Gå til innhold

trenger hjelp ang dagpenger etter fødselspermisjon!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen vet hvordan ting vil bli beregnet for meg. Jeg er nå i fødselsperm som slutter til nyttår. Jeg får nå penger beregnet utfra en fastsatt inntekt uten dokumentering pga jeg var hvit dagmamma før jeg ble gravid (selvst næringsdr), men hadde ingen måte å dokumentere på. De satte inntekten til 18000 mnd, og jeg betalte skatt fra det. Jeg har nå dekning på 80 % og får ca 8-9000 i mnd før skatt. Nå er det sånn at jeg har ingen jobb etter jul. Skal antagelig jobbe annehver helg, noe som utgjør ca 30 % ansettelse. Men spørsmålet er da, hva kan jeg få i arbeidsledighetstrygd? Hvordan vil de regne ut det på meg? Iom at jeg ikke har noe å dokumentere med. (inntekten var jo variabel, men det jeg regnet skatten utifra var 18000). Regner de med inntekt fra de 80% jeg har hatt nå? eller fra hva min inntekt var før permisjonen?

Håper noen kan hjelpe meg!! Jeg trenger all hjelp jeg kan få! begynner å stresse meg litt at jeg ikke vet hva jeg har å gå etter...

Skrevet

Hvis du var hvit dagmamma har skatteetaten oversikt over din inntekt så da skal det ikke være noe problem å dokumentere inntekt?

Skrevet

Hvis du var hvit dagmamma har skatteetaten oversikt over din inntekt så da skal det ikke være noe problem å dokumentere inntekt?

ja, det er nå greit nok. Men det vil bli litt feilaktig inntekt der pga at man har noen dager man ikke får betalt for osv ved sykdom o.l så hver mnd er ulik. Men uansett inntekt, så lurer jeg på om de tar utgangspunkt i de 18000 eller 80% dekningen jeg nå har.

Skrevet

All hvit inntekt er jo på selvangivelsen, så det er det jo ikke problemer med å få dokumentert.

På Aetat/Nav så tar de vel fjordårets inntekt til grunn, og så trekker de vel fra den inntekten du får gjennom jobb selv.

Jeg hadde bestillt en time på Nav jeg og fått pratet med dem, så slipper du å tenke så mye på det i jula.

Skrevet

ja, det er nå greit nok. Men det vil bli litt feilaktig inntekt der pga at man har noen dager man ikke får betalt for osv ved sykdom o.l så hver mnd er ulik. Men uansett inntekt, så lurer jeg på om de tar utgangspunkt i de 18000 eller 80% dekningen jeg nå har.

Aetat tar utgangspunkt i bare den inntekt de får dokumentert fra skatteetaten.

Du kan ikke bare komme dit å si at du har tjent ca "det".

Så lenge du er hvit dagmamma så skulle du ha hatt skattbar inntekt på sykedager også.

Skrevet

All hvit inntekt er jo på selvangivelsen, så det er det jo ikke problemer med å få dokumentert.

På Aetat/Nav så tar de vel fjordårets inntekt til grunn, og så trekker de vel fra den inntekten du får gjennom jobb selv.

Jeg hadde bestillt en time på Nav jeg og fått pratet med dem, så slipper du å tenke så mye på det i jula.

Nav kan ta utgangspunkt i fjoråret eller gjennomsnitt de tre siste årene.

Skrevet

Aetat tar utgangspunkt i bare den inntekt de får dokumentert fra skatteetaten.

Du kan ikke bare komme dit å si at du har tjent ca "det".

Så lenge du er hvit dagmamma så skulle du ha hatt skattbar inntekt på sykedager også.

Det er ikke slik det fungerer når man er hvit dagmamma. Jeg tok ikke betalt for sykedager og da betaler man heller ikke skatt de dagene. Dvs, jeg gjorde det fordi man betaler forskuddskatt og det er da av et beløp man setter på forhånd. Pga av at enkelte dager går bort osv er hver måned variert i inntekt. Og jo, trygdekontoret fastsatte mine fødselspenger av kun et beløp jeg sa. 18000 var min 100% inntekt i mnd som jeg betalte skatt av, men dette kommer ikke nødvendigvis frem på ligningsattestene. Så sånn er det med den saken.

Nå har jeg uansett fått hvisket i øret at selvstendig næringsdrivende ikke har krav på dagpenger. Så det er et flott samfunn vi lever i. JEg er så pissed of at jeg har ikke ord. Aner virkelig ikke hva vi skal gjøre, hvis det ikke mirakuløst dukker opp en jobb og jeg faktisk får den. Jeg råder iallfall ingen til å være hvit dagmamma. Det lønner seg faktisk ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...