Gå til innhold

Pakke opp gaver eller rive opp gaver?

Gjest Liker det koselig og avbalansert jeg.

Anbefalte innlegg

Gjest Liker det koselig og avbalansert jeg.
Skrevet

Hvordan gjør dere det?

Vi synes det er kjempekoselig å pakke opp gavene en etter en, da får alle se hva den ene får og alle hører hvem den kommer fra og alle ser "reaksjonen" på den som får.

Kommer aldri til å glemme første gang jeg feiret jul hos svigers med barn og barnebarn.

De to barna til min svigerinne, da 14 og 11 år kastet seg over gavene, leste om de var til seg, kastet pakkene som tilhørte de andre til dem, skikkelig rev av papiret og tittet dumt på gaver de ikke likte, fliret lykkelig over pengegaver.

For meg virket det hysterisk og grådig, og langt fra sånn jul som iallefall jeg mener en jul bør være. Det var faktisk kaotisk! Jeg var litt sjokkert der jeg satt, men latet da som ingen ting.

I ettertid viste det seg at alt av klær som svigers hadde kjøpt ikke ble likt og at de etterhvert endte opp med å kompensere tøyet i penger.

Skal dit i år også og gruer meg litt til dette, blir ikke søvnløs altså men synes ikke det finnes noe kos over den måten å "dele ut" pakker på.

Takk og lov skal vi ha en "vanlig" feiring her lille julaften (ungene her i huset skal bort på jul) og det er en nydelig opplevelse i forhold, så jeg har noe å "styrke" meg på.

Andre som har, eller kjenner noen som har, denne "ivrige" form for pakketid på jul?

Greit med utålmodighet og iver altså, men jeg hadde aldri tillatt sånn oppførsel her iallefall.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Vi pleier å la en person lese på lappen høyt, så får man bare en pakke om gangen og kan åpne den i ro og mak, samtidig som man får med seg hva de andre får. Synes ikke det er noe koselig å kaste seg over pakkene og rive av papiret.

Skrevet

Vi leser på en og en pakke, og koser oss med og pakke opp.

Jeg blir stresset av det samme som deg, når det blir revet av, og misnøye. Heldigvis har jeg bare opplevd det ett år, og det kommer ikke til og bli flere ganger.

At to barn åpner pakke samtidig er greitt, så lenge vi bevarer kosen.

Men jeg har skjønt at det er delte meninger om dette. Og at det kan bli så mye pakker at det rett og slett blir for mye.

Men vi koser med og pakke opp i allefall.

Skrevet

Vi gjør det sånn som du er vant til. En og en pakke, og koser oss med åpning av pakker hele kvelden. Synes det er koseligst jeg.

Skrevet

Vi deler ut alle pakkene, og deretter åpner vi dem en og en.

Skrevet

Hos oss deler en (evt to) av de yngste ut alle pakkene. Som regel åpner alle pakkene på en gang, slik at det ikke tar hele kvelden. Er det små barn til stede, må nok foreldrene hjelpe barna litt først; så det vet hva de får hos hvem.

Caloni Makaroni
Skrevet

Vi gjør som de fleste andre her i tråden. Vi leser opp hvem pakken er til og fra, og så pakker eieren den opp, og alle får se hva det er før vi går videre til neste pakke.

Mye koseligere, synes jeg :)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Vi gjør som dere. Deler ut en gave som åpnes mens alle ser på, før neste deles ut.

Jeg har ikke en gang tenkt på at det kunne gjøres på en annen måte.

Men nå fikk jeg en forklaring på noe som har forundret meg. Vi har aldri fått noen takk eller kommentarer på julegaver som vi har gitt til en niese og nivø. Og når vi har spurt om gavene falt i smak, så har foreldrene alltid svart at de ikke husker hva som kom fra oss. Antagelig åpner de gavene på den måten du opplevde, slik at de ikke får med seg hvem som er giveren :(

Gjest Liker det koselig og avbalansert jeg
Skrevet

Vi gjør som dere. Deler ut en gave som åpnes mens alle ser på, før neste deles ut.

