Gå til innhold

Lage drops + koketid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt dropssett på Panduro. Men det står ingenting om hvor lenge massen skal koke før den skal på stekebrettet. Noen som vet?

Skrevet

Hei. Jeg har laget drops mange ganger, det blir supergodt! :) I min pakke som jeg også har kjøpt på panduro var det med et termometer som du skal ha i sukker-blandingen. Når det har oppnått en viss temperatur kan du ta den av og begynne. Jeg husker ikke i farten hvor mange grader, men det skal stå i veiledningen.

Skrevet

Hei. Jeg har laget drops mange ganger, det blir supergodt! :) I min pakke som jeg også har kjøpt på panduro var det med et termometer som du skal ha i sukker-blandingen. Når det har oppnått en viss temperatur kan du ta den av og begynne. Jeg husker ikke i farten hvor mange grader, men det skal stå i veiledningen.

Jepp max 165 grader. Men jeg har ikke noe termometer. Men på kokeplatebryterne står det 165 grader på en. Regner med at jeg kan skru på den og når det koker kan jeg ta den av? For hvis jeg stiller inn bryteren på 165 grader vil den vel uansett ikke overstige 165 grader?

Skrevet

Jepp max 165 grader. Men jeg har ikke noe termometer. Men på kokeplatebryterne står det 165 grader på en. Regner med at jeg kan skru på den og når det koker kan jeg ta den av? For hvis jeg stiller inn bryteren på 165 grader vil den vel uansett ikke overstige 165 grader?

Du MÅ ha termometer, medmindre du har laget drops flere ganger før og har godt nok øyemål til å se når massen er akkurat riktig. Nøyaktig temperatur er alfa og omega ved dropslaging. Kokeplatebryteren er aldri nøyaktig nok, den sier bare når platen har oppnådd riktig temperatur, ikke noe om innholdet i gryta.

Skrevet

Jeg har prøvd dette noen ganger. Med litt forskjellig resultat. Jeg fant til slutt ut at temperaturen var ekstremt viktig, og kjøpte da et termometer til dette formålet.

Sukkertøymassa måtte være veldig varm, og det tok litt tid før jeg klarte å få opp høy nok temperatur.

Skrevet

Tror ikke det er noen sammenheng med hva som står på kokeplata med hvilken temp innholdet i gryta har.

Men det må koke ganske lenge på sterk varme for at det skal bli varmt nok.

Skrevet

kokepunktet er ikke nødvendigvis den samme som står på brytere. Du MÅ bruke tempmåler til sånt.

Skrevet

F.eks. Vann koker ved 100 grader UANSETT om plata står på 350.

Skrevet

Det pleier ikke være temperaturangivelse på kokeplater, men effekten til platen, dvs. platen din har sikkert 165W. Du må ha termometer, det er ikke sikkert at riktig temperatur er ved kokepunktet til blandingen. Har du steketermometer kan det kansje brukes?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...