Gå til innhold

Ergometersykkeltrening - endelig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter laaaaang tid med bare teoretisk trimming og slanking, fikk jeg endelig i går kveld begynt å bruke ergometersykkelen :-)

Så nå er jeg i gang!!!!

Men da lurer jeg på: hvordan og hvor ofte er det mest hensiktsmessig å bruke den? Det er litt typisk meg å overdrive når jeg først setter i gang med noe trening, og så får jeg vondt i ryggen etterpå....

Hovedhensikten min er forbrenning av fett, deretter kommer bedret kondis, og så kommer jo sterkere muskler som et pluss!

Hvor lenge bør hver økt være? Holder det med 20 muinutter, eller stemmer det at fettfrobrenning begynner først etter 30 minutter? Stemmer det at det er lurt med intervalltrening - f.ek.s 2 min med puls på rundt 100, 2 minutter med puls på 130-150, og så tilbake. Det er mange ulike programmer å følge.... Hvor mange omdreininger pr minutt er mest effektiv trening?

Og en sikkert teit ting til slutt: Pulsen fortsetter jo en stund å vær høy etter endt trening, og jeg svetter ganske lenge etterpå. Betyr det at økta egentlig varer til kroppen er normal igjen????

fuji1365380447
Skrevet

Utholdenhetstrening må trenes minimum 1 gang per uke for å vedlikeholde formen eller påvirke den i riktig retning, og treningen må da være hard.

Ideelt sett er det beste å trene hver dag; da kan man trene med lav og behagelig intensitet, kroppen er alltid uthvilt og har energi, og immunforsvaret er på topp.

3 økter i uka er kanskje det alternativet som passer best til de som ønsker en jevn treningsform som øker formen, men samtidig ikke legger beslag på tid for ofte.

Kondisjonsøkningen fører til at hvilepulsen synker og blir lavere. Det normale gjennomsnitt for utrenede ligger på 60-80 slag per minutt. Kvinner ligger rundt 10 slag høyere enn menn. Etterhvert som kondisjonen øker, vil hvilepulsen begynne å synke, gjerne til 40-50 slag per minutt.

Skrevet

Vanskelig å si hvilken puls du bør ligge på ettersom dette varierer veldig mye fra person til person i tillegg til alder.

Men å sykle med en puls på 100 virker veldig bortkasta.

Vi har pulsspinn på treninga. Da vi kjører intervalltrening får vi ikke lov til å ha lavere puls enn 70% av makspuls. For meg er det 130. (Normal makspuls er ca. 220 - din alder.)

I toppene ligger jeg gjerne på ca. 160.

Hele økta varer da i 1 time.

20 minutter er i minste laget for fettforbrenningstrening. Om du klarer å øke det til 30-40 minutter får du mye mer ut av det.

Men det er jo selvsakt enklere å motivere seg til høyere aktivitet/lengre økter med en trener.

Skrevet

Vanskelig å si hvilken puls du bør ligge på ettersom dette varierer veldig mye fra person til person i tillegg til alder.

Men å sykle med en puls på 100 virker veldig bortkasta.

Vi har pulsspinn på treninga. Da vi kjører intervalltrening får vi ikke lov til å ha lavere puls enn 70% av makspuls. For meg er det 130. (Normal makspuls er ca. 220 - din alder.)

I toppene ligger jeg gjerne på ca. 160.

Hele økta varer da i 1 time.

20 minutter er i minste laget for fettforbrenningstrening. Om du klarer å øke det til 30-40 minutter får du mye mer ut av det.

Men det er jo selvsakt enklere å motivere seg til høyere aktivitet/lengre økter med en trener.

Takk for nyttig info! Det var mannen min som mente at jeg ikke burde ha så høy puls, at det ikke var så heldig.

Da skal jeg øke intensiteten, og prøve meg på 30 minutters økter!!!!

Skrevet

Takk for nyttig info! Det var mannen min som mente at jeg ikke burde ha så høy puls, at det ikke var så heldig.

Da skal jeg øke intensiteten, og prøve meg på 30 minutters økter!!!!

Vet bare at vi får beskjed om hvor høy puls vi skal ha. Ikke slag, men i % av makspuls.

Ca. 85% når vi har intervalltrening. Da bruker vi gjerne ca. 2 minutter på å nå makspuls på hver topp + 3-5 minutter på 85% før 2 minutter "hvile" på 70%.

Dette er en 2'er time, og er altså for de som har trent litt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...