Gå til innhold

Juletre og symboler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom over noe i et reklameblad i dag. Mye jeg ikke har tenkt over her gitt...

Pynten vi har på treet har forskjellig betydning:

Juletrelysene-verdens lys

Stjernen-betlehemstjernen/jesu fødsel

Kulene-jorden

Eplene-frukten fra paradisets hage

Lenkene-brorskap

Hjertene-guds kjærlighet

Fuglene-den hellige ånd

pepperkakefigurer-alterbrød(evangeliet)

Juletrekurver fylt med godteri-de 12 kurvene som ble til overs etter at jesus hadde mettet de fem tusen.

Hva pynter du ditt tre med?

Jeg har kuler og lenker, kurver (tomme)og lys. og det norske flagg :)

Skrevet

Hvorfor flagg på juletreet? Jeg ser noen bruker det, men hva ligger bak skikken? Stammer det fra krigens dager?

Skrevet

Hvorfor flagg på juletreet? Jeg ser noen bruker det, men hva ligger bak skikken? Stammer det fra krigens dager?

Jeg mener det kom etter frigjøringen i 1905, jeg er ikke skråsikker, men mener å ha hørt det en gang.

Skrevet

Du finner motstridende informasjon om du søker på nettet.

Noen steder står det at det ble vanlig at "alle" hadde juletre på begynnelsen av 1900-tallet, og at flaggene skyldes nærheten til 1905.

Andre steder står det som her:

http://www.schulze.no/juletradisjoner/juletreet.htm

Men det kom ikke så sent som under / etter 2. verdenskrig

tror

Skrevet

Du jeg vet ærlig talt ikke. Jeg savnet info om flagg i det jeg leste, Tror kanskje bare det er for å hedre landet også kanskje.... Min mor pyntet alltid med flagg, så da har det blitt sånn med meg også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...