Gå til innhold

Moderat daglig alkoholinntak

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Hjemme hos oss er det mannen min som er sjefen på kjøkkenet, og det er han som lager den meste maten.

Han er en stor gourmet, og hans stor hobby er matlaging og vin. Han har det siste årene bygget opp en ganske stor og god vinkjeller, og koser seg med dette.

Gradvis har vi vendt oss til å ta frem en god flaske vin til maten - også til hverdags. Er det mat som passer bedre med øl, så drikker han heller øl. Somregel drikker han et glass eller to hver kveld.

Jeg har jo vært gravid og ammer, så jeg har jo ikke vært med på denne utviklingen.

Er dette OK?

Han drikker seg svært skjeldent full, og det er alltid små mengder. Likevel så føler jeg meg ikke helt komfortabel med at det serveres alkohol i heimen hver dag.

Hva med barn? Er det OK og vokse opp og se at mor og far drikker et glass vin til middag, nesten hver dag?

Jeg har selv vokst opp nesten uten alkohol i familien, så for meg er det tabu og drikke med unger til stede. Men han er en stor mann, og man kan overhodet ikke merke noe på ham etter et glass vin, og han drikker aldri mer.

Hva syntes dere?

Jeg har ikke tatt dette opp med ham, men jeg har lyst til å høre hva dere mener først.

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fuji1365380447

8

• Dorthe

4

• Lurveline

4

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva skjer om du ber han kutte ut alkoholen en uke? Hvis han tilter og nekter plent eller blir urolig, rastløs og oppfarende i løpet av uka så har han et problem...

fuji1365380447
Skrevet

Hva skjer om du ber han kutte ut alkoholen en uke? Hvis han tilter og nekter plent eller blir urolig, rastløs og oppfarende i løpet av uka så har han et problem...

Jeg tror at han ville se på det som svært moraliserende og innvaderende dersom jeg ba ham om å ha en helt hvit uke.

Særlig siden dette går til kjærnen av hans store lidenskap og hobby. Jeg tror han ville blir svært sur, men ikke pga alkoholen i seg selv, men fordi jeg ville prøve å "styre" ham.

Jeg har heller lyst til å ta dette opp med ham med vinklingen om at barn ikke har godt av å se det.

Skrevet

Så lenge det ikke drikkes mer enn et glass eller to, ser jeg overhodet ikkeproblemet med at barn ser at foreldrene har et avslappa forhold til alkohol.

fuji1365380447
Skrevet

En ting til:

Tror du faktisk at man får et alhoholproblem av et glass vin om dagen!?

Det er jo faktisk slik at det reduserer faren for hjerteinfarkt, og mange faktisk anbefaler et slikt moderat alkoholforbruk.

Jeg syntes personlig likevel at det er litt mye. Syntes at det burde holde med vin i helgen f.eks.

Skrevet

"Somregel drikker han et glass eller to hver kveld."

"Han drikker seg svært skjeldent full, og det er alltid små mengder."

"Men han er en stor mann, og man kan overhodet ikke merke noe på ham etter et glass vin, og han drikker aldri mer."

Unnskyld meg, men hva er det som er riktig her; at han drikker _kun_ ett glass, at han sjelden er full (altså at han innimellom kan drikke mer enn ett glass) eller ett til to glass hver kveld?

*forvirret*

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg tror at han ville se på det som svært moraliserende og innvaderende dersom jeg ba ham om å ha en helt hvit uke.

Særlig siden dette går til kjærnen av hans store lidenskap og hobby. Jeg tror han ville blir svært sur, men ikke pga alkoholen i seg selv, men fordi jeg ville prøve å "styre" ham.

Jeg har heller lyst til å ta dette opp med ham med vinklingen om at barn ikke har godt av å se det.

Det er klart dilemma selvsagt, han ville nok føle seg kontrollert og mistenkeliggjort.

På den annen side er det en veldig god måte å finne ut om han virker avhengig.

Du får pønske ut en måte å lure ham til å skjønne at alkohol er bannlyst en uke ;)

fuji1365380447
Skrevet

"Somregel drikker han et glass eller to hver kveld."

