Gjest remyline Skrevet 25. april 2001 Del Skrevet 25. april 2001 Hei! Var hos legen i går,da jeg har vært tett i brystet siden påske. Trodde at jeg ,som alle andre hadde fått en kraftig forkjølelse,men da det ikke gav seg,måtte jeg ta turen til legen. Han sa at jeg hadde astmatisk bronkitt og gav meg en del medesiner. Bricanyl 1-2 doser ved behov opptil 6 ganger dagen. pulmicort 2 doser morgen og kveld. prednisolon 3 tab morgen i 4 dager. Cosylan mikstur 4 ganger daglig (10 ml) Føler meg lettere,men blir lett trøtt,kan dette ha noe med medesinene å gjøre? Jeg har en far som var sterk plaget av astma i yngre dager,og har selv måttet avslutte en frisør utdannelse.Da jeg fikk store pusteproblemer, av de sterke stoffene som en del frisørprodukter innholder.Har nå vært fin i 15 år. Kan du være så snill å forklare meg hva astmatisk bronkitt er?Kan dette utvikle seg til astma? Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25807-astmatisk-bronkitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 28. april 2001 Del Skrevet 28. april 2001 De medisinene du nevner, er typiske for astma. Bricanyl skal hjelpe for tetthetsfølelsen når du får denne følelse, Pulmicort er den medisinen som skal forebygge at du blir tett, Prednisolon har du fått for å ri av det anfallet du har for øyeblikket, og Cosylan har du fått for hosten. Det at du er trøtt for øyeblikket, tror jeg har med sykdomsutbruddet å gjøre, men dette vil nok gå over. I og med at din far var plaget av astma, og du selv har måttet slutte i frisørfaget på grunn av tungpust, er det rimelig å tro at det her er en astma, uten selvsagt å kunne si noe sikkert. Så lett er det ikke å stille en astmadiagnose. Astmabronkitt er vel en kombinasjon av astma og bronkitt, altså tungpust kombinert med luftveisinfeksjon, som vil være symptomene. Det er ikke alle astmatikere som "har sykdommen" hele tiden, den kan ligge rolig i årevis for så å komme frem fra tid til annen. Noen astmatiker blir mer forkjølet enn andre som ikke har astma, f eks, og det er vel da man snakker om astmabronkitt. Kontakt legen din igjen og spør om du skal fortsette med de medisinene han har gitt deg når du blir frisk igjen, eller hva han mener du skal gjøre videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25807-astmatisk-bronkitt/#findComment-107283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest remyline Skrevet 29. april 2001 Del Skrevet 29. april 2001 De medisinene du nevner, er typiske for astma. Bricanyl skal hjelpe for tetthetsfølelsen når du får denne følelse, Pulmicort er den medisinen som skal forebygge at du blir tett, Prednisolon har du fått for å ri av det anfallet du har for øyeblikket, og Cosylan har du fått for hosten. Det at du er trøtt for øyeblikket, tror jeg har med sykdomsutbruddet å gjøre, men dette vil nok gå over. I og med at din far var plaget av astma, og du selv har måttet slutte i frisørfaget på grunn av tungpust, er det rimelig å tro at det her er en astma, uten selvsagt å kunne si noe sikkert. Så lett er det ikke å stille en astmadiagnose. Astmabronkitt er vel en kombinasjon av astma og bronkitt, altså tungpust kombinert med luftveisinfeksjon, som vil være symptomene. Det er ikke alle astmatikere som "har sykdommen" hele tiden, den kan ligge rolig i årevis for så å komme frem fra tid til annen. Noen astmatiker blir mer forkjølet enn andre som ikke har astma, f eks, og det er vel da man snakker om astmabronkitt. Kontakt legen din igjen og spør om du skal fortsette med de medisinene han har gitt deg når du blir frisk igjen, eller hva han mener du skal gjøre videre. Tusen takk for hjelpen,skal kontakte legen min,for mer informasjon ang medesinene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25807-astmatisk-bronkitt/#findComment-107407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.