Gå til innhold

Gratis p-piller? Nei. Hva med avholdenhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette i nærheten av seriøst?

Var du/er du helt avholden til sex før ekteskapet? Kan det evnt. være derfor du har slikt ett forvrengt bilde hva seksualitet angår? (Nå tar jeg høyde for at du faktisk mener det du skriver).

Lattermild hilsen fra

Nei dette kan umulig være noe i nærheten av seriøst.

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

26

• Orio

4

• Ugga Bugga

3

• Mrs. Wallace

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1166272203' post='3436449]

P-piller er allerede gratis til jenter under 20 år.

Ja. Er det ikke forferdelig?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det var bare så fristende å gjengi noen argumenter fra en gammelkristelig kontrollfriks mening i avisen. En mann selvsagt.

Ja, det er utrolig.

Og slikt er vanskelig å ta helt seriøst. ergo blir ikke moralen høyere av slikt...

Skrevet

God ide. Da blir hagene pyntet med flotte busker, og planter og et nydelig svømmebasseng omkranset av et vakkert gjerde av piggtråd.

Videre kan alle leve lykkelig uvitende med sin avholdenhet frem til ekteskapet. Så ja, gratis p-piller forstyrrer.

;-)

I en undersøkelse sier urovekkende mange at det de angrer mest på i livet er at de ikke hadde flere partnere og tok flere sjanser. Er det ikke urovekkende?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ja. Er det ikke forferdelig?

Ja.

Stakkars jenter- som må spise de forferdelige pillene for at gutter bare skal mase desto mer.

Men fra spøk til alvor. Det er ikke til å komme bort fra at dette kan medføre et ekstra press for noen jenter.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

I en undersøkelse sier urovekkende mange at det de angrer mest på i livet er at de ikke hadde flere partnere og tok flere sjanser. Er det ikke urovekkende?

Vet du, den undersøkelsen tror jeg ikke på.

Skrevet

Ja, det er utrolig.

Og slikt er vanskelig å ta helt seriøst. ergo blir ikke moralen høyere av slikt...

I verdens mest abortfientlige land er halvparten av sykesengene opptatt av dødssyke kvinner som har tatt illegal abort og mange dør en pinefull død. Slik har det vært over hele verden i århundrer. Uten at moralistene blotter sin empati. Når noen har hatt sex på en ukorrekt måte, så forsvinner empatien som dugg for sola hos enkelte grupperinger. Da er døden en velfortjent straff for dem. Ikke et hår bedre enn islamister.

Skrevet

Ja.

Stakkars jenter- som må spise de forferdelige pillene for at gutter bare skal mase desto mer.

Men fra spøk til alvor. Det er ikke til å komme bort fra at dette kan medføre et ekstra press for noen jenter.

Selvsagt. Det har sin pris på den måten. Men vi må forstå når vi har tapt og må innnrette oss etter reliteter, ikke drømmer, trang til kontroll over andre og moralisme.

Som brannmenna sier: det er 1000 ganger bedre å forebygge enn å slokke.

Skrevet

Vet du, den undersøkelsen tror jeg ikke på.

Det er sant, det har stått i avisa. En syllogisme, men likevel.

Skrevet

Ja.

Dette har det jo vært i mange år. Jeg føler ikke at det har gitt et større press.

Vet ikke hva det gjør nå, siden jeg ikke kjenner så mange under 20 år lenger :)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det er sant, det har stått i avisa. En syllogisme, men likevel.

Har lest deler av en slik undersøkelse på nettet for en tid siden. Så jeg tror det har vært "en slags" undersøkelse- men ejg tror ikke på resultatet.

Akkurat som jeg ikke tror på de undersøkelsene som foregår på DOL.- som alle blir så skrekkelig ensidige.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Selvsagt. Det har sin pris på den måten. Men vi må forstå når vi har tapt og må innnrette oss etter reliteter, ikke drømmer, trang til kontroll over andre og moralisme.

Som brannmenna sier: det er 1000 ganger bedre å forebygge enn å slokke.

Ja men det er mange måter å forebygge på.

kanskej vil ene brannmann at huset skal være vått hele tiden, mens andre vil at folk skal opplyses.

Skrevet

Har lest deler av en slik undersøkelse på nettet for en tid siden. Så jeg tror det har vært "en slags" undersøkelse- men ejg tror ikke på resultatet.

Akkurat som jeg ikke tror på de undersøkelsene som foregår på DOL.- som alle blir så skrekkelig ensidige.

Jeg tror ikke så mye på dem heller. Det er umulig å vite om folk snakker sant eller i hvilken grad de gjør det, eller hvordan folk er utvalgt. Men når det bare gjelder den enekltes forhold til hva de har / ikke har gjort, så er det greit - med en klype salt.

