Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har vi så besætta mye småfluer, egentlig?

Og hva har de inni nesen og øynene mine å gjøre?

*sur*

Skrevet

I dag er jeg rustet til krig mot småfluene... Kjøkkenet skal ryddes og alle krinkler og kroker vasket. Vinduene skal stå på vid vegg så kanksje rakkerne fryser på seg ett eller annet, For nå er jeg også LEI!

Watch out, bugs!

jeia1365380317
Skrevet

ja!

hvor kommer de fra egentlig?

Noen sier : råtten jord i blomsterpotter?

men, jeg har ikke råtten jord i blomsterpottene mine !!!

Skrevet

ja!

hvor kommer de fra egentlig?

Noen sier : råtten jord i blomsterpotter?

men, jeg har ikke råtten jord i blomsterpottene mine !!!

Det har ikke jeg heller. Så nei, det kan ikke komme av det.

Skrevet

I dag er jeg rustet til krig mot småfluene... Kjøkkenet skal ryddes og alle krinkler og kroker vasket. Vinduene skal stå på vid vegg så kanksje rakkerne fryser på seg ett eller annet, For nå er jeg også LEI!

Watch out, bugs!

Kommer du hit etterpå? :-)

Men jeg skal vaske jeg også - etter siste eksamen. Før det, har jeg ikke tid.

Skrevet

Kommer du hit etterpå? :-)

Men jeg skal vaske jeg også - etter siste eksamen. Før det, har jeg ikke tid.

Trøst deg med at de ikke gjør noen skade, bortsett fra å formere seg i i misunnelsesverdig fart...

Skrevet

Trøst deg med at de ikke gjør noen skade, bortsett fra å formere seg i i misunnelsesverdig fart...

Men de er så ekle å få i nesen.

Skrevet

og så jeg som trodde jeg var alene om dette problemet. Heldigvis har de blitt færre nå, men vi hadde en liten "sverm" her. Det er til å bli gal av. Trodde det lå et eller annet rusk (frukt, etc.) her som de likte. Men det er ikke noe å se :o.

Kanskje på tide å ta en tur med "Radar" kvelden før man legger seg? Husker vi brukte det i et lokale hvor det var mange store fluer i, men dette lokalet ble forlatt om natten slik at vi tok en runde med "Radar" før vi gikk hjem. Fluene var borte (døde) dagen etter.

Skrevet

og så jeg som trodde jeg var alene om dette problemet. Heldigvis har de blitt færre nå, men vi hadde en liten "sverm" her. Det er til å bli gal av. Trodde det lå et eller annet rusk (frukt, etc.) her som de likte. Men det er ikke noe å se :o.

Kanskje på tide å ta en tur med "Radar" kvelden før man legger seg? Husker vi brukte det i et lokale hvor det var mange store fluer i, men dette lokalet ble forlatt om natten slik at vi tok en runde med "Radar" før vi gikk hjem. Fluene var borte (døde) dagen etter.

*noterer*

Det skal jeg jammen gjøre!

lalala1365380457
Skrevet

er de rødbrune er det bananfluer - løsning å vaske alt hvor det fins matavfall og kaste søpla kjempeofte

er de små og svarte er det plantefluer - løsning å kjøpe maurmiddel på plantasjen, blande ut i blandingsforholdet på pakken og vanne plantene. Gjenta etter 14 dager og du er kvitt problemet. Ev nye planter som taes inn i huset behandles på samme måte.

Gjest Flystripa
Skrevet

Det har ikke jeg heller. Så nei, det kan ikke komme av det.

Vi fikk det av en ananas en gang. Det krydde av små djevelfluer her :(

Det eneste som hjalp var å legge ut bred tape på kjøkkenbenken o.l. med litt syltetøy på. De tiltrekkes av søtt.

Skrevet

er de rødbrune er det bananfluer - løsning å vaske alt hvor det fins matavfall og kaste søpla kjempeofte

er de små og svarte er det plantefluer - løsning å kjøpe maurmiddel på plantasjen, blande ut i blandingsforholdet på pakken og vanne plantene. Gjenta etter 14 dager og du er kvitt problemet. Ev nye planter som taes inn i huset behandles på samme måte.

Takk for svaret! De er svarte, så da må vi vel på plantasjen en tur, da.

lalala1365380457
Skrevet

jupp ;) og husk å behandle alle nye planter du får etter du har gitt plantene dine behandling. Det er spesielt ofte småfluer i alle juleplantene, den fukta disse skal ha i jorda er ideell for småfluene.

Er veldig effektivt dette maurmidlet! Men ikke vær frista til å ikke gjenta etter..hm..ble usikker på om det var 7 eller 14 dager nå, så ta 10 dager du =).. eggene drepes ikke av maurmidlet, så de restrerende fluene må tas etter de har klekket ut, men før de rekker å bli "kjønnsmodne" og begynne å forplante seg igjen =)

Skrevet

Nei nei! Sett fyrstikker ned i jorda med den røde enden ned, flere i hver potte. Sett i tillegg en liten skål med vann og en stor slump med oppvaskmiddel i vinduskarmen (noen sverger til rødvin med oppvaskmiddel!) og du er kvitt dem uten å bruke skadelig kjemikalier.

lalala1365380457
Skrevet

Nei nei! Sett fyrstikker ned i jorda med den røde enden ned, flere i hver potte. Sett i tillegg en liten skål med vann og en stor slump med oppvaskmiddel i vinduskarmen (noen sverger til rødvin med oppvaskmiddel!) og du er kvitt dem uten å bruke skadelig kjemikalier.

har prøvd fyrstikker for lenge siden, det var helt uten effekt..har prøvd mange "kjerringråd" for lenge siden, det eneste som har hjulpet 100% er maurmiddel.. kjempeeffektivt også, kvitt alle etter en dag eller to..

Skrevet

Jeg har også prøvd fyrstikktrikset, men fluene bet ikke på det.

jeia1365380317
Skrevet

Jeg forhørte meg litt megd en gartner jeg kjenner og han annbefaler å blande litt klorin i en sprayflake, ca 1/10 del klor-vann og spray plantene og jorden, da skl de bli borte :)

Jeg har prøvd det nå, og gleder meg til i morra får å skjekke :)

krysse fingrene :)

Klem

Skrevet

Jeg forhørte meg litt megd en gartner jeg kjenner og han annbefaler å blande litt klorin i en sprayflake, ca 1/10 del klor-vann og spray plantene og jorden, da skl de bli borte :)

Jeg har prøvd det nå, og gleder meg til i morra får å skjekke :)

krysse fingrene :)

Klem

Oi - hvis det fungerer, er det jo et billig og godt tips!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...