Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange her som lurer på om dei skal feire jul med foreldre som er alt for glad i alkohol. Hadde aldri vurdert tanken på å feire jul vissst det ikke var alkoholfritt i ett slikt hjem. En akevitt til maten og kanskje ett glass rødvin for kosen er noe annet. Vi kan nyte alkohol så mange andre ganger i løpet av året, at det må gå an å skåne barna for dette i julen. Folk som er klar over at dei drikker for mye forstår til og med det.

Skrevet

Vi feirer alkoholfri jul, selvom jeg gjerne skulle tatt et glass vin til maten. Jeg tar heller et glass når barna har lagt seg. Tidligere har jeg tatt et glass til maten sammen med dem, men venninnen til Flisen har en mor som er alkoholiker og det har gått svært inn på henne, derfor lar vi vær.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. I år skal jeg feire jul hos kjærestens familie og aner ikke hvordan de gjør det. Ingen går på fylla akkurat, men jeg tipper de tar et glass vin til maten selv om det er barn tilstede.

Gjest Alkoholhater
Skrevet

Dette er faktisk veldig vanskelig. Vår foreldregenerasjon er ikke alltid på bølgelengde med oss, og synes dette kan være helt greit.

De som har et alkoholproblem forstår ofte ikke hvor stor skade dette kan ha for de nærmeste.

Jeg HAR erfart dette. Har selv fulgt mannen min til sengs på selve julaften da han hadde blitt for full.

Har også hatt en svigerinne + svigerforeldre som har vært laaaaaangt over streken på slike høytider.

De seneste årene har jeg gitt beskjed (og det har jammen ikke vært enkelt). Dersom det blir for stort inntak, så reiser vi hjem. Da har det faktisk gått bra.

Så i år vurderer jeg om jeg faktisk trenger en back-up-plan som jeg har hatt de tidligere årene....

Skrevet

Vi bruker ikke alkohol i julen. Skal være hos svigermor, og hun er avholds - helt i orden for meg.

Blir vel heller litt rødvin om kvelden etter ungene er i seng når vi er tilbake fra ferien!

Jeg er vant med mamma og pappas hjemmelagete tomtebrygg i jula. Det har vel kanskje litt alkoholinnhold, men ikke mye. Bare kos med det, synes jeg!

Skrevet

Eneste som ligner alkohol her i huset er min fars lettøl som han drikker til maten. La faktisk ikke merke til den før jeg ble voksen. Da sa min mor at han alltid drakk en lettøl til maten julaften;)

Så her kjører vi alkoholfritt i julen!

Skrevet

Hadde vi hatt folk i familien som ikke kunne begrense seg, ville vi nok droppet alkoholservering helt på julaften, ja. Noe annet ville blitt utrivelig både for små og store.

Heldigvis er det ikke sånn her, så vi unner oss god vin til maten med god samvittighet - både på julaften og til andre anledninger.

Skrevet

Har alltid feiret alkoholfri julm også de julene vi bare har vært voksne.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg er enig med deg i at jeg ikke hadde feiret med foresldre som ikke klarte å styre seg.

Men jeg synes ærlig talt at det er rart at så mange tilsynelatende synes man skal feire "hvit" (alkoholfri) jul, men at det er helt greit å drikke andre dager.

Det er aldri greit å drikke mye med barn til stede!!

Og det er ikke verre å drikke litt alkohol på julaften enn andre dager. Hvorfor skulle det være det?

Hos oss drikker mannen min en øl og en akevitt til maten julaften - måtehold som alltid ellers. Jeg drikker ingenting - avholds som stort sett alltid ellers.

Skrevet

Hvorfor er det verre å drikke på julaften enn å sitte hjemme en lørdagskveld og drikke rødvin?

Jeg kommer aldri til å fatte det der, kanskje fordi jeg nyter både øl og aquavit på julaften og aldri rødvin i sofaen hjemme ellers i året.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...