Gå til innhold

Bolig kjøp, litt spesiell situasjon,noen kyndige her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann skal begynne å se etter leiligheter nå. Vi har ingen start kapital osv. Vi er førstegangsetablere.

Men så har noen i familien hans kjøpt en leilighet, som bygges nå og står klar til sommeren.

Det var ment for et familiemedlem, men det familiemedlemmet har nå takket nei til den leiligheten.

Foreldrene som hadde kjøpt leiligheten ønsker nå at vi skal ta over det ellers selger de det.

Lånet er bare på 500.000 fordi de hadde egne penger til resten (prisen var på 1.5 mill)

Så er poenget, leiligheten er bare 50 kvm2, noe som er altfor lite for oss. Vi trenger ca 70kvm2.

Men, vi tenker over ideen om at vi allikevel tar imot leiligheten siden boligmarkedet er så hett og prisene så gale, at vi tar imot leiligheten der og blir boende toppen 2 år,betaler på den halve millionen, så selger det, og kjøper det vi vil ha.

Da har vi jo kommet oss inn i boligmarkedet ihvertfall og forhåpentligvis er prisene om 2 år sunket litt.

Så er poenget, det er ikke helt klarert enda, men foreldrene vil at når vi selger det, så skal pengene fordeles på oss OG de tre søsknene i familien deres, fordi leiligheten skal være arv osv.

Det er enda ikke sikkert om det blir slik, eller om det bare blir oss to det går til.

Uansett, så får vi jo litt penger av det, en liten grei egenkapital med andre ord til neste kjøp.

Hva ville dere gjort? Ville dere tatt imot? Vil bare si at det IKKE aktuelt å beholde leiligheten i lengden pga størrelsen, så flytte etter 1-2 år gjør vi uansett.

Hva er minusene...om det finnes noen da?

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde orket gå inn i et slikt prosjekt gitt. Det vil nesten garantert føre med seg krangling og styr når den tid kommer at det skal gjøres opp regnskap.

Skrevet

Jeg synes ikke dette er noen dårlig ide. Dere kommer dere inn på boligmarkedet og til en sum som er overkommelig.

Er dere veldig bevisst kan dere betale ekstra på de 500.000 i tillegg vil prisen garantert stige og dere får igjen pengene pluss en pen fortjeneste.

Prisene vil ikke bli lavere innen de to første årene, mulig prisstigningen vil flate litt ut, men ikke synke.

For f.eks to personer så er ikke 50 kv.m. altfor lite.

Skrevet

Jeg synes ikke dette er noen dårlig ide. Dere kommer dere inn på boligmarkedet og til en sum som er overkommelig.

Er dere veldig bevisst kan dere betale ekstra på de 500.000 i tillegg vil prisen garantert stige og dere får igjen pengene pluss en pen fortjeneste.

Prisene vil ikke bli lavere innen de to første årene, mulig prisstigningen vil flate litt ut, men ikke synke.

For f.eks to personer så er ikke 50 kv.m. altfor lite.

Så langt var jeg også enig, men hva skjer den dagen de selger leiligheten og pengene skal fordeles? Jeg hadde ikke gått inn i noe sånt.

Skrevet

Så langt var jeg også enig, men hva skjer den dagen de selger leiligheten og pengene skal fordeles? Jeg hadde ikke gått inn i noe sånt.

Hvorfor ikke? Er det ikke bare å dele beløpet ? Hvorfor skal det bli problemer av det?

Skrevet

Hvorfor ikke? Er det ikke bare å dele beløpet ? Hvorfor skal det bli problemer av det?

Det er ingenting som er så bra for å skape krangel og uvennskap som diskusjoner om penger.

Jeg er en fredelig sjel og krangler veldig sjeldent, men det der hadde jeg holdt meg langt unna. Noen vil alltid mene at de har rett på mer fordi enellerannengrunn osv osv.

Skrevet

Det er ingenting som er så bra for å skape krangel og uvennskap som diskusjoner om penger.

Jeg er en fredelig sjel og krangler veldig sjeldent, men det der hadde jeg holdt meg langt unna. Noen vil alltid mene at de har rett på mer fordi enellerannengrunn osv osv.

Akkurat...

