Gå til innhold

Å bli utnyttet og ydmyket under fødsel... (PLIZ les!)

Anbefalte innlegg

ylvali1365381015
Skrevet

Huff... Jeg må først få si at din svigermor virker ufølsom og distansert idet hennes barnebarn blir født!

Hadde hun hatt blikk for din vanskelige situasjon som fødende, og ikke minst som en svigerdatter med store smerter, ville hun ikke

tvunget deg til å ta standpunkt midt i situasjonen.

Jeg undrer meg også over at hun

hadde sitt eget prosjekt, og ikke din prosess i fokus...

Hadde jeg vært med noen på fødsel, hadde jeg prøvd å være til stede for vedkommende. Det er jo både smerter og kanskje også redsel forbundet med en fødsel.

Det en fødende trenger fra sine nærmeste er fullstendig tilstedeværelse- ikke at de går for å spise lunsj eller overtaler deg til å ta stilling til utenforstående ting...

Det synes jeg vitner om liten empati.

Har du snakket med svigermor om dette?

Og din mann?

Jeg husker at jeg ble fly forbanna over at jordmor snakket med min mann om ditt og datt mens jeg var i uutholdelige smerter...

I min verden da, var det en slags demonstrasjon av deres likegyldighet.

Nei, snakk med dem som var involvert først. Si hvordan du følte at de var på utsiden av din fødsel, og attpåtil presset deg til å ta standpunkt til såppas altomgripende ting som filming i en så sårbar situasjon.

Men fullfør gjerne din sak med

advokathjelp. NRK bør være såppas seriøse at de ikke setter seg i slike situasjoner.

Lykke til!

Jeg skjønner godt at du føler deg sviktet av dine betrodde

og utnyttet av NRK.

Klem!

Skrevet

Og du er Solsikkefrø eller? Bare følte det sånn :P

Gjest Melancoly
Skrevet

Man outer ikke hverandre!! Det er respektløst! Og om det hadde vært denne personen, hva så?

Gjest anonym for denne gang...
Skrevet

Huff... Jeg må først få si at din svigermor virker ufølsom og distansert idet hennes barnebarn blir født!

Hadde hun hatt blikk for din vanskelige situasjon som fødende, og ikke minst som en svigerdatter med store smerter, ville hun ikke

tvunget deg til å ta standpunkt midt i situasjonen.

Jeg undrer meg også over at hun

hadde sitt eget prosjekt, og ikke din prosess i fokus...

Hadde jeg vært med noen på fødsel, hadde jeg prøvd å være til stede for vedkommende. Det er jo både smerter og kanskje også redsel forbundet med en fødsel.

Det en fødende trenger fra sine nærmeste er fullstendig tilstedeværelse- ikke at de går for å spise lunsj eller overtaler deg til å ta stilling til utenforstående ting...

Det synes jeg vitner om liten empati.

Har du snakket med svigermor om dette?

Og din mann?

Jeg husker at jeg ble fly forbanna over at jordmor snakket med min mann om ditt og datt mens jeg var i uutholdelige smerter...

I min verden da, var det en slags demonstrasjon av deres likegyldighet.

Nei, snakk med dem som var involvert først. Si hvordan du følte at de var på utsiden av din fødsel, og attpåtil presset deg til å ta standpunkt til såppas altomgripende ting som filming i en så sårbar situasjon.

Men fullfør gjerne din sak med

advokathjelp. NRK bør være såppas seriøse at de ikke setter seg i slike situasjoner.

Lykke til!

Jeg skjønner godt at du føler deg sviktet av dine betrodde

og utnyttet av NRK.

Klem!

Jeg har pratet med svigermor om det, for noen mnd'er siden. Hun trakk bare på skuldrene og sa "jamen, du sa ikke akkurat _nei_ heller da!"

Jeg pratet med min samboer om det igår, og idag morges. Han syns jeg er en real drittkjærring, og ber meg holde kjeften min og se til å dra meg bort til foreldrene hans for å pynte juletre idag.. Så jeg forsøkte å spør om jeg ikke kunne få filme _ham_ mens han sitter og gjør sitt fornødne på do for så å sende det på riksdekkende tv. Da sa han bare "Det er for faen ikke det samme!"...

