Gå til innhold

Å bli utnyttet og ydmyket under fødsel... (PLIZ les!)

Anbefalte innlegg

Gjest anonym for denne gang...
Skrevet

Med dette innlegget ønsker jeg alles innspill og råd.

Da jeg fødte mitt barn for under ett år siden, hadde jeg en del personer med meg under fødselen: min mann, mor til ei venninne, to sykepleier-studenter, jordmor og en svigermor som jobbet to etager oppforbi fødestuen jeg lå på.

Da fødselen stod på som værst (en time før jeg fikk epidural), gikk min samboer sammen med sykepleierstudentene og spiste formiddagsmat, så da kom svigermor ned og var der sammen med jormoren og meg. Moren til venninna mi var ikke kommet enda. Plutselig får jeg beskjed om at Nrk var utenfor døra, fordi de skulle lage en reportasje om en fødsels-klinikk som skulle åpnes i Afrika, og siden jeg var eneste kvinnen som fødet i øyeblikket, spurte jordmoren meg om det var greit at de fikk komme inn å filme to minutter. Svigermor er også med i dette prosjektet, så hun prøvde såklart å overtale meg. Jeg sa NEI på flekken, men både jordmor og svigermor dro det ut enda lengre... jeg sa ALDRI ja til dette, de utnyttet situasjonen jeg var i, og idèt det kom en forferdelig rie, sa de bare til meg at: joda, dette går så fint så!"...

Jeg skrek og bar meg mens svigermor og kameramannen lo av meg... jeg følte meg ydmyket til tusen, men klarte ikke gjøre noe med det der jeg lå, jeg MÅTTE konsentrere meg om det arbeidet jeg allerede holdt på med.... så gikk de allesammen fordi sykepleierstudentene og mannen min kom tilbake.

Samme kvelden ble dette vist på tv... med lyd og alt... men jeg valgte heller å konsentrere meg om babyen som var kommet til verden istedenfor å hisse meg opp...

Nå i kveld, ble det imidlertid vist på tv IGJEN, men da var det i forbindelse med noe HELT annet. De brukte innslaget av MEG som lå og fødet og skrek og hadde det vondt. Jeg prøver også å skjule ansiktet mitt med å løfte armene over hodet... for å gjemme meg... jeg kjennte at jeg ble kvalm... flere i familien ringte og lurte på om det var meg som lå å føda...

Jeg har nå snakket med en fjern slektning som er advokat som skal hjelpe meg med denne saken etter nyttår. Er det noen der ute som vet om det går an å få slettet dette fra arkivet? jeg er ikke interressert at en så privat ting skal bli blottet for offentligheten... dette var også min førstefødte, og tanken på at svigermor og kameramannnen sto og lo av meg, sårer meg ennå.

Jeg nevnte det for svigermor for noen mnd'er siden, og hun sa bare "jamen, du sa jo ikke akkurat nei da!" hun driter i følelsene mine, hun ønsket bare at prosjektet hennes skulle komme frem i media, og det var en bonus at det var HENNES barnebarn som var på vei ut...

Skrevet

Åh, min første reaksjon er at jeg hadde anmeldt sykehuset. Du sa nei.

Jeg synes du skal la advokaten ta tak i dette. Nrk kan vel umulig vise noe som mennesket ikke har signert noe avtale på?? Dette er jo en meget privat sak. Merkelig av din svigermor (var det?) å pusse deg inn i dette. Føler nesten jeg dirrer litt her.

Skrevet

Dette må få konsekvenser. Kan ikke være lovlig dette her. Tror jeg hadde følt det som et skikkelig overgrep, nesten som en voldtekt på en måte - å bli filmet i en så privat, intim og spesiell situasjon, uten å ha gitt samtykke PÅ FORHÅND.

Du var jo på en måte ikke 100 % "tilregnelig", noe de antagelig visste og ville utnytte for å få innpass.

Hvordan har mannen din reagert på dette?

Skrevet

Dette må få konsekvenser. Kan ikke være lovlig dette her. Tror jeg hadde følt det som et skikkelig overgrep, nesten som en voldtekt på en måte - å bli filmet i en så privat, intim og spesiell situasjon, uten å ha gitt samtykke PÅ FORHÅND.

Du var jo på en måte ikke 100 % "tilregnelig", noe de antagelig visste og ville utnytte for å få innpass.

Hvordan har mannen din reagert på dette?

Mannen min sier jeg overreagerer... vi skal dit å pynte juletre i morgen... men jeg blir kvalm av tanken på å møte svigermor... hun er totalt følelsesløs til hele greia...

