Gå til innhold

Hva defineres... Hvor står jeg?


Gjest *Someone*

Anbefalte innlegg

Gjest *Someone*

Hei!

i det siste har jeg slitt. Veldig. Ikke bare med en ting, men med mange.

Et problem jeg har er dårlig samvittighet. Får dårlig samvittighet av å spise, men vet at det er galt å ikke gjøre det. Før klarte jeg å sulte meg i flere dager uten å sprekke. Det klarer jeg ikke lenger.

Jeg har begynt å kaste opp. Ikke hver dag, og bare når jeg selv syns jeg har spist alt for mye unødvendig. Men jeg klarer ikke å spy opp alt. Jeg spyr, sulter og trener litt innimellom...men likevel blir jeg ikke tynnere. har bare gått ned 1kg på en måned, og det er LITE! Jeg har faktisk klart å gå ned 7kg siden februar... men føler meg ikke god nok til å slanke meg. Alle andre er jo så tynne og perfekte.

Er det noe særlig mye å gå ned 7 kg på 3mnd.? Føler ikke at jeg har blitt noe tynnere.

Før så jeg at jeg hadde blitt litt tynnere på en måte. merket det og så det. men nå bare eser jeg ut. Får til og med dårlig samvittighet av å drikke vann, fordi jeg føler meg så tung. Jeg har lyst til å se ut som de tynne jentene gjør, være pen og tynn. Ikke bare bli sett på som lav og lubben. Får dårlig samvittighet av å ikke være sulten..kjenne at det gnager i magen...

Jeg sprekker ganske ofte nå, og det er vanskelig å gå ned noe når mamma hele tiden passer på. Og når jeg først hat begynt å spise, klarer jeg ikke å stoppe. Jeg hater det. Spyr jo noen ganger, men får ikke ALT opp igjen. Det er så frustrende. Før var jeg mye flinkere, hadde kontroll over hva jeg gjorde.

Nå bryr alle seg om det. Sier jeg må spise, at folk snakker, at bunaden min ikke passer mer. Men hva er vel 7kg i forhold til de ekte anorektikerne? Det er ingenting. Jeg vil bli like flinke som dem...men jeg klarer det ikke. Har ikke mulighet heller, når folk hele tiden maser. Men jeg vil på en måte ikke gi slipp på det. Må ned til 35kg, uansett! Det er et mål! Men jeg klarer det ikke.... Hva er galt med meg? Jeg føler liksom at folk tror jeg har en spiseforstyrrelse, og at de blir skuffet over meg hvis de finner ut at jeg spiser mer enn 1/2 potet til middag liksom. Det hørtes sikkert helt teit ut, men jeg føler det sånn.

Vær så snill. Hva defineres som en spiseforstyrrelse....Kan man ha en spiseforstyrrelse selv om man spiser godteri noen ganger? Kan jeg ha overspising som et problem?

Beklager alle de teite spørsmålene, men jeg lurer veldig!

Hilsen *Someone*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære *Someone*! Du kan nok ha en spiseforstyrrelse selv om du spiser godteri. Det er ikke typen mat som sier noe om dette, men hvordan dine tanker og følelser er i forhold til mat, vekt, kropp og utseende. Spiseforstyrrelser regnes til de psykiske lidelsene innefor medisinsk diagnostikk, men ved spiseforstyrrelser sees også mange somatiske (kroppslige ) symptomer. Når hverdagen preges av at en er overopptatt av mat, kropp, vekt og utseende, en styres av disse tankene, da sier vi at en har en spiseforstyrrelse. Det er flott at du stiller spørsmålet og lurer. Problemet er ofte at den som utvikler en spiseforstyrrelse selv har svært vanskelig for å innse, skjønne, forstå at han/hun har et problem. Ofte er det venner eller andre som får mistanke. Vi vet at det er viktig å søke hjelp, desto tidligere desto bedre. Jeg råder deg til å snakke med noen som du stoler på, som kan hjelpe deg på veien videre, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celina

Man kan da ha en spiseforstyrrelse selv om den kanskje ikke akkurat kan klassifiseres i noen av de tre kjente gruppene.

Forresten burde du IKKE ønske å få anorexia det er jævli.

Ta vare på deg selv, og prøv å innse at du kanskje ikke er så feit allikevel, vet det er vansklig. Klarer det ikke selv.

Kos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...