Gå til innhold

Sangen om Hoa

Anbefalte innlegg

Petrine Eiffel
Skrevet

Nå har den blitt fjernet fra Egners sangbøker. Hva synes dere om dette? Er ikke dette temmelig uskyldig, eller er det rasisme? Begynner ikke denne debatten å gå LITT vel langt nå?

Skrevet

Jo - jeg synes det er overdrevet. Jeg har nå sunget den for ungene mine...

Og jeg holder på å lese "Julemysteriet" for eldstemann, og der er "Negerkongen Kaspar" med i nesten hvert kapittel - og den ble skrevet på begynnelsen av 1990-tallet :-)

Skrevet

Synes i grunnen det er helt greit, jeg. Den sangen er utdatert, og skulle ikke forundre meg om Egner hadde ment det samme i dag.

Dette var forøvrig ganske grundig debattert for et par uker siden.

Skrevet

Teit! Jeg og alle jeg kjenner sier både neger og pakkis uten at det er noe vondt ment, og det kommer vi til å fortsette med.

Negerne og pakistanerne jeg kjenner til sier neger og pakkis om seg sjøl også, og de synes ikke noe negativt om det.

Jeg synes alt begynner å bli hysterisk nå.

Pakkis er forresten bare en forkortelse for ordet pakistaner. Det oppsto fordi det var noen som ikke gidda å si hele det lange ordet lenger.

Petrine Eiffel
Skrevet

Og jeg holder på å lese "Julemysteriet" for eldstemann, og der er "Negerkongen Kaspar" med i nesten hvert kapittel - og den ble skrevet på begynnelsen av 1990-tallet :-)

Og fy og fy. Ikke lenge til de forbyr hele boka, tenker jeg...

Skrevet

Men hadde du gjort det uten problemer om ungene dine ikke var hvite?

streker paa veggen..!
Skrevet

Teit! Jeg og alle jeg kjenner sier både neger og pakkis uten at det er noe vondt ment, og det kommer vi til å fortsette med.

Negerne og pakistanerne jeg kjenner til sier neger og pakkis om seg sjøl også, og de synes ikke noe negativt om det.

Jeg synes alt begynner å bli hysterisk nå.

Pakkis er forresten bare en forkortelse for ordet pakistaner. Det oppsto fordi det var noen som ikke gidda å si hele det lange ordet lenger.

For meg er pakkis et sjelssord, neger er litt mere nøytralt, men ville vel kviet meg litt for og si det.

Bedre og si afrikaner.

"De" skal ikke kalle meg " JÆVLA HVITE POTTET!!!" mens de banker meg opp, og vi skal ikke kalle dem pakkis,svarting,nigger eller guling, selv om de kaller hverandre det.. Det passer bare ikke, men det synes nå jeg. Selv om det kan virke dumt så er det bare noe man ikke skal si ;)

Skrevet

For meg er pakkis et sjelssord, neger er litt mere nøytralt, men ville vel kviet meg litt for og si det.

Bedre og si afrikaner.

"De" skal ikke kalle meg " JÆVLA HVITE POTTET!!!" mens de banker meg opp, og vi skal ikke kalle dem pakkis,svarting,nigger eller guling, selv om de kaller hverandre det.. Det passer bare ikke, men det synes nå jeg. Selv om det kan virke dumt så er det bare noe man ikke skal si ;)

sjelssord?

streker paa veggen..!
Skrevet

sjelssord?

døh..! ork :)

Skjellsord!

Skrevet

Men hadde du gjort det uten problemer om ungene dine ikke var hvite?

Ja, jeg tror det. Synes det er en morsom sang, med artig melodi og tøffe lyder (ompaomparatcha...) og en tullete og morsom historie.

Synes ikke vi skal ta alt mulig så utrolig høytidelig :-)

Petrine Eiffel
Skrevet

Bedre og si afrikaner.

Selvfølgelig skal man ikke si JÆVLA neger, men synes ikke neger alene er så ille. Det er søren meg ingen som får kalle meg JÆVLA jente, eller JÆVLA **** heller, men her er det jævla som er det nedverdigende...

ylvali1365381015
Skrevet

Selvfølgelig skal man ikke si JÆVLA neger, men synes ikke neger alene er så ille. Det er søren meg ingen som får kalle meg JÆVLA jente, eller JÆVLA **** heller, men her er det jævla som er det nedverdigende...

Det er jo så, men selve ordet f***e er jo utrolig stygt å kalle noen, selv uten "jævla" foran!

Dersom homofile ikke vil bli kalt guttejenter (som noen gjorde før), skal vi rette oss etter det. Og dersom svarte vil bli kalt det og ikke neger (som jo kommer fra slavetiden nigger), bør vi respektere det.

Synes det er de som har blitt undertrykt som må få sette grensene. Vi andre vet ikke hvor skoen trykker likevel.

Skrevet

Uten å være helt sikker på hva jeg synes om bruken av ord som neger og svart, så ser jeg det som kurant å fjerne hottentottbegrepet fra mest mulig.

"Hottentott" ble brukt som et begrep på khoikhoi-folket i det sørlige Afrika, det betyr "en som stammer" fordi nederlenderne som kom dit syntes de snakket så underlig. De samme nederlenderne prosederte etter å ha navngitt folkeslaget til systematisk å slavebinde dem og ta livet av dem. Det har aldri vært noe spesielt trivelig begrep.

Gjest ferskentre
Skrevet

Det der hensyntagende vedr alle som er annerledes begynner å nå latterlige høyder! Jeg sier selv neger, og jeg klassifiserer meg selv som hvit. Skjønner ikke hva som er så ille med det.

Skrevet

Det der hensyntagende vedr alle som er annerledes begynner å nå latterlige høyder! Jeg sier selv neger, og jeg klassifiserer meg selv som hvit. Skjønner ikke hva som er så ille med det.

"Det der hensyntagende vedr alle som er annerledes begynner å nå latterlige høyder! "

Enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...