Jeg føler meg totalt alene oppi dette fordi samboeren min ikke støtter meg...

Han lurer også på hvorfor jeg ikke har reagert før, men det gjorde jeg jo! Jeg orket bare ike reagere de første dagene. Jeg pratet med svigermor om det (som sagt) noen uker senere... men det var ikke mye godt svar jeg fikk... så jeg prøvde å legge det bak meg... men så kom det faktisk på tv igjen igår...

Skrevet

Man outer ikke hverandre!! Det er respektløst! Og om det hadde vært denne personen, hva så?

Herregud.. Jeg aner ikke om det er denne personen. Kommer bare så utrolig mange historier derfra at jeg tviler på om ting er sanne.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Herregud.. Jeg aner ikke om det er denne personen. Kommer bare så utrolig mange historier derfra at jeg tviler på om ting er sanne.

Jeg er helt enig med Melancoly. Velger noen å skrive personlige ting anonymt, så skal det respekteres, selv om de kommer med detaljer som gjør at man kan gjette hvem som gjemmer seg bak det anonyme nicket.

Skrevet

Jeg er helt enig med Melancoly. Velger noen å skrive personlige ting anonymt, så skal det respekteres, selv om de kommer med detaljer som gjør at man kan gjette hvem som gjemmer seg bak det anonyme nicket.

Helt enig.

Skrevet

Deres mening.

Skrevet

Får slutte å skrive den ene syke historien etter den andre da, så ikke man kobler henne opp mot den bare man leser to linjer.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Får slutte å skrive den ene syke historien etter den andre da, så ikke man kobler henne opp mot den bare man leser to linjer.

Du må så gjerne gjøre dine koblinger, bare du holder dem for deg selv.

Poenget her er ikke innholdet i det trådstarter skriver, men at vi ikke outer personer som ønsker å være anonyme når de skriver personlige ting.

Jeg presiserer "personlige ting" fordi jeg ikke er like fintfølende når det gjelder nick som spammer ned forumet eller driver med sjikane av andre.

Skrevet

Nå har jeg aldri født selv (har 2 adoptivbarn) men kan forestille meg hvor tøft det er å føde. Jeg synes oppriktig synd på deg og kjenner jeg blir rasende på dine vegne. Tenk å filme deg mens fødselen er i gang uten at du er i stand til å gi ditt samtykke. At de sender innslaget på nytt er også forferdelig. Skriv et klagebrev til tv-stasjonen og forlang at de i all ettertid ikke sender innslaget mer. Ville også ha tatt kontakt med advokat og hørt hvilke rettigheter du har som pasient. En kan jo ikke bare dure inn til en pasient med et tvkamera og filme det en vil. Fødsel er jo noe av det aller mest private og smertefulle en kan oppleve, klart at det ikke skal spres over eteren uten ditt samtykke. Kunne heller ikke tenkt meg å bli filmet når jeg fikk mine barn i armene mine, ikke så fysisk smertefullt. Men like fullt et øyeblikk fylt med masse følelser.

Skrevet

Hehe, har du driti på draget nå eller? :)

Desuten er ikke mine historier tull, det er bare du som er et troll dessverre.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hehe, har du driti på draget nå eller? :)

Desuten er ikke mine historier tull, det er bare du som er et troll dessverre.

"Desuten er ikke mine historier tull,"

de bare virker litt tullete, kanskje? :-)

Skrevet

Dette synes jeg du skal klage til fylkeslegen/helsetilsynet om. Og pressens faglige utvalg. Det burde aldri vært filmet, langt mindre sendt flere ganger.

Skrevet

Jeg har pratet med svigermor om det, for noen mnd'er siden. Hun trakk bare på skuldrene og sa "jamen, du sa ikke akkurat _nei_ heller da!"