Skrevet

Stakkars deg! Jeg skjønner veldig godt at du følte dette som et overgrep!! Jeg tror jeg hadde hatt vanskelig for å tilgi svigermor om hun hadde gjort dette mot meg (heldigvis er ikke min svigermor sånn!).

Ellers vet jeg ingenting om det du spør om, men ville bare si at jeg føler med deg....

Skrevet

Jeg synes du skal la advokaten ta tak i dette. Nrk kan vel umulig vise noe som mennesket ikke har signert noe avtale på?? Dette er jo en meget privat sak. Merkelig av din svigermor (var det?) å pusse deg inn i dette. Føler nesten jeg dirrer litt her.

Åh, jeg også. Sitter her og er sinna fra topp til tå!!!!

Får lyst å riste litt vett i den svigermora!!!

Skrevet

Jeg føler meg så naken, så blottet, så kvalm, så trist... jah.. jeg sitter her og depper... jeg gråter... :((( Jeg fatter ikke at min svigermor kunne gjøre noe sånn... skal på besøk til dem i morgen, men jeg vet ikke om jeg orker... hadde du forstått det hvis ikke jeg ville dit likevel?

Skrevet

Mannen min sier jeg overreagerer... vi skal dit å pynte juletre i morgen... men jeg blir kvalm av tanken på å møte svigermor... hun er totalt følelsesløs til hele greia...

Det at mannen din mener at du overreagerer må du ikke vektlegge så mye. Han aner ikke hvordan det er å føde.

Ikke hør på ham, hør på andre kvinner som svarer deg her som også har født, synes det teller mer.

Skrevet

Jeg føler meg så naken, så blottet, så kvalm, så trist... jah.. jeg sitter her og depper... jeg gråter... :((( Jeg fatter ikke at min svigermor kunne gjøre noe sånn... skal på besøk til dem i morgen, men jeg vet ikke om jeg orker... hadde du forstått det hvis ikke jeg ville dit likevel?

Er dette nylig skjedd? Jeg synes du skal rett og slett ta dette opp med henne. Hvor vondt det enn vil være, så kan du få en bedre fremtid ved å ikke undertrykke følelsene dine. Men jo, jeg ville forstå om du ikke gikk dit i morgen. Du så dette på tv igjen i kveld... Samtidig gjelder det å handle mens saken er varm. Lykke til med alt her !!

Skrevet

Åh, jeg også. Sitter her og er sinna fra topp til tå!!!!

Får lyst å riste litt vett i den svigermora!!!

Huff ja, det er jo tragiskt at hun ikke ser grenser for sin egen svigerdatter. Omsorg var det hun skulle handlet med her. Huffameg! Jeg tror kjærligheten hennes for prosjektet, gjør blind...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Den juridiske biten aner jeg ikke noe om.

Men jeg føler med deg, det var en fæl situasjon for deg i et veldig sårbart øyeblikk.

Jeg syns du skal la være å dra til din svigermor når du ikke føler for det. Så får du markert overfor deg selv at du passer grensene dine når du har muligheten til det.

Skrevet

I tillegg kan du skrive et brev til sykehuset og fortelle at du føler det som et overgrep, eller at du følte deg presset. Du trenger jo ikke å nevne din svigmor med et ord, for en tullhøne hun er kan de jo bare tenke seg selv. Uansett er det vel også et overgrep fra jordmor. De burdte jo være meget fintfølende i en slik situasjon.

Dessverre er det mange kvinner som har dårlige minner for livet grunnet ting som skjer rundt en fødsel. Selv biter jeg tennene sammen når jeg tenker på den jordmoren jeg hadde...Grrrrrrrrrrrrrrrrrr

Skrevet

Er det ikke straffbart å ta intime bilder med mobilkamera og sende rundt uten samtykke da?

Da _må_ det jo være straffbart det som har skjedd med deg!

Skrevet

Huff ja, det er jo tragiskt at hun ikke ser grenser for sin egen svigerdatter. Omsorg var det hun skulle handlet med her. Huffameg! Jeg tror kjærligheten hennes for prosjektet, gjør blind...

Det handler antagelig om ubetenksomhet. På Tv for enhver pris eller noe i den dur... Hadde hun bare hatt vett til å tenke skikkelig over saken i ettertid og fått kommet med en unnskylding!

Skrevet

Skal vi se, for det første så skriver du kjappt som fysen et brev til NRK hvor du sier du ikke har underskrevet på noe som gir dem tillatelse til å vise dette klippet av deg.

Si du ønsker det fjernet for all fremtidig bruk, og at du nå vurderer å anmelde bruken av dette.

Det bør stoppe iallefall fremtidige visninger.

