettet, men kan ikke finne spor etter den.

Gode råd mottas med takk!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bakemester harepus

Jeg liker Høyangs All steel - serie - den er tykkbunnet, og den er super til koking av grøt (men man må selvsagt røre, da :-)

nytter ikke koke opp sauser eller grøt uten "slipp lett"-belegg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nytter ikke koke opp sauser eller grøt uten "slipp lett"-belegg!!

Tull og tøys! Jeg har kun "all steel" kjeler, etter å ha blitt møkk lei av "slipp lett" belegg - som ble ødelagt hele tida.

Jeg koker sauser, koker grøt og alt, og har aldri noen problemer. Poenget er å røre + regulere varmen på plata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og hvilken kjele skal jeg da kjøpe? Hva anbefaler du?

Det går aldeles utmerket å lage både sauser og grøt i stålkasseroller. Det gjelder bare å røre og å regulere varmen. Min erfaring er at slipp lett variantene er lite slitesterke (men et varierer veldig med kvalitet), og har derfor kuttet alle slike.

Stålkasserollene er glimrende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så glad i disse belagte kjelene.

Vi har kun tykkbunnede stålkjeler, og synes det fungerer veldig bra.

Det hjelper også å ha induksjonsplater hvor varmen er lettere å styre enn i tradisjonelle kokeplater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad i disse belagte kjelene.

Vi har kun tykkbunnede stålkjeler, og synes det fungerer veldig bra.

Det hjelper også å ha induksjonsplater hvor varmen er lettere å styre enn i tradisjonelle kokeplater.

Induksjon er greit det, men vi har ingen planer om å bytte ut komfyren enda, selv om jeg har en del induksjonskjeler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke kjeler med slipp-lett-belegg til grøt.

Det virker som grøten svir seg litt likevel, men det svidde løsner så snart jeg rører, og jeg ender opp med en slags snerk som blir rørt rundt i grøten.

Så jeg bruker gammeldags aluminiumskjele.

Ellers reduserer du sviingen til et minimum hvis du koker opp grøt og melk og putter gryten i stekeovnen (kald ovn). Etter noen timer er grøten nesten ferdig, den må bare kokes en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke kjeler med slipp-lett-belegg til grøt.

Det virker som grøten svir seg litt likevel, men det svidde løsner så snart jeg rører, og jeg ender opp med en slags snerk som blir rørt rundt i grøten.

Så jeg bruker gammeldags aluminiumskjele.

Ellers reduserer du sviingen til et minimum hvis du koker opp grøt og melk og putter gryten i stekeovnen (kald ovn). Etter noen timer er grøten nesten ferdig, den må bare kokes en liten stund.

Men noen ganger skal man ha grøt nå, ikke om noen timer...

Særlig den grøtrisen fra Ming, tror jeg, der hvor det skal koke i 45 min, har jeg ofte problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen ganger skal man ha grøt nå, ikke om noen timer...

Særlig den grøtrisen fra Ming, tror jeg, der hvor det skal koke i 45 min, har jeg ofte problemer...

45 minutters grøtris må det være. Alt annet er uspiselig.

Stikkordet er planlegging, men her er jeg nok beryktet. Selvfølgelig vet jeg om morgenen hva jeg skal ha til middag den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutters grøtris må det være. Alt annet er uspiselig.

Stikkordet er planlegging, men her er jeg nok beryktet. Selvfølgelig vet jeg om morgenen hva jeg skal ha til middag den dagen.

Ja, jeg også stort sett, men gjør du dette i stand mens du smører matpakke osv. da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Debra irl

Mesterkokken sine kjeler har jeg også lett etter. Men vi kan nok bare drømme om å finne de igjen dessverre....

Som grøtkjele har jeg nå en fra Eva-trio. Ikke nødvendigvis beregnet på grøt. Men den har sånn slip-let belegg. For at grøten ikke skal sette seg fast, er medium varme viktig. Ikke kjøre på på full guffe for å bli fortest ferdig. Da går det veldig bra her hvertfall.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler en kjele med slipp-lett belegg (feks Tefal). Min grøtkoking har fått et helt annet oppsving etter jeg begynte med det. Du må huske å røre likevel, altså, for å unngå "snerk" i bunnen. Men den svir seg ikke, og er utrolig lett å vaske etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...