Gå til innhold

Beinmargsgiver

Anbefalte innlegg

Gjest NurseNovel
Skrevet

Jeg meldte meg som beinmargsgiver for noen år siden.

Har nå fått innkalling da det ser ut som jeg kan bli donor til et menneske som trenger dette. Jeg kommer til å gjennomføre.

Men ville du?

streker paa veggen..!
Skrevet

Nice, flott gjort! takk :)

Ja, hadde vel måtte gjøre det ja !

Bare ikke si til meg hva greia gjør så klarer jeg meg vel uten den.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hvis man velger å bli Beinmargsgiver, så må man vel tenke gjennom den problemstillingen når man melder seg, ikke når det viser seg at man er riktig match for noen?

Jeg prøvde å melde meg som det for noen år siden, men ble avvist fordi jeg ikke er blodgiver.

Hadde jeg blitt valgt ut til å gi beinmarg, så hadde jeg selvsagt stilt opp!

Skrevet

Det er jo ein fantastisk god gjerning å gjera. Årets julepresang til den som treng beinmargen din, og til vedkommande sin familie også.

Når det er sagt så hadde eg nok vore litt nervøs om det var meg det gjaldt.. Men eg kunne aldri trekt heller, det hadde eg ikkje hatt samvittigheit til.

Lykke til, det går nok veldig bra skal du sjå :-)

Skrevet

Ja, absolutt!

Vet at det er noe ubehag/smerte forbundet med å gi beinmarg, men tenk for en herlig følelse å kunne gi noen livet i gave!

Jeg ga blodplater til en meget syk person en sein kveld for noen år siden, og bare det rørte meg dypt.

Når det gjelder din situasjon tror jeg det ut fra det du skriver ikke er sikkert at du blir donoren til slutt.

Du skal sannsynligvis inn til "fin-typing" - dvs. utfra flere aktuelle kandidater sjekker man hvem (om noen) som passer optimalt.

Hold oss oppdatert!

Gjest NurseNovel
Skrevet

Ja, absolutt!

Vet at det er noe ubehag/smerte forbundet med å gi beinmarg, men tenk for en herlig følelse å kunne gi noen livet i gave!

Jeg ga blodplater til en meget syk person en sein kveld for noen år siden, og bare det rørte meg dypt.

Når det gjelder din situasjon tror jeg det ut fra det du skriver ikke er sikkert at du blir donoren til slutt.

Du skal sannsynligvis inn til "fin-typing" - dvs. utfra flere aktuelle kandidater sjekker man hvem (om noen) som passer optimalt.

Hold oss oppdatert!

Ja det er riktig - vet ikke HELT sikkert enda - men jeg er dypt takknemlig hvis jeg kan bli den heldige:)

Gjest NurseNovel
Skrevet

Hvis man velger å bli Beinmargsgiver, så må man vel tenke gjennom den problemstillingen når man melder seg, ikke når det viser seg at man er riktig match for noen?

Jeg prøvde å melde meg som det for noen år siden, men ble avvist fordi jeg ikke er blodgiver.

Hadde jeg blitt valgt ut til å gi beinmarg, så hadde jeg selvsagt stilt opp!

ja det er riktig, man må være blodgiver først.

Gjest NurseNovel
Skrevet

Nice, flott gjort! takk :)

Ja, hadde vel måtte gjøre det ja !

Bare ikke si til meg hva greia gjør så klarer jeg meg vel uten den.

Du vil nok helt sikkert klare deg uten litt av den:)

Gjest NurseNovel
Skrevet

Det er jo ein fantastisk god gjerning å gjera. Årets julepresang til den som treng beinmargen din, og til vedkommande sin familie også.

Når det er sagt så hadde eg nok vore litt nervøs om det var meg det gjaldt.. Men eg kunne aldri trekt heller, det hadde eg ikkje hatt samvittigheit til.

Lykke til, det går nok veldig bra skal du sjå :-)

Takk:) Håper jeg blir godkjent:)

Skrevet

Jeg hadde stilt opp uten tvil.

