Gå til innhold

Om 3 mnd uttak på blåresept, og legen som ikke ville forstå regelen/Irene G


Poetica

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå begynner jeg å bli frustrert, jeg har i lang tid prøvd å få legen til å forstå dette:

Jeg er kroniker (astma) og går fast på daglige medisiner. (De samme som jeg har gått på de 9 siste årene). Jeg bruker ganske høye doser av denne medisinen (dosene er dosert av lungespesialist), og for å overleve er jo disse dosene nødvendig.

Jeg ber om ny resept, da den gamle er oppbrukt, og ber legen om å gjøre følgende: gang dagsdosene jeg bruker med 30 (altså 1 måned) og gang dette igjen med 3, slik at jeg av hver sort kan ta ut 3 måneders forbruk pr uttak. Resepten kan skrives for 1 års forbruk, med 4 uttak av 3 måneders forbruk.

Legen sier at dette ikke er lov, og at det bare er lov til å skrive ut for 3 måneder. I og for seg riktig, men saken er at jeg kun kan ta ut for 3 måneder, ikke for flere enn det, pr gang. Det er altså ikke lov å ta ut for 12 måneder pr gang, men det er lov til å skrive ut for 4 x 3 måneders forbruk pr resept.

Hun sier at trygdekontoret ikke godtar å betale medisiner over en viss sum. Jeg mener at dette er feil, så lenge det er helt klinkende klart at jeg trenger disse dosene for å overleve.

Vel, jeg sitter altså atter en gang med en resept der jeg i følge den skal ta ut 1 måneds forbruk i gangen. Dette kan jeg da ta ut fire ganger på.

Litt tungvint synes jeg å se fram til 12 uttak i året, og økonomisk sett ikke spesielt ålreit for meg som forbruker heller. Det er faktisk mer enn nok pes som det er, å være kroniker som må bruke daglige doser medisin. Og det blir ofte store utgifter på medisiner pr år allikevel, for det kommer gjerne en del ekstra utgifter på legebesøk under anfall, endel ekstrautgifter på pennicillin under infeksjoner i lungene etc, etc. (Hun nekter også å skrive ut pencillin på blåresept også, selv om jeg pga min astma altså kan bli dødelig syk av lungebetennelser. Jeg mener også dette er feil, da jeg fra tidligere har en annen erfaring med dette, enn det hun sier er riktig. Lungespesialistene har alltid gjort det annerledes enn henne.)

Kan du være så snill å skrive ned nøyaktig hvordan regelverket er, hvordan dette tolkes i mitt tilfelle. Kan du også skrive paragrafens navn og nummer, slik at jeg kan ta det med til legen å prøve å få henne til å forstå at hun faktisk mistolker reglene?

Jeg kommer til å ta med meg utskrift av svaret ditt.

Faktum er jo at selv om hun skriver feil sum på dosene, så har jeg uansett krav på å få tatt ut inntil 3 måneders forbruk på samme egenandel, slik også apoteket mitt påpeker.

Håper du kan gi en lett fortyåelig redegjørelse, slik at kanskje hun også forstår at det ikke er jeg som vaser, men at regelverket faktisk er slik.

I tilfelle du trenger det, her er dagsdosene og medisinene det er snakk om:

750 x 2 Nuellin Depot

2 x 2 inhalasjoner av 50/500 mikrogr. Seretide

Ventoline forstøvervæske, og Bricanyl turbuhaler tas ved behov. Derfor skriver jeg ikke opp dosene på disse nå.

Håper du kan hjelpe meg Irene!

På forhånd takk, fra en noe oppgitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...