Gå til innhold

Er hun min søster?

Anbefalte innlegg

Gjest lurvehøne
Skrevet

Hei!

Dette har jeg lurt på i flere år!Fikk beskjed at hun ikke var søstra mi i naturfagtimen av læreren!Foreldrene mine har blå øye,det har jeg og min mellomste søser også! men min eldste søster har brune? Jeg tror også mine besteforeldre har blå på begge sider men er ikke sikker.Holder min mor noe hemelig for resten av familien?:(

Skrevet

Lærte også at to blåøyde ikke kan få brunøyde barn. likevel kjenner jeg noen blåøyde med brunøyde barn!

Husk at grå og grønn o.l. øyenfarge sorterer under blå. Kanskje en av dine foreldre egentlig er brunøyd (Bb)?

Det finnes også mutasjon...

Gjest det er hun nok
Skrevet

Det kan hoppe over noen ledd. Mine foreldre har blå øyne, et søsken brungrønne. Det er ikke så uvanlig.

Gjest lurvehøna
Skrevet

Lærte også at to blåøyde ikke kan få brunøyde barn. likevel kjenner jeg noen blåøyde med brunøyde barn!

Husk at grå og grønn o.l. øyenfarge sorterer under blå. Kanskje en av dine foreldre egentlig er brunøyd (Bb)?

Hei!

Takk for svaret!:)

Skrevet

Grønn er det "samme som" brun, ikke blå når det gjelder øyenfarge.

Skrevet

Gtå og hrønn sorterer under brun skulle det stå, beklager!

Skrevet

Grønn er det "samme som" brun, ikke blå når det gjelder øyenfarge.

Jreg mente at grønn teller som brunt, men så skrev jeg feil likevel.

Caloni Makaroni
Skrevet

Tidligere holdt man fast på (og lærte elevene) at det finnes bare fire kombinasjoner som gir øyefarge. Det er BB, Bb, bB og bb, hvorav kun den siste ga blå øyne. Dermed kunne ikke to blåøyde foreldre få brunøyde barn.

Nå har genforskere funnet ut at det er flere gener som er med på å bestemme øyefargen, så det er ikke nødvendigvis slik at blåøyde foreldre ikke kan få brunøyde barn.

Jeg tror ikke du skal tro på naturfagslæreren din framfor din familie :)

ylvali1365381015
Skrevet

Tidligere holdt man fast på (og lærte elevene) at det finnes bare fire kombinasjoner som gir øyefarge. Det er BB, Bb, bB og bb, hvorav kun den siste ga blå øyne. Dermed kunne ikke to blåøyde foreldre få brunøyde barn.

Nå har genforskere funnet ut at det er flere gener som er med på å bestemme øyefargen, så det er ikke nødvendigvis slik at blåøyde foreldre ikke kan få brunøyde barn.

Jeg tror ikke du skal tro på naturfagslæreren din framfor din familie :)

bb kan bære skjult gen for Bb, har jeg lært.

ylvali1365381015
Skrevet

Gtå og hrønn sorterer under brun skulle det stå, beklager!

ups! skriveleifene er ivrige på tastaturet ditt i dag? ;-))

Caloni Makaroni
Skrevet

bb kan bære skjult gen for Bb, har jeg lært.

Det var vel det de forklarte det med, før de fant ut at flere gener spilte inn. Husker vi lærte det om B og b for 7-8 år siden, men i en bedre oppdatert biologi-bok som jeg har nå, så står det nevnt, det at det ikke bare er de to genene.

ylvali1365381015
Skrevet

Det var vel det de forklarte det med, før de fant ut at flere gener spilte inn. Husker vi lærte det om B og b for 7-8 år siden, men i en bedre oppdatert biologi-bok som jeg har nå, så står det nevnt, det at det ikke bare er de to genene.

Det er 14 år siden jeg lærte om det allerede....huffameg.

Men da er jeg unnskyldt. Takk for at du opplyste meg! :-)

Skrevet

Min yngste datter har en helt ubestemmelig farve, noe grønnaktige greier. Vi foreldre har blå øyne. Jeg har en brun ring rundt pupillene, så det kan jo være en årsak, i tillegg til at begge har mye brunt og grønt i familien.

Jeg leste nylig en plass at det kan se blått ut, men være genetisk en annen farve, pga lite farvestoff, eller noe..

Caloni Makaroni
Skrevet

Det er 14 år siden jeg lærte om det allerede....huffameg.

Men da er jeg unnskyldt. Takk for at du opplyste meg! :-)

Jeg er bare 23, men jeg også lærte feil på skolen ;)

Skrevet

Vi har klare blå Øyne, både mine mann og jeg. Den eldste har også dette, men den minste har ett klart blått Øye, og ett brunt. David Bowie har visstnok det samme. Jeg er helt sikker på hvem faren er ja..., det er ikke Bowie.

I min fam. kjenner vi ikke til noen med brune Øyne, men broren til min mann har brune.

Skrevet

Hun kan godt være din søster :-)

Saken er nemlig den at man kan ha blå øyne, men med gener som tilsier at man egentlig skal ha brune øyne (komplisert, denne arvelæren). Dermed kan en eller begge foreldrene dine ha brune øyne genet, mens øynene likevel tilsynelatende er blå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...