Min erfaring er også at det slett ikke er så vondt å ta ut benmarg som alle skrekkhistoriene vitner om. Donor kan jeg dessverre ikke være, men har tappet benmarg i forbindelse med sykdom.

Skrevet

Jeg står også som giver ja. Jeg hadde helt klart stilt opp og følt meg stolt!

Du gjør et skikkelig stykke arbeid! Flott! Vær stolt!

Gjest mamman til lille gull
Skrevet

Jeg står også som giver ja. Jeg hadde helt klart stilt opp og følt meg stolt!

Du gjør et skikkelig stykke arbeid! Flott! Vær stolt!

JA!!!!!! Jeg ville ikke ha nølt med det.... Har selv en sønn som fikk benmarg for to år siden, han hadde ikke overlevd uten!!! Og han var 4 år!!

Ingen donor som matchet her i norge, så alt jeg vet er at det er en utrolig, flott, fyr i Tyskland som gav oss sønnen vår i gave:o)

Så vær så snill å still opp, det er snakk om ett par timer på sykehus, og litt smerter, men det er da ingenting:o)

Skrevet

Jeg er blodgiver fra før, men kommer nok ikke til å melde meg som beinmargsgiver.

Om noen i familien trenger donasjon, stiller jeg selvsagt på sekundet.

Gjest NurseNovel
Skrevet

JA!!!!!! Jeg ville ikke ha nølt med det.... Har selv en sønn som fikk benmarg for to år siden, han hadde ikke overlevd uten!!! Og han var 4 år!!

Ingen donor som matchet her i norge, så alt jeg vet er at det er en utrolig, flott, fyr i Tyskland som gav oss sønnen vår i gave:o)

Så vær så snill å still opp, det er snakk om ett par timer på sykehus, og litt smerter, men det er da ingenting:o)

Ååååååååååååååååååå:) så fantastisk at det gikk bra med sønnen deres:) men jeg vet at sjansene for å finne en match er svæææært små - men jeg håper:)

Skrevet

Ojsann, jeg vil nesten si du er heldig. Du får sjansen til å redde et menneskes liv :-)

Forstår godt at dette sikkert også er et slags sjokk for deg. Du vet at du skal gjennom ulike prøver osv. Uansett tror jeg du vil angre dersom du ikke stiller opp for dette mennesket...

Lykke til med avgjørelsen:-)

Skrevet

bare et spørsmål av rein nysgjerrighet. Hvordan vet du/dere at det var en mann fra Tyskland som var donor?. Trodde ikke man fikk vite noe om benmargsdonatoren i dag jeg:).

Har forøvrig en god venninnne som fikk benmarg fra Scottland for snart 16 år siden.

Gjest NurseNovel
Skrevet

Ojsann, jeg vil nesten si du er heldig. Du får sjansen til å redde et menneskes liv :-)

Forstår godt at dette sikkert også er et slags sjokk for deg. Du vet at du skal gjennom ulike prøver osv. Uansett tror jeg du vil angre dersom du ikke stiller opp for dette mennesket...

Lykke til med avgjørelsen:-)

Gjett om jeg ville angre hvis jeg valgte å ikke gjøre dette!

Det jeg nå er mest redd for er at jeg IKKE skal kunne være med på å gi beinmarg! O'gru!

Det blir en stor skuffelse ja....

Skrevet

Gjett om jeg ville angre hvis jeg valgte å ikke gjøre dette!

Det jeg nå er mest redd for er at jeg IKKE skal kunne være med på å gi beinmarg! O'gru!

Det blir en stor skuffelse ja....

Da misforsto jeg litt. Trodde med det samme at du angra litt på at du hadde satt deg på liste som beinmargsdonor, og at du var usikker på om du hadde gjort det riktige...

Satser på at du får muligheten til å hjelpe :-)

Skrevet

Om eg hadde hatt anledning til å vere donor (noko eg dessverre ikkje har) og hadde blitt innkalt, hadde eg naturlegvis gjort det. Kvifor skulle eg ikkje det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...