Gå til innhold

Drikker ere mere alkohol i Desember enn ellers i året

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjør ikke det.Drikker bare 1 gang i Desember og det er på julebord.Synes ikke at jul,barn og alkohol passer sammens.Mannen min mener at jeg er umormal som tenker sånn og at mesteparten mener det motsatte.Men så er ikke han oppvokset med en alkoholiker til mor heller da.Men det har jeg.Så det er kansje derfor jeg har litt rart syn på alkohol og tåler ikke fulle folk,spesielt ikke mannnen min når han er full.Men det skjønner han ikke

Skrevet

Sorry for skrivefeil.Det skulle stå: drikker dere......

Gjest nissekjerringa
Skrevet

Nei det gjør vi ikke.

Alkohol og barn passer ikke mer sammen i desember enn det gjør ellers i året.

Skjønner ikke hvorfor folk henger seg så opp i alkoholen akkurat denne måneden når det gjelder barn .... vi har jo barna hele året ....

Skrevet

Nei, men det blir endel mer cola. :)

Om jeg drikker alkohol så er det langt unna barn.

Skrevet

Jeg drikker svært lite alkohol, og aldri når jeg er hjemme (bortsett fra hvis vi har fest hjemme hos oss). I desember blir det

derfor mer enn ellers i året (men fint lite likevel ;-))

På julebord (en eller to ganger i desember) drikker jeg ca tre-fire glass rødvin. Ellers er vi ofte på fest en gang i juleuka og da blir det også gjerne noen glass rødvin.

Julaften hender det jeg skviser i meg et bittelite glass akevitt (fordi det skal være godt for fettforbrenningen ;-)).

Skrevet

Nei det gjør vi ikke.

Skjønner ikke hvorfor folk henger seg så opp i alkoholen akkurat denne måneden når det gjelder barn .... vi har jo barna hele året ....

Måtehold og barn går vel greit? Jeg er oppvokst med foreldre som drakk et par glass øl/vin til maten, og en akevitt på julaften. _Aldri_ noen som ble beruset.

Ihvertfall når det gjelder ungdommer mener jeg at totalt avhold kan virke motsatt, jeg mener det beste forbildet for ungdom er måtehold. Barn tar ikke skade av at foreldre drikker en øl til maten.

For å svare på innlegget samtidig, jeg drikker kanskje litt mer i desember, men så drikker jeg ekstremt lite ellers. Tar gjerne et par øl til julematen.

Skrevet

Nei, her drikkes det ikke mer i desember enn ellers.

Og uansett drikkes det ikke store mengder ellers i året heller.

Ingen av oss er glade i utefester, så julebord blir det ikke på oss.

Vi drikker bare brus til maten julaften, og tar ingen ting etterpå.

Eneste kan være når det er blitt sent og huset på en måte roer seg da kan vi kose oss med et glass av noe godt, en likør, en Martini el.

Skrevet

Jeg forstår problemet ditt. Jeg vokste selv opp med en far som benyttet julaften (og helger) til å drikke seg full og lage bråk hjemme. Selv er jeg derfor ganske måteholden med alkohol og føler absolutt ikke noe behov for å blande barn og drikking.

Når det er sagt, så reagerer jeg ikke på at øvrig familie drikker litt rødvin, øl eller whisky/cognac/brandy på julaften, selv om sønnen min er der. Jeg vet jo godt at de viser måtehold og at de ikke kommer til å gjøre julen ubehagelig for verken barn eller voksne.

Skrevet

Nei det gjør vi ikke.

Derimot passer barn og alkohol kjempebra sammen i juni, juli og august. Ta danskebåten i en av disse månedene og du finner drikkende foreldre med unga på slep i resturanten, puben og på nattklubben om bord. Da er vi så kontinentale atte.

I syden er det også fritt fram.

Det øyeblikk vi setter fot på norsk jord så plugges flaska med moralfingern.

Nordmenn er rare.

Skrevet

Vi drikker ikke mer i desember nei.

Vi har litt god drikke i julen, men ikke fyll. Noen år feirer vi sammen med andre, hvor en har vært alkoholiker. Da respekterer jeg hans kone ønske om en alkoholfri jul. Når jeg tenker meg om så drikker ikke jeg alkohol i det hele tatt på julaften.

Men akevitt og juleøl står på bordet.

Men det er ikke noe fyll av den grunn.

Jeg tar meg ett glass vin eller to i romjulen til god mat.

