Gjest Anonym for tilfellet Skrevet 25. april 2001 Del Skrevet 25. april 2001 En ung mann i min nære vennekrets døde forrige dagen etter nesten to uker i koma. Han etterlater seg sin kone og to små barn. Det begynte med en øreverk. Var på legevakten en tirsdags morgen, men ble avvist med at øreverk ikke behandles hos voksne. De kikket ham visstnok ikke i øret en gang. Dette viste seg senere å være pneumokokker (?) og betennelsen fortsatte innover i hodet. Onsdags morgen fant kona ham. Han vred seg, men var ikke til å få kontakt med. De "sov ham ned" med morfin for å komme til med behandling, men allerede torsdag mistet han refleksene. En og en halv uke senere er han erklært hjernedød. Dette er et svært tragisk dødsfall. Kunne det vært unngått hvis han hadde fått skikkelig behandling på legevakt? Synes det som om det er grunnlag for å be Fylkeslegen ta en nærmere kikk på omstendighetene omkring sykdomsforløpet og dødsfallet? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25828-%C3%B8reverk-ble-hjernehinnebetennelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 26. april 2001 Del Skrevet 26. april 2001 Kjære Anonym for tilfellet, Det du tar opp er forferdelig vanskelig for meg å ta stilling til. Jeg vet at en meget sjelden gang forekommer det at øreverk er utgangspunkt til hjernehinnebetennelse. Men, som sagt det er ytterst sjeldent og de fleste leger regner ikke med det som enpraktisk alternativ når de vurderer pasienter med ørebetennelse. Hvordan man skal håndtere ørebetennelse er også noe omdiskutert og holdningene skifter med tiden og med gode kliniske undersøkelser som publiseres i medisinske tidskrifter. Den fremherskende oppfatningen i Nord-Europa, inkludert Norge, for tiden er at de fleste tilfeller av øreverk ikke behandles med antibiotika. Noen er uenige. Hvorvidt en tidlig behandling av din avdøde venn kunne vært reddet hvis han hadde fått antibiotika i en tidlig fase er det umulig å si form meg. Slik som den generelle oppfatningen er idag, inkludert veiledende skriv fra mundigheterm, tror jeg ikke at det vil bli oppfattet som feil. Men som sagt dette er noe jeg tror, og det kan hende andre ville ha forskjellige oppfatninger. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25828-%C3%B8reverk-ble-hjernehinnebetennelse/#findComment-106721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym for tilfellet Skrevet 26. april 2001 Del Skrevet 26. april 2001 Kjære Anonym for tilfellet, Det du tar opp er forferdelig vanskelig for meg å ta stilling til. Jeg vet at en meget sjelden gang forekommer det at øreverk er utgangspunkt til hjernehinnebetennelse. Men, som sagt det er ytterst sjeldent og de fleste leger regner ikke med det som enpraktisk alternativ når de vurderer pasienter med ørebetennelse. Hvordan man skal håndtere ørebetennelse er også noe omdiskutert og holdningene skifter med tiden og med gode kliniske undersøkelser som publiseres i medisinske tidskrifter. Den fremherskende oppfatningen i Nord-Europa, inkludert Norge, for tiden er at de fleste tilfeller av øreverk ikke behandles med antibiotika. Noen er uenige. Hvorvidt en tidlig behandling av din avdøde venn kunne vært reddet hvis han hadde fått antibiotika i en tidlig fase er det umulig å si form meg. Slik som den generelle oppfatningen er idag, inkludert veiledende skriv fra mundigheterm, tror jeg ikke at det vil bli oppfattet som feil. Men som sagt dette er noe jeg tror, og det kan hende andre ville ha forskjellige oppfatninger. Vennlig hilsen Tusen takk for utførlig svar. Bakgrunnen for spørsmålet mitt er en kommentar fra sykehuset der han var innlagt, hvor de sa at øreverk ALDRI skulle bagatelliseres, siden det en sjelden gang kunne ende nettopp slik det gjorde. Hvis det gjeldende syn er at man ikke behandler øreverk hos voksne, er sikkert vanlig praksis etterlevd. Utfallet er ikke mindre tragisk uansett, men for de etterlatte virker det hele enda mer meningsløst etter kommentaren fra sykehuset. Takk igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25828-%C3%B8reverk-ble-hjernehinnebetennelse/#findComment-106734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 26. april 2001 Del Skrevet 26. april 2001 Tusen takk for utførlig svar. Bakgrunnen for spørsmålet mitt er en kommentar fra sykehuset der han var innlagt, hvor de sa at øreverk ALDRI skulle bagatelliseres, siden det en sjelden gang kunne ende nettopp slik det gjorde. Hvis det gjeldende syn er at man ikke behandler øreverk hos voksne, er sikkert vanlig praksis etterlevd. Utfallet er ikke mindre tragisk uansett, men for de etterlatte virker det hele enda mer meningsløst etter kommentaren fra sykehuset. Takk igjen. Sykehusets reaksjon var kanskje ikke helt nøytral, og var farget av den tragiske utviklingen. Jeg er enig at en pasient med øreverk bør undersøkes skikkelig. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25828-%C3%B8reverk-ble-hjernehinnebetennelse/#findComment-106740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.