Gå til innhold

Hjelpestønad før diagnose

Anbefalte innlegg

Gjest alene-mamma
Skrevet

Min datter på 9 år år har i snart to år hatt problemer som har vært utredet i 1 1/2 år. Jeg søkte om hjelpestønad for ett år siden, det ble avslått i september 2006 pga manglende diagnose. Jeg anket dette vedtaket men fikk nytt avslag (uten at fylkestrygdekontoret var involvert, samme saksbehandler).

Jeg søkte om hjelpestøand fordi hennes plager medførte begydelig ekstraarbeid for meg sammenlignet med det som er normalt for alderen både iforhold til skole/fritidssysler og hjememaktiviteter. Jeg har også redusert stilling fordi jeg må være hjemme når hun har skolefri.

Utredningen har tatt lang tid men nå er den ferdig og hun har fått en diagnose som sannsyligvis vil gi rett til hjelpestønad. (Angst/depresjon).

Jeg synes imidlertid det er rart at søknaden ble avslått pga mangelende diagnose. Det er jo ikke diagnosen som gir plagene, det er jo plagene som fører til en diagnose.

Skrevet

Det er ikke alltid slik at man må ha en diagnose for å få slike stønader. Vet om noen i familien som får grunn- og hjelpestønad, men da er kanskje barnets ekstraordinære behov klarere enn i din datters tilfelle. Eller kanskje er det bare fordi ulike saksbehandlere tolker regler forskjellig, og gjerne synser litt mer enn de bør i tillegg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...