Jeg har ikke en gang tenkt på at det kunne gjøres på en annen måte.

Men nå fikk jeg en forklaring på noe som har forundret meg. Vi har aldri fått noen takk eller kommentarer på julegaver som vi har gitt til en niese og nivø. Og når vi har spurt om gavene falt i smak, så har foreldrene alltid svart at de ikke husker hva som kom fra oss. Antagelig åpner de gavene på den måten du opplevde, slik at de ikke får med seg hvem som er giveren :(

Kanskje de åpner dem sånn ja:(

Ikke noen koselig opplevelse, kan love deg at disse ungene jeg snakket om ikke har sjangs til å vite hvem pakkene kommer fra.

Og så utakknemmlige da. Guttungen likte ikke klærne han fikk så da ville ikke jentungen ha sine heller like så godt. Så da endte de opp med å få penger i steden og jeg fikk tingene for å bytte det inn i noe som passet mine. (de bruker ikke samme størrelse) Så da ble det en dobbelt så dyr jul for svigers.

Er ikke noe gøy i det hele tatt med slike julefeiringer. Julen skal være rolig, koselig og med sommerfugler i magen for ungene.

Alle skal ta seg tid til å nyte og le og kose seg med gavene.

Vi stopper opp innimellom også vi og tar tissepause og spiser litt kake, riskrem eller godt.

Det er så hærlig å feire sånn.

Jeg får faktisk litt vondt i magen av det pakkestyret vi var på og skal på i år igjen, synes ikke det minner om jul i det hele tatt all den tid det oser av grådighet og ukontrollerbar oppførsel.

Synd du aldri får et takk tilbake. Det sørger jeg alltid for at ungene her tar seg tid til å gjøre. Nå har ikke vi problemer med å vite hvem som gav hva, men uansett så bør det jo takkes for det vi får.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Kanskje de åpner dem sånn ja:(

Ikke noen koselig opplevelse, kan love deg at disse ungene jeg snakket om ikke har sjangs til å vite hvem pakkene kommer fra.

Og så utakknemmlige da. Guttungen likte ikke klærne han fikk så da ville ikke jentungen ha sine heller like så godt. Så da endte de opp med å få penger i steden og jeg fikk tingene for å bytte det inn i noe som passet mine. (de bruker ikke samme størrelse) Så da ble det en dobbelt så dyr jul for svigers.

Er ikke noe gøy i det hele tatt med slike julefeiringer. Julen skal være rolig, koselig og med sommerfugler i magen for ungene.

Alle skal ta seg tid til å nyte og le og kose seg med gavene.

Vi stopper opp innimellom også vi og tar tissepause og spiser litt kake, riskrem eller godt.

Det er så hærlig å feire sånn.

Jeg får faktisk litt vondt i magen av det pakkestyret vi var på og skal på i år igjen, synes ikke det minner om jul i det hele tatt all den tid det oser av grådighet og ukontrollerbar oppførsel.

Synd du aldri får et takk tilbake. Det sørger jeg alltid for at ungene her tar seg tid til å gjøre. Nå har ikke vi problemer med å vite hvem som gav hva, men uansett så bør det jo takkes for det vi får.

"Synd du aldri får et takk tilbake. Det sørger jeg alltid for at ungene her tar seg tid til å gjøre."

Givergleden blir mindre når vi aldri får takk, jeg merker det.

Vi passer også på at barna våre takker .For å hjelpe dem, så fører jeg liste over hvem de får hva fra, så de skal slippe pinlige situasjoner.

Jeg reagerte også på det du skrev om at barna ikke ble glade for klærne. De høres usedvanlig utakknemlige og bortskjemte ut. Og de burde ikke få penger i stedet, det er bare med på å forsterke og godkjenne oppførselen deres.