"Han drikker seg svært skjeldent full, og det er alltid små mengder."

"Men han er en stor mann, og man kan overhodet ikke merke noe på ham etter et glass vin, og han drikker aldri mer."

Unnskyld meg, men hva er det som er riktig her; at han drikker _kun_ ett glass, at han sjelden er full (altså at han innimellom kan drikke mer enn ett glass) eller ett til to glass hver kveld?

*forvirret*

OK -litt uryddig.

Somregel et glass vin til maten, noen ganger to i helga.

Skjeldent full = full to-tre ganger i året, på julebord med gutta eller noe slikt.

Skrevet

Så lenge inntaket er så begrenset som du beskriver, ser jeg overhodet ingen problemer med dette.

En annen ting er det praktiske i hverdagen, må etterhvert bli litt tungvint om han aldri kan kjøre etter middagen? Men det blir jo en annen side av saken.

fuji1365380447
Skrevet

Så lenge det ikke drikkes mer enn et glass eller to, ser jeg overhodet ikkeproblemet med at barn ser at foreldrene har et avslappa forhold til alkohol.

Men er det ikke påvist at barn som ser (selv moderat) bruk av alkohol i heimen, er mer tilbøyelig til å drikke selv?

Skrevet

Jeg synes ikke at dette gjør noe.

Vinglasset er en del av matopplevelsen, og som du sier, hans hobby og lidenskap.

Barn har ikke vondt av og se det. Det barn har vondt av, er når det går over styr, altså vin i tide og utide, fyll, foreldre som forandrer oppførsel osv.

Slik du beskriver det, så gjør ikke mannen din det.

Er det så ille og lære at man kan nyte ett glass vin til god mat?

Heller den lærdommen, enn at når folk først skal drikke, drikkes det mye.

I mange land er jo dette vanlig, er det ikke?

Men, du kan kreve at enkelte dager kan det ikke nytes vin, pga f.eks bilkjøring, barnet er sykt, trenger kanskje på legevakt og han bør kjøre. Ja, slike ting. Men sånn ellers, så ser ikke jeg noe problem ut i fra måten du beskriver det på.

Dette er det nok mange delte meninger om, nå har du fått min :o)

Skrevet

OK -litt uryddig.

Skjeldent full = full to-tre ganger i året, på julebord med gutta eller noe slikt.

Ok, da ble det litt mer forståelig:o)

Ett glass vin synes jeg er ok, og er faktisk helt normalt i flere land. Men pass på om det utvikler seg til fler, da er det nok best å ta det opp med ham med en gang.

Skrevet

Barn har godt av å se det tror jeg. De har godt av å se foreldre som har et sunt og naturlig forhold til alkohol. Jeg synes ikke du skal prøve å ta fra ham denne gleden så lenge det kun dreier seg om et glass eller to. Et glass rødvin om dagen er faktisk sunt. Men om han begynner å drikke mer og mer er det selvfølgelig grunn til bekymring.

Skrevet

En ting til:

Tror du faktisk at man får et alhoholproblem av et glass vin om dagen!?

Det er jo faktisk slik at det reduserer faren for hjerteinfarkt, og mange faktisk anbefaler et slikt moderat alkoholforbruk.

Jeg syntes personlig likevel at det er litt mye. Syntes at det burde holde med vin i helgen f.eks.

Jeg sier ikke at man nødvendigvis får et alkoholproblem ved å drikke hver dag, men hvis man får angst og blir amper og sint om noen sier at vedkommende ikke kan drikke alkohol på noen dager - da har man fått et alkoholproblem!

Skrevet

Tja...hva skal jeg si da. Sånn isolert sett, så er ikke et glass eller to med vin daglig så farlig. Men det spørs om det er nok i lengden for han. Når vil han ta litt til, litt til osv. Det er nok her faren ligger.

Det er også en fare med at det blir en vane å drikke hver dag at dette vil bli helt ufarlig for han. Terskelen for å drikke mer blir lavere.

Jeg har jobbet litt med alkoholproblemer, gjennom at jeg har hatt noen saker gjennom jobben min som leder. Har lært endel via de legene og behandlerne som var inn ei bildet den gangen. Man skal være litt forsiktig, problemet er også at man ikke vet hvor me hver enkelt tåler før det bikker over.