Når du spør folk hvor mange sexpartnere de har hatt, så lyver nesten alle, og etter ulike kriterier/situasjoner. Det påstås at kvinner lyver ofte på seg færre, mens menn ofte lyver på seg fler.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1166273013' post='3436468]

Dette har det jo vært i mange år. Jeg føler ikke at det har gitt et større press.

Vet ikke hva det gjør nå, siden jeg ikke kjenner så mange under 20 år lenger :)

Hvordan ting oppleves variere sikkert fra person til person.

Modne jenter takler det fint og vil ikke la seg presse. Umodne jenter vil muligens føle tilgjengelige p-piller som ekstra pressmiddel til å gå inn i noe de ikke er moden for.

Men det er klart. Man må velge mellom onder. hva er best- om den umodne jenta presses til å ta p-piller og ha sex? eller den umodne jenta kanskje presses allikevel til sex- uten prevensjon?

Så misforstå meg ikke. Jeg har ingenting i mot i at p-piller er gratis for unge. Men jeg synes synd i ung-jentene for det de utsettes for i dag. Synes synd i dem siden de utsettes for press- og at de fortelles at "alle" har sex- og "alle" har det med mange. Gratis p-piller kan forsterke et slikt inntrykk.

Skrevet

kanskej vil ene brannmann at huset skal være vått hele tiden, mens andre vil at folk skal opplyses.

Informasjon og dialog er den beste måten å nærme seg problemet. Men voskne starter "alltid" med formaninger og forbud, engstelse og skremming. Uten å høre på hva f eks datteren vil si og mener.

De voksne har ikke tillit og det kan de skylde seg selv for. De hører som regel ikke etter hva barn og unge sier. De voksne starter for ofte med kritikk og formaninger, dermed lukker de en viktig dør med et smell. Dialog går aldri bare en vei, men det håper voksne i sin naivitet at den gjør.

De fleste feiler når testen kommer fra 15-åringen: "Mamma, NN vil ligge med meg, hva skal jeg gjøre?" Pang! Da blåser toppen av mamma med et smell og fyrverkeri, all dialog kveles i fødselen.

Skrevet

Kanskje barn og unge ikke burde snakke med foreldre i det hele tatt om dette.

Skrevet

Hvordan ting oppleves variere sikkert fra person til person.

Modne jenter takler det fint og vil ikke la seg presse. Umodne jenter vil muligens føle tilgjengelige p-piller som ekstra pressmiddel til å gå inn i noe de ikke er moden for.

Men det er klart. Man må velge mellom onder. hva er best- om den umodne jenta presses til å ta p-piller og ha sex? eller den umodne jenta kanskje presses allikevel til sex- uten prevensjon?

Så misforstå meg ikke. Jeg har ingenting i mot i at p-piller er gratis for unge. Men jeg synes synd i ung-jentene for det de utsettes for i dag. Synes synd i dem siden de utsettes for press- og at de fortelles at "alle" har sex- og "alle" har det med mange. Gratis p-piller kan forsterke et slikt inntrykk.

"Synes synd i dem siden de utsettes for press- og at de fortelles at "alle" har sex- og "alle" har det med mange."

Samme her. Det er for viktig til å skulle presses i noen retning av andre. Slikt har det best når avgjørelsen er tatt på egenhånd i egen overbevisning.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Informasjon og dialog er den beste måten å nærme seg problemet. Men voskne starter "alltid" med formaninger og forbud, engstelse og skremming. Uten å høre på hva f eks datteren vil si og mener.

De voksne har ikke tillit og det kan de skylde seg selv for. De hører som regel ikke etter hva barn og unge sier. De voksne starter for ofte med kritikk og formaninger, dermed lukker de en viktig dør med et smell. Dialog går aldri bare en vei, men det håper voksne i sin naivitet at den gjør.

De fleste feiler når testen kommer fra 15-åringen: "Mamma, NN vil ligge med meg, hva skal jeg gjøre?" Pang! Da blåser toppen av mamma med et smell og fyrverkeri, all dialog kveles i fødselen.

Er så enig med deg her!

Dette er utfordringen til tenåringsforeldre. Det å skulle ha åpen dialog- og å klare bestå den testen du viste til.

Jeg tror man kan forsøke fortelle, men uten moralisering, det man vil formidle til tenåringen (tenker nå på seks.debut etc). Men det er tenåringen selv som må velge hva han gjør/ikke gjør.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Kanskje barn og unge ikke burde snakke med foreldre i det hele tatt om dette.

Om sex?

Tja. Jeg vil ikke vite om mine barns seksualliv. Men ejg vil være en voksen forelder- og føler meg forpliktet til å gi den informasjonen jeg mener er nødvendig.

Feks at de selv bestemmer over egen kropp, at presset ofte er argumentet at "alle andre gjør".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...