Gjest Liker det rolig og avbalansert jeg
Skrevet

"Synd du aldri får et takk tilbake. Det sørger jeg alltid for at ungene her tar seg tid til å gjøre."

Givergleden blir mindre når vi aldri får takk, jeg merker det.

Vi passer også på at barna våre takker .For å hjelpe dem, så fører jeg liste over hvem de får hva fra, så de skal slippe pinlige situasjoner.

Jeg reagerte også på det du skrev om at barna ikke ble glade for klærne. De høres usedvanlig utakknemlige og bortskjemte ut. Og de burde ikke få penger i stedet, det er bare med på å forsterke og godkjenne oppførselen deres.

"Givergleden blir mindre når vi aldri får takk, jeg merker det."

Det skjønner jeg veldig godt. Jeg hadde nok vært så sær at jeg puttet inn mindre og mindre kroner/verdier i pakkene etterhvert tror jeg.

"Jeg reagerte også på det du skrev om at barna ikke ble glade for klærne. De høres usedvanlig utakknemlige og bortskjemte ut. Og de burde ikke få penger i stedet, det er bare med på å forsterke og godkjenne oppførselen deres."

Det er jeg også enig i, og jeg har sakt til svigers at de bør kjøpe det de vil og ikke bry seg om hva de sier etterpå. Men de synes selvfølgelig at det er tråkig at gavene ikke blir likt så etterhvert, som i år, så blir det til at de ungene omtrent bare får penger.

Svigers orker ikke bryet med å finne ting de liker, for det er jo umulig som de sier, og gir heller penger for da får de kjøpe seg det de vil.

Det er noen svært så bortskjemte unger ja, og de har et litt rart vesen ellers også. Er nærmest umulig å virkelig komme inn på dem.

Til og med onkelen ders som alltid har vært humoristisk og grei med dem, alltid gitt dem fine gaver osv. får liksom ikke i gang noen fornuftig samtale med dem.

Jentungen er så sjenert, hun svarer bare enstavelsesord. Vi får henne omtrent ikke ut av huset når de er der for å leke med våre barn. Ennå våre har trampoliner ol. som jentungen har veldig lyst til å drive meg.

Guttungen kan prate men helst om filmer og ting han synes er kult. Han er liksom ikke åpent og "levende" som andre barn pleier å være.

De sitter også ved matbordet og liker ikke ting. Mye er æsj, og de lager grimaser. Mye må pelles vekk fra maten og ofte må egne matskiver smøres utenom maten.

Nå sporer jeg helt ut her altså. Men dette er noe jeg har tenkt en del på. Synes det er rart å se sånn distanse mellom barn og besteforeldre, onkler ol.

Og sånn særhet og grådighet.

Har sett mye men ikke så mye som ligner dette her.

Skrevet

Vi gjør som dere. En og en pakke hentes frem fra juletreet, til og fra lappen leses opp, mottakeren pakker opp og alle beundrer gaven før neste pakke hentes.

Jeg har også opplevd den andre måten å gjøre det på hos noen vi var på besøk hos, og det var en litt overraskende opplevelse for meg ;o) -Plutselig var det over, uten at jeg hadde fått med meg hvem som fikk hva.

Skrevet

Jøss, de har ikke lært å nyte øyeblikket og tøye spenningen.. Enkelte amerikanske filmer-serier som komedier el.l har vist slik åpning du beskriver. Har ikke sansen for det jeg nei.

Gjest nissekjerringa
Skrevet

Her starter barna å pakke opp først, ett og ett barn, når de er helt ferdige rydder vi vekk papir, før vi voksne begynner, èn og èn slik at vi ser hva de andre får.

I min svigerfamilie var de også vant til at alle pakket opp på likt, men etter at jeg kom inn i familien pakker også de opp èn og èn nå :).

Selv om det tar lengere tid, så er det litt spennende også da :), koselig er det også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...