Nyttårsaften skal vi på fest, men da er guttungen sammen med sin tante og bestemor en annen plass. Noe han for øvrig gleder seg voldsomt til :o)

Skrevet

Nei, vi drikker nok mindre alkohol i desember enn ellers - nettopp på grunn av barna. De legger seg seinere enn vanlig, og det blir ekstra mye lesing og kos med dem.

Vi drikker en del vin til vanlig, men altså mindre av det i desember! Juledagene og i romjula blir vel nærmest alkoholfritt.

Skrevet

Jeg har aldri vært vant til at jul er et fyllekalas, men opplevde at min far drakk moderate mengder alkohol på julaften og i romjulen. Opplevde aldri det som negativt.

Jul er høytid og hygge for både store og små!

Så her blir det ikke servert noe sterkere enn øl og vin. Akevitt har jeg overhodet ikke noe forhold til...

Gjest amparro....
Skrevet

Ja, det gjør vi. Vi har mer gjester og er mer ute en ellers i året.

Skrevet

Ja, vi drikker nok noe mer alkohol i desember enn ellers i året. Grunnen til det er selvfølgelig at det er flere festligheter og mer besøk denne måneden.

Vi drikker litt også når barna er sammen med oss, men alltid med måtehold. Ønsker vi å drikke "litt mer enn litt" venter vi til barna har lagt seg. Veldig mye blir det uansett svært sjelden, og ikke når barna er i nærheten.

Skrevet

Jeg drikker lite alkohol hele året jeg. :o) Og jeg er helt enig med deg når det gjelder barn og alkohol, det hører _ikke_ sammen.

Gjest nissekjerringa
Skrevet

Måtehold og barn går vel greit? Jeg er oppvokst med foreldre som drakk et par glass øl/vin til maten, og en akevitt på julaften. _Aldri_ noen som ble beruset.

Ihvertfall når det gjelder ungdommer mener jeg at totalt avhold kan virke motsatt, jeg mener det beste forbildet for ungdom er måtehold. Barn tar ikke skade av at foreldre drikker en øl til maten.

For å svare på innlegget samtidig, jeg drikker kanskje litt mer i desember, men så drikker jeg ekstremt lite ellers. Tar gjerne et par øl til julematen.

Helt enig, vi gjemmer ikke bort alkoholen her i huset, viktig "å vise" barna at det går an å drikke med måtehold :).

Jeg drikker sjeldent (drikker jeg så er det for å ut på fest, og da har vi barnepike for barna), far i huset tar seg gjerne en pils en og annen kveld.

Merker det veldig godt på barna når vi f.eks. er i Oslo på Karl Johan på sommerstid, fulle folk og narkomane gjør barna mine usikre. 11 åringen kommer med hånda si og vil leie. I sommer satt vi på en uterestaurant, da en veldig full ukjent mann kom bort til bordet vårt, han stod å prata bare tull. Han var ikke truende i det hele tatt, men da han gikk rant tårene på vår eldste datter, hun var skikkelig usikker og litt redd.

Skrevet

Jeg forstår hva du snakker om. Jeg har ingen problemer med å ta meg en fest eller ti. Jo, nå lyver jeg, jeg har problemer med å få _tid_ til fest :) Fulle ukjente menn liker jeg dårlig.....

Jeg har kanskje 5-7 fester i året. Men kan godt ha en rolig kveld iblandt med en liten kosedrikk. Blir med den ene festen nå i desember (julebordet)

Jeg synes du skal forsøke å komme inn i en gruppe som heter Barn av alkoholikere. Jeg mener å ha hørt at de snakker ut om opplevelser og får høre om andres? For det kan kanskje hjelpe deg. Så synes (og håper) jeg at du har snakket med din kjære om dette.

Skrevet

Derimot passer barn og alkohol kjempebra sammen i juni, juli og august. Ta danskebåten i en av disse månedene og du finner drikkende foreldre med unga på slep i resturanten, puben og på nattklubben om bord. Da er vi så kontinentale atte.

I syden er det også fritt fram.

Det øyeblikk vi setter fot på norsk jord så plugges flaska med moralfingern.

Nordmenn er rare.

Hehehe. Godt poeng. :o)

Skrevet

Drikker akkurat lik mengde alkohol i julen som resten av året. Har en helt annen drikkekultur, og synes alle disse meningene og "reglene" er helt latterlige.

God jul!

ylvali1365381015
Skrevet

JA! Drikker så avgjort mer alkohol i desember enn ellers...

Også i jula blir det drikke til maten stort sett hver dag.

Ser intet galt i det.

Men selvfølgelig er det jo bra å avstå, dersom amn vil det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...