Jeg pratet med min samboer om det igår, og idag morges. Han syns jeg er en real drittkjærring, og ber meg holde kjeften min og se til å dra meg bort til foreldrene hans for å pynte juletre idag.. Så jeg forsøkte å spør om jeg ikke kunne få filme _ham_ mens han sitter og gjør sitt fornødne på do for så å sende det på riksdekkende tv. Da sa han bare "Det er for faen ikke det samme!"...

Jeg føler meg totalt alene oppi dette fordi samboeren min ikke støtter meg...

Han lurer også på hvorfor jeg ikke har reagert før, men det gjorde jeg jo! Jeg orket bare ike reagere de første dagene. Jeg pratet med svigermor om det (som sagt) noen uker senere... men det var ikke mye godt svar jeg fikk... så jeg prøvde å legge det bak meg... men så kom det faktisk på tv igjen igår...

"Jeg pratet med min samboer om det igår, og idag morges. Han syns jeg er en real drittkjærring, og ber meg holde kjeften min og se til å dra meg bort til foreldrene hans for å pynte juletre idag.."

Dette er bare alldeles grotesk! Jeg kjenner jeg blir lynende forbanna på dine vegne, sikkert fordi jeg selv har opplevd å ikke bli respektert som fødende. Ikke i nærheten av din opplevelse, men likevel.

Jeg hadde aldri godtatt at samboeren min kalte meg en drittkjærring, jeg kan love deg at jeg hadde tatt med meg ungen og reist til min egen mor i jula.

Svigermoren din høres også svært egoistisk ut.

MEN legger du selv frem følelsene dine på en rolig og fattet måte eller er du selv anklagende og usaklig med navnekalling? Selv om det de har gjort er aldri så galt, hjelper det ikke å bli forbanna og usaklig når man skal argumentere. Dessverre.

Skrevet

Uansett respektløst å skulle henge ut nick her på DOL!

Gjest anonym for denne gang...
Skrevet

"Jeg pratet med min samboer om det igår, og idag morges. Han syns jeg er en real drittkjærring, og ber meg holde kjeften min og se til å dra meg bort til foreldrene hans for å pynte juletre idag.."

Dette er bare alldeles grotesk! Jeg kjenner jeg blir lynende forbanna på dine vegne, sikkert fordi jeg selv har opplevd å ikke bli respektert som fødende. Ikke i nærheten av din opplevelse, men likevel.

Jeg hadde aldri godtatt at samboeren min kalte meg en drittkjærring, jeg kan love deg at jeg hadde tatt med meg ungen og reist til min egen mor i jula.

Svigermoren din høres også svært egoistisk ut.

MEN legger du selv frem følelsene dine på en rolig og fattet måte eller er du selv anklagende og usaklig med navnekalling? Selv om det de har gjort er aldri så galt, hjelper det ikke å bli forbanna og usaklig når man skal argumentere. Dessverre.

Jeg ble møtt med litt forståelse hos samboeren idag faktisk, men det måtte gråting til for å få det :( Jeg snakket med min svigermor om det, at jeg var mest skuffet over nrk, men litt skuffet over henne som var med på fødselen i det øyeblikket og godtok at de filmet det. Hun påstår at jeg hadde sagt ja minst fem ganger (noe jeg ikke kan huske). Eneste jeg husker er at da de bgynte å presse meg, stutret jeg frem et "helst ikke"... kan aldri husket å ha sagt ja, men okay.. syns likevel det var ufattelig kjipt av dem å utnytte situasjonen...

den opprinnelige m&m
Skrevet

Du bør ringe til TV-selskapet og forhøre deg om hvem som har ansvaret for det aktuelle programmet. Når du vet hvem som er ansvarlig person sender du brev til vedkommende. Send det til både ansvarlig redaktør (eks. Bernander hvis det var NRK) og den som er ansvarlig for dette programmet. Si som det var, at du uttrykkelig sa nei, men at TV-teamet presset på, og at de fikk ja fra andre enn deg, som ikke hadde rett til å gi tillattelse. Forlang at det aldri skal vises igjen, hverken i Norge eller utlandet, og ikke legges ut på nett e.l.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...