Gå til innhold

Trangt/innsnevret ryggmargsområde

Anbefalte innlegg

Mange takk for svar på innegg i dette forumet for lang tid siden, ad numne fingre (venstre lillefinger og ringfinger, samt del av hånd og håndledd), der jeg mottok råd fra deg om å la meg undersøke av nevrolog. Jeg ble desverre syk så jeg ikke kunne møte den tildelte timen, og måtte ha ny henvisning fra min lege. Han ville først sende meg til RTG. ,CT av hodet (negativt resultat) og senere M R. av nakken. MR viste trangt ryggmarksparti (ved fra 4 til 7.

rygghvirvel). Etter mitt forrige innlegg, har også lilletåen på venstre fot gitt samme symptomer som nevnt over, i tillegg til at jeg har fått balanseproblemer. Balanseproblemene ( ,har p.g.a. dette, falt noen få ganger,) er mest uttalt når jeg er sliten, og er i perioder litt bedre uavh. av dette. Balanseproblemene merket jeg først, for snart ett år siden, men trodde det kunne være bivirkninger av nye medisiner. Legen hadde ikke tid til noen forklaring på MR-resultatene, da jeg bare var innom forværelset for å forhøre meg om svar var kommet. Han antydet ved spørsmål at disse problemene kunne jeg ha resten av livet, og at de i perioder ville/kunne være bedre, - og at fysioterapi ikke ville hjelpe. Det har ved ettertanke slått meg at disse resultatene sett sammen med ovennevnte symptomer og opplysninger, muligens kan minne om begynnende MR? Dette er ikke noe jeg går ut fra, men det kunne være interesant å høre din mening intil min egen lege kan gi meg time med tid nok til evt. grundigere forklaringer/svar på spørsmål, da jeg tross alt grunner en del over dette. Hva kan innsnevringer av ryggmargen skyldes, og totalt sett, er MS-"debut" noe jeg kan se totalt bort fra?

Bør vel også nevne at jeg i flere år harhatt lett for å bli totalt utmattet av små fysiske anstrengelser. Forøvrig når nummenheten er som verst, svir det voldsomt i huden, helt opp til skulderen noen ganger, og hendene kan gi en fornemmelse av å være iskalde, selv om de er veldig varme. (Har alltid varme hender). Dette ble langt, men håper du har tid til å lese dette, og at det er av nok almen interesse til å besvare det.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25841-trangtinnsnevret-ryggmargsomr%C3%A5de/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

En slik MR-beskrivelse gir ikke assosiasjoner til MS. Derimot vil jeg jo tro at en slik trang spinalkanal kan være ansvarlig for noen av dine symptomer via trykk på ryggmargen. Jeg vil derfor anta at en vurdering hos neurolog / neurokirurg med tanke på evt operativt (plassøkende) inngrep vil kunne være aktuelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...