Gå til innhold

Når skal barnevernet ta over omsorg for barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste dette, og synes det er forferdelig. Stakkars liten. Kjenner ei dame som er fostermor, og synes det er så flott at noen har så mye å gi av seg selv, for å ta vare på disse små som trenger dem så sårt.

Håper bare at de små babyene (det er hvis fem tilsammen i ulike rassiaer i høst) får det godt framover.

Gjest donaldine
Skrevet

Huffamei!!!

Folk som ruser seg, og da tenker jeg ikke på et glass rødvin for å feire at fødselen er over, kan ikke ha ansvaret for spedbarn!

Gjest Barnevernskonsulent
Skrevet

Barn med foreldre som ruser seg, vil bli tatt hånd om av barnevernet. Stort sett blir det omsorgsovertakelse, men i noen tilfeller kan foreldrene samtykke til at barnevernet "gir nødvendig hjelp". Da blir det en annen paragraf enn omsorgsovertakelse.

Dersom en rusmisbruker i fremtiden skulle bli rusfri, kan han/hun søke om å få omsorgen tilbake.

Inntil det evt skjer, har en del barn samvær med sine biol. foreldre, men med tilsyn ...

Skrevet

Barn med foreldre som ruser seg, vil bli tatt hånd om av barnevernet. Stort sett blir det omsorgsovertakelse, men i noen tilfeller kan foreldrene samtykke til at barnevernet "gir nødvendig hjelp". Da blir det en annen paragraf enn omsorgsovertakelse.

Dersom en rusmisbruker i fremtiden skulle bli rusfri, kan han/hun søke om å få omsorgen tilbake.

Inntil det evt skjer, har en del barn samvær med sine biol. foreldre, men med tilsyn ...

Jeg vet at det er sånn det skal være, desverre er det ofte ikke tilfellet.

Jeg kjenner selv til en sak hvor to barn bodde sammen med begge foreldrene som var heroinister, dette visste barnevernet og familien hadde tilsyn. Problemet var at tilsynet var kanskje hver annen måned, bhg og skole hadde også et samarbeid med Barnevernet, er det vanlig at det er så lenge mellom hver gang? Det som skjedde var at elsdte barnet, da 7.5 år fant sin mor i overdose, død. Faren var ikke hjemme, barnet satt å passet på sin døde mor i anslagsvis 5 timer, barnet trodde hun ville våkne igjen for hun hadde "sovet veldig godt" mange ganger før. Det eldste barnet passet samtidig på sitt tre år gamle yngre søsken, det var også vanlig.

Etter morens død bodde de fremdeles sammen med faren under samme "tilsyn". Det tragiske skjedde en gang til et knapt år senere, da fant det eldste barnet sin far på samme måte.

Det er etter slike hendelser jeg lurer på hvor BV er, det er så fortvilt å se på, særlig når man melder fra x antall ganger.

Dette er en liten kommune, når man ser på innbygger tall, et gjennomsiktig samfunn hvor alle vet hva som foregår, men står hjelpesløst å ser på.

Jeg har også mange gode erfaringer med barnevernet, gjennom jobb og som privatperson, men det er i en annen kommune.

Skrevet

Leste dette, og synes det er forferdelig. Stakkars liten. Kjenner ei dame som er fostermor, og synes det er så flott at noen har så mye å gi av seg selv, for å ta vare på disse små som trenger dem så sårt.

Håper bare at de små babyene (det er hvis fem tilsammen i ulike rassiaer i høst) får det godt framover.

Ja, vi får håpe det, og som regel kommer de til gode hjem. Jeg har forresten en vennine på 35 som akkurat har blitt fostermor til en jente på 14. Deilig at noen gjør dette, jeg har planer om det selv også, må bare få et permanent sted å bo og plass nok.

Skrevet

Huffamei!!!

Folk som ruser seg, og da tenker jeg ikke på et glass rødvin for å feire at fødselen er over, kan ikke ha ansvaret for spedbarn!

Jeg er enig med deg, selvom jeg innerst inne håper og tror at alle kan forandre seg, men når man er virkelig ute å kjøre så trenger man et stort støtteapparat rundt seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...