Jeg hadde heller ikke følt meg komfortabel med dette.

Du vil aldri vite på forhånd om dette vil gå bra eller om det bikker over. Den dagen du vet det, så er det for sent allerede.

Men kjører han aldri bil etter middagen da? Jeg hadde ikke satt meg i en slik situasjon at jeg måtte være hjemme fordi jeg hadde tatt meg et par glass.

Skrevet

OK -litt uryddig.

I sum drikker han vel ikke mer i løpet av en uke enn mange andre tyller i seg i løpet av helga. I Norge har vi en del uskrevne regler om hva som går an og ikke.

Vin til maten er visstnok OK i helga, men ikke på en mandag. Og fire glass på fredag og lørdag er OK, men ikke ett hver dag.

Og for all del må klokka ha passert 15.00 eller deromkring.

Jeg synes ikke det du skriver høres illevarslende ut, men undrer meg på hvordan han kan klare å unngå å kjøre bil hver kveld.

Skrevet

Jeg sier ikke at man nødvendigvis får et alkoholproblem ved å drikke hver dag, men hvis man får angst og blir amper og sint om noen sier at vedkommende ikke kan drikke alkohol på noen dager - da har man fått et alkoholproblem!

Jeg ville ha blitt desperat om noen tok fra meg min daglige blå farris. Eller morrakaffen.

Så det trenger ikke å være avhengighet av alkohol som gjør at han eventuelt ikke vil gi avkall på det ene glasset til maten. Det er jo så godt!

Gjest Anonym liten mus
Skrevet

"Jeg tror han ville blir svært sur, men ikke pga alkoholen i seg selv, men fordi jeg ville prøve å "styre" ham."

*Ler* Dette er typisk mannfolk, de skal ikke bli styrt og bestemt over. Det må gjøres med kvinnelist sånn så de ikke oppdager det.

Jeg vet ikke om mannen din drikker for mye, men blir det ikke en form for avhengighet når kroppen blir tilført alkohol hver eneste dag, regelmessig over år?

Og er det ikke et problem at han aldri kan kjøre bil etter han har drukket?

Må du alltid være kjørevakt da?

Dere har sikkert unger som skal fraktes hit og dit?

Jeg synes allikevel at det er stor forskjell på at unger ser at foreldrene koser seg med et stk glass og stopper der, og at de drikker seg beruset eller fulle.

Ungene deres lærer seg et sunnt forhold til alkohol, men det blir kanskje for ofte med hver dag. I min verden blir det altfor ofte, men jeg vil ikke moralisere over hva andre gjør.

Du kan søke litt rundt på nettet (google litt) for å sjekke om din manns alkoholinntak er skadelig for han.

Gjest Anonym liten mus (men ikke den lille kattepus *s*)
Skrevet

Jeg synes ikke at dette gjør noe.

Vinglasset er en del av matopplevelsen, og som du sier, hans hobby og lidenskap.

Barn har ikke vondt av og se det. Det barn har vondt av, er når det går over styr, altså vin i tide og utide, fyll, foreldre som forandrer oppførsel osv.

Slik du beskriver det, så gjør ikke mannen din det.

Er det så ille og lære at man kan nyte ett glass vin til god mat?

Heller den lærdommen, enn at når folk først skal drikke, drikkes det mye.

I mange land er jo dette vanlig, er det ikke?

Men, du kan kreve at enkelte dager kan det ikke nytes vin, pga f.eks bilkjøring, barnet er sykt, trenger kanskje på legevakt og han bør kjøre. Ja, slike ting. Men sånn ellers, så ser ikke jeg noe problem ut i fra måten du beskriver det på.

Dette er det nok mange delte meninger om, nå har du fått min :o)

I de land der det er vanlig med vin hver dag, er det ikke kommet frem at det er masse leverkreft der? eller er jeg heeelt ute å kjøre nå?...

Synes å ha lest det, men er ikke sikker.

Ops, jeg måtte le litt over nicket jeg hadde valgt, så nesten ut som en gjenganger som ofte skifter nick i samme vri ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...