Gå til innhold

se litt her dere

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva spiser dere på jul og nyttårsaften?

her på vestlandet blir det somregel pinnekjøtt på begge disse dager.

kalkun har jeg spist en eneste nyttårsaften og synnes nesten dagen ble litt fjern for det var ikke dette jeg var vant med..

og ett lite annet spørsmål..

hvem vil heller ha røkt pinnekjøtt en saltet??!!

var på julebord på geilo og fikk servert røkt pinnekjøtt..noe dårligere har jeg ikke smakt på leeeeenge!

saltet pinnekjøtt er tingen!!

Skrevet

Jeg støtter deg. Urøkt pinnekjøtt er tingen - gjerne begge dager.

Men siste årene har det blitt noe annet på nyttårsaften. Engen svineribbe eller kalkun.

Skrevet

Jeg vil helst ha det røykt.

Men dette, som så mye annet, går ofte på vanen.

Skal ha saltet pinnekjøtt på julaften, siden den feires med sambo`s familie.

Nyttårsaften blir det koldtbord.

Gjest ChiengMai
Skrevet

"hvem vil heller ha røkt pinnekjøtt en saltet??!!

var på julebord på geilo og fikk servert røkt pinnekjøtt..noe dårligere har jeg ikke smakt på leeeeenge!

saltet pinnekjøtt er tingen!!"

Vi spiser også pinnekjøtt både jule- og nyttårsaften.

Røkt pinnekjøtt er da saltet og tørket på samme måten som det urøkte pinnekjøttet.

Vi pleier å ha røkt pinnekjøtt, det både smaker bedre og er finere på farge enn det som ikke er røkt.

Skrevet

Jeg syns røkt pinnekjøtt er bedre enn urøkt. Men jeg har et avslappa forhold til det. Pinnekjøtt er uansett ikke hverken julemat eller nyttårsaftenmat for meg. Har ingen tradisjoner med det.

Skrevet

Har spist pinnekjøtt juaften etter at det ble vasnlig på vår del av Vestlandet. Liker best røkt pinnekjøtt. Det siste årene har jeg også hatt pinnekjøt nyttårsaften.

Eldhusrøkt pinnekjøtt er best:

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel714.asp

I år blir det derimot ribbe på julafta, da min svigersønn skal stå for middagslagingen. Jeg får koke pinnekjøtt juldag i stedet.

Skrevet

Julaften er det ribbe og nyttårsaften blir det kalkun med god stuffing :)

Pinnekjøtt kan jeg ikke ha disse dagene, lager det heller ikke. Har smakt det en gang og det var faktisk overraskende bra ;)

Skrevet

Enig med deg i at pinnekjøttet må være salta, ikke røkt!

Vi spiser pinnekjøtt og ribbe julaften. Nyttårsaften har vi kalkun. I min oppvekst (på nordvestlandet) pleide vi ofte å ha pinnekjøtt også nyttårsaften, men for mannen min (østlending) er kalkun et "must". Jeg må bare si meg helt enig med han nå:-)

Skrevet

Er vokst opp med saltet pinnekjøtt på både julaften og nyttårsaften (er fra nordvestlandet).

Samboeren er vant til ribbe på julaften, så i år blir det begge deler. Nyttårsaften skal feires sammen med noen venner, og da blir det servert kalkun.

Skrevet

Jeg bor på nordvestlandet.

Vi spiser ribbe og saltet pinnekjøtt både julaften og nyttårsaften!

Kalkun har vi 1.juledag.

Skrevet

Vi har alltid spist reinsdyrsteik på nyttårsdagen. Kvelden før, altså nyttårsaften, går det mer i skalldyr, eller slikt.

Men dyrestek (som mor sa), med rosenkål og ringerikspoteter, det er det beste som fins.

Skrevet

Ribbe på julaften og første nyttårsdag. Nyttårsaften spiser vi rakfisk og spekemat.

Skrevet

Har vokst opp med sursteik på julaften. Ribbe tror jeg ikke jeg har smakt. Pinnekjøtt tror jeg at jeg har smakt men ikke litke. Ikke glad i så salt kjøtt. Aldri vært fan av spekemat og den slags.

I år skal jeg ha vegetarisk "viltgryte" mens de andre har sursteik. Hadde den for tre år siden også, kjempegod. Ellers spiser jeg samme tilbehør som de andre...

Nyttårsaften kan jeg ikke huske vi har noen tradisjon. Mor sa en gang at vi pleide å ha kalkun da jeg var liten, men husker ikke slikt. I år skal jeg være med å arrangere middagskalas med noen venner, med forrett (ikke bestemt hva enda), to hovedretter: lasagne og meksikansk tomatform, dessert: vaniljeis med varme bjørnebær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...