Jaja vi vet svært lite foreløpig om noe som helst, så håper jo at det bare blir arv til min mann. Da får vi jo alle pengene.

Men se bort ifra det med at søsknene skal ha noe. Hvis det er slik at vi får alle pengene.

Syntes du da det er en god ide?

Skrevet

Der har de en utfordring, men da er det viktig å sette opp en avtale på forhånd, bruke en advokat og tinglyse.

Skrevet

Akkurat...

Jaja vi vet svært lite foreløpig om noe som helst, så håper jo at det bare blir arv til min mann. Da får vi jo alle pengene.

Men se bort ifra det med at søsknene skal ha noe. Hvis det er slik at vi får alle pengene.

Syntes du da det er en god ide?

Det kommer helt an på hvordan hans foreldre er. Om de er troendes til å bruke det mot dere siden - "Vi ga dere en million på den leiligehten og så kan dere ikke engang gjøre såpass for oss!"

Som du skjønner er jeg svært skeptisk til slike ordninger. :o)

Men hvis dere ikke har noen betenkeligheter med det så er det bare å hoppe i det.

Skrevet

Det kommer helt an på hvordan hans foreldre er. Om de er troendes til å bruke det mot dere siden - "Vi ga dere en million på den leiligehten og så kan dere ikke engang gjøre såpass for oss!"

Som du skjønner er jeg svært skeptisk til slike ordninger. :o)

Men hvis dere ikke har noen betenkeligheter med det så er det bare å hoppe i det.

Akkurat...ja skjønner hvor du kommer fra og jeg er litt skeptisk til dette jeg også.

Men vi vet så lite akkurat nå om det så vi får se når det nærmer seg hvordan det hele blir.

Greit å høre litt med andres erfaringer og tanker rundt dette.

Skrevet

Akkurat...ja skjønner hvor du kommer fra og jeg er litt skeptisk til dette jeg også.

Men vi vet så lite akkurat nå om det så vi får se når det nærmer seg hvordan det hele blir.

Greit å høre litt med andres erfaringer og tanker rundt dette.

Hæ? Hva mener du med at du skjønner hvor jeg kommer fra!?

Jeg har ikke vært ute for noe slikt selv, men er også temmelig sikker på at jeg ikke ville gjort det.

Skrevet

Hæ? Hva mener du med at du skjønner hvor jeg kommer fra!?

Jeg har ikke vært ute for noe slikt selv, men er også temmelig sikker på at jeg ikke ville gjort det.

Rolig nå...hehe.

Jeg mener at jeg skjønner hva du mener med det! (vet ikke hvor du er fra jeg... *ler*)

Men selv om du tror at det kan bli slik, så er det jo ikke sikkert det blir slik.

Men igjen, det kan jo bli slik såklart!

Skrevet

Men hva er "beløpet"?

Dere kan hevde at dere vil ha mer enn de andre, siden dere har betalt på lånet.

De andre kan hevde at dere allerede har fått en gavepakke, som har fått bo i en leilighet til 1,5 mill, og bare betalt på et lån på 500000, og at derfor skal de ha mer.

Opplegg for krangel, med andre ord. Gjør ihvertfall klare avtaler nå.

Skrevet

Minusene er nettopp det Lillemus peker på, synes å være grobunn for mye uklarhet og evt. krangel her.

Dere bør i hvertfall passe på å få alt nedfelt i en klinkende klar avtale på forhånd, gjerne ved hjelp av advokat.

Skrevet

Her blir det gambling "okke som", som det er i eiendomsmarkedet, men du har flere å dele med.

Om det her er snakk om deling av overskudd på salg, så ville jeg ha vurdert å gått med på den avtalen om at evt. overskudd/tap av salget ville gått på 2/3 av framtidig salgssum, som jeg ville være med å dele. Dette fordi at jeg har gamblet med 500.000,- som pr. salgsdato tilsvarer 1/3, som jeg også kan tape på.

En annen mulighet ville være at jeg selv bare får vinst eller tap av 1/3 av "innskuddet" ved å la mine søsken gamble på de 2/3, altså 1.000.000,-, og selv si fra meg rettighetene til å dele evt. tap eller vinst disse.

Vet ikke om jeg fikk forklart hva jeg mener tydelig nok, men har prøvd så godt jeg kan.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...