Gå til innhold

Trygderettigheter ved lang sykdom


ohstayy

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt med psykiske plager siden slutten av mai 2000, først 100% i ca 2 måneder, deretter 50% fram til ca nyttår 2001 og er nå 70% friskmeldt. Jeg får sykepenger fram til slutten av mai, etter det har jeg ifølge Trygdekontoret ingen rettigheter. Jeg kan ikke få rehabiliteringspenger fordi jeg ikke er 'syk' nok, jeg må være minst 50% sykemeldt. Jeg har hele tiden jobbet aktivt for å komme meg tilbake i 100% arbeid, og har nok presset meg selv ganske hardt for å klare det, jeg er redd for at dersom jeg går tilbake til 100% stilling vil situasjonen min forverre seg. Sannsynligvis ender jeg opp med å gå ned i inntekt på grunn av sykdommen. Det som bekymrer meg mest er allikevel hva som vil skje med min økonomiske situasjon dersom jeg i det neste halve året skulle bli syk igjen og ikke være i stand til arbeide. Jeg føler at sikkerhetsnettet blir revet ned under meg. Hvordan forholder andre i min situasjon seg? Hva vil dere råde meg til å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Ved uføregrad under 50% kan du få rehab.penger i en overgangsfase på 3 + 3 mndr forutsattat du tildligere har hatt minst 50% sykepenger/rehab.penger.

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-034.html#10-10

Dersom du går ned i inntekt pga sykdom, og igjen blir syk, skal ditt inntektstap vurderes i forhold til inntekten du hadde FØR du ble sykmeldt første gang.

Gradering av sykepenger skjer ut fra f.eks 70% stilling, slik at hvis du bare greier å jobbe 35% stilling så får du 50% sykepenger (fordi den faktiske lønna di reduseres til halvparten) - men ved overgang til rehab.penger får du 100% minus det du greier å jobbe, som er 35% altså 65% rehab.penger.

Vanskelig ? Ikke fortvil... jeg har selv hatt mine runder i den jungelen av prosenter før jeg skjønte bæret - poenget er at sykepenger regnes av inntektstap i forhold til forutgående inntekt (siste 4 uker) mens rehab.penger regnes i forhold til inntekt som frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved uføregrad under 50% kan du få rehab.penger i en overgangsfase på 3 + 3 mndr forutsattat du tildligere har hatt minst 50% sykepenger/rehab.penger.

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-034.html#10-10

Dersom du går ned i inntekt pga sykdom, og igjen blir syk, skal ditt inntektstap vurderes i forhold til inntekten du hadde FØR du ble sykmeldt første gang.

Gradering av sykepenger skjer ut fra f.eks 70% stilling, slik at hvis du bare greier å jobbe 35% stilling så får du 50% sykepenger (fordi den faktiske lønna di reduseres til halvparten) - men ved overgang til rehab.penger får du 100% minus det du greier å jobbe, som er 35% altså 65% rehab.penger.

Vanskelig ? Ikke fortvil... jeg har selv hatt mine runder i den jungelen av prosenter før jeg skjønte bæret - poenget er at sykepenger regnes av inntektstap i forhold til forutgående inntekt (siste 4 uker) mens rehab.penger regnes i forhold til inntekt som frisk.

Tusen takk for god hjelp Irene! Prosentsatsene lever sitt eget liv skjønner jeg. Det viktigste for meg er egentlig å vite at jeg plutselig ikke står på bar bakke dersom jeg skulle bli syk igjen. Du snakker om en vurdering av inntektstap hvis jeg blir syk igjen, jeg går derfor utfra at det finnes en eller annen støtte jeg kan få. Jeg håper det, slik at jeg slipper å få futen på døra. Jeg har bestilt time hos legen min og tar det opp med henne, nok en gang takk! :-=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...