Så lar du være å dra til svigemor i morgen. Hvis noen lurer på hvorfor så sier du som sant er, du føler deg tråkket på, misbrukt og overkjørt. Og dette sier du rett frem og med skarp tone.

Når samboeren din sier du overreagerer så skal du svare ham at det er respektløst å si noe sånt, spør ham om han vil stille opp på tv når de tar en gammeldags klamydiatest for. eks.

Si ifra at du skal respekteres, det er din kropp, det var din fødsel, du føler deg ikke vel med at det er vist på tv og dette har de å respektere.

Du kan nok vente deg reaskjoner hvis du gjør alt dette, men jeg lurer på om det ikke kan være lurt å gjøre alikavel.

Det at du er nybakt mor og sliter slik med dette er ikke bra. En fødsel er så intim og privat, og vi blottes så voldsomt at ting som skjer da kan være som overgrep å regne, og det kan det bli problemer av.

Du bør også finne noen fortrolig, gjerne en kyndig person som kan hjelpe deg gjennom dette, det er nok viktig at du får jobbet med det for å kunne legge det bak deg.

Ønsker deg lykke til, svært synd at du har blitt overkjørt slik i fødselen av din førstefødte.

Skrevet

Skal vi se, for det første så skriver du kjappt som fysen et brev til NRK hvor du sier du ikke har underskrevet på noe som gir dem tillatelse til å vise dette klippet av deg.

Si du ønsker det fjernet for all fremtidig bruk, og at du nå vurderer å anmelde bruken av dette.

Så lar du være å dra til svigemor i morgen. Hvis noen lurer på hvorfor så sier du som sant er, du føler deg tråkket på, misbrukt og overkjørt. Og dette sier du rett frem og med skarp tone.

Når samboeren din sier du overreagerer så skal du svare ham at det er respektløst å si noe sånt, spør ham om han vil stille opp på tv når de tar en gammeldags klamydiatest for. eks.

Si ifra at du skal respekteres, det er din kropp, det var din fødsel, du føler deg ikke vel med at det er vist på tv og dette har de å respektere.

Du kan nok vente deg reaskjoner hvis du gjør alt dette, men jeg lurer på om det ikke kan være lurt å gjøre alikavel.

Det at du er nybakt mor og sliter slik med dette er ikke bra. En fødsel er så intim og privat, og vi blottes så voldsomt at ting som skjer da kan være som overgrep å regne, og det kan det bli problemer av.

Du bør også finne noen fortrolig, gjerne en kyndig person som kan hjelpe deg gjennom dette, det er nok viktig at du får jobbet med det for å kunne legge det bak deg.

Ønsker deg lykke til, svært synd at du har blitt overkjørt slik i fødselen av din førstefødte.

Kjempebra skrevet!!!

Gjest Debra irl
Skrevet

har de lov til å bruke materiale uten samtykke da? jeg ville latt advokaten ta tak i det!

og hva jeg syns om svigermor skal jeg ikke komme innpå. Men MAKAN altså.....

Skrevet

Kjempebra skrevet!!!

Takk, håper virkelig trådstarter får mye hjelp med dette. Også til seg selv.

Farlig er det å bli så tråkket på i en slik situasjon. Ikke bra for psyken i det hele tatt.

Fankens egotripper de folka altså.

Skrevet

Tusen takk! godt skrevet, jeg føler nå at jeg kan bli hjemme med god samvittighet. Mannen er ute på tokt idag, sammen med noen kompiser, jeg og barnet har ikke sett ham på et par uker fordi han jobber ute... så jeg føler meg litt skuffet der også kan du si. Mannen min sier at jeg burde roe meg fordi han mener jeg er ganske pr-kåt. Poenget er at jeg tør egentlig si hva jeg mener om ting, men i det øyeblikket klarte jeg ike gjøre annet enn å konsentrere meg om å prøve å gjemme meg litt og passe på riene, mens svigermor og kameramann står å ler og gotter seg!

Skrevet

Jeg ville skrevet et brev til NRK som nøkternt redegjorde for at du ikke var forespurt på forhånd, og ikke var i stand til å nekte dem å filme midt under de sterke riene. Du føler deg utlevert, og har eller hadde ikke ønske om å filmes i en så intim og privat stund. Du ønsker filmen slettet, og ønsker en unnskylding for at de filmet under filmen uten skikkelig samtykke på forhånd. Advokaten vil kanskje også vurdere en tort og svie. For du har jo ikke lidt økonomisk tap, så da er jo ikke erstatning aktuelt.

Tror det er et poeng at fremstillingen er nøktern og uten de store følelsene. Det gir større gjennomslagskraft.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...