Gå til innhold

Moderat daglig alkoholinntak

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Tja...hva skal jeg si da. Sånn isolert sett, så er ikke et glass eller to med vin daglig så farlig. Men det spørs om det er nok i lengden for han. Når vil han ta litt til, litt til osv. Det er nok her faren ligger.

Det er også en fare med at det blir en vane å drikke hver dag at dette vil bli helt ufarlig for han. Terskelen for å drikke mer blir lavere.

Jeg har jobbet litt med alkoholproblemer, gjennom at jeg har hatt noen saker gjennom jobben min som leder. Har lært endel via de legene og behandlerne som var inn ei bildet den gangen. Man skal være litt forsiktig, problemet er også at man ikke vet hvor me hver enkelt tåler før det bikker over.

Jeg hadde heller ikke følt meg komfortabel med dette.

Du vil aldri vite på forhånd om dette vil gå bra eller om det bikker over. Den dagen du vet det, så er det for sent allerede.

Men kjører han aldri bil etter middagen da? Jeg hadde ikke satt meg i en slik situasjon at jeg måtte være hjemme fordi jeg hadde tatt meg et par glass.

Det er mange som har kommentert dette med kjøringen.

Han har vel ikke merket dette som noe problem fordi jeg har vært avholdene i så lang tid - så jeg kan jo alltid kjøre.

Og for å være helt ærlig, så skal vi skjeldent ut igjen etter middag på ukedager. Skal vi handle eller trene, så foregår det direkte etter jobb, og somregel så spiser vi ikke før i syv-åtte tida.

Slik det er nå, så er jeg egentlig sikker på at han har et helt uproblematisk forbruk. Men min lille uro er også basert på det du sier: Hva er for mye på sikt, og hva hvis det gradvis utvikler seg...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fuji1365380447

8

• Dorthe

4

• Lurveline

4

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

fuji1365380447
Skrevet

I sum drikker han vel ikke mer i løpet av en uke enn mange andre tyller i seg i løpet av helga. I Norge har vi en del uskrevne regler om hva som går an og ikke.

Vin til maten er visstnok OK i helga, men ikke på en mandag. Og fire glass på fredag og lørdag er OK, men ikke ett hver dag.

Og for all del må klokka ha passert 15.00 eller deromkring.

Jeg synes ikke det du skriver høres illevarslende ut, men undrer meg på hvordan han kan klare å unngå å kjøre bil hver kveld.

Vi lever så kjedelige liv, at vi skjeldent kjører noe sted etter middag. Spiser i syv åtte tida, og da legger vi snuppa først.

Sitter da stort sett hjemme.

Trening og handling gjør vi somrelgel rett etter jobb.

Skrevet

I de land der det er vanlig med vin hver dag, er det ikke kommet frem at det er masse leverkreft der? eller er jeg heeelt ute å kjøre nå?...

Synes å ha lest det, men er ikke sikker.

Ops, jeg måtte le litt over nicket jeg hadde valgt, så nesten ut som en gjenganger som ofte skifter nick i samme vri ;o)

Det vet jeg ikke. Det sies jo også at det er sunt med ett glass om dagen. Du kan sikkert google litt på det.

He he, jeg stusset litt over nicket, men så skjønte jeg at det ikke var pusen ;o)

Skrevet

Han har vel ikke merket dette som noe problem fordi jeg har vært avholdene i så lang tid - så jeg kan jo alltid kjøre.

Og for å være helt ærlig, så skal vi skjeldent ut igjen etter middag på ukedager. Skal vi handle eller trene, så foregår det direkte etter jobb, og somregel så spiser vi ikke før i syv-åtte tida.

Slik det er nå, så er jeg egentlig sikker på at han har et helt uproblematisk forbruk. Men min lille uro er også basert på det du sier: Hva er for mye på sikt, og hva hvis det gradvis utvikler seg...

Utenfor tema men, hvordan kan man spise middag så sent når man har barn?

Skjønner hvis det er større barn altså, men hos oss legger minstemann seg før klokka 19.30.

Skrevet

La det være nå, hvis det ikke utvikler seg.

Når du ikke ammer lenger (og babyen blir større og dere også av den grunn øker aktivitetsnivået litt), "sørger du for" at behovet for å kjøre bil etter middag øker litt (i hvert fall ikke er lik null hver eneste dag). Evt. du erklærer at nå har du vært totalavholdende i X måneder pga. svangerskap og amming, og nå har du også lyst på en øl til middag iblant, uten at dere dermed skal være nødt til å ta drosje hvis f.eks. ungen blir syk.

Så ser du hva som skjer da. Hvis han synes det er greit, er sikkert alt i orden. Hvis han synes det blir vanskelig, har han kanskje et problem. Dvs. han har ikke nødvendigvis noe alkoholproblem, men _dere_ har et problem fordi han har vent seg til at du alltid skal være frisk og kjørbar.

Jeg hadde ikke trukket inn argumenter av typen "forskning har vist at kanskje barnet vårt begynner å drikke om 15 år".

Du kan jo også sende opp en "prøveballong" av typen "jeg gleder meg litt til jeg er ferdig med ammingen, slik at vi kan bytte på litt med å drikke Farris til så god mat" en gang det faller naturlig.

fuji1365380447
Skrevet

Utenfor tema men, hvordan kan man spise middag så sent når man har barn?

Skjønner hvis det er større barn altså, men hos oss legger minstemann seg før klokka 19.30.

Snuppa er bare fem måneder gammel, og bryr seg fint lite om middag ennå...

Jeg legger henne klokken syv, mens han lager middag. Fint system!

Skrevet

Snuppa er bare fem måneder gammel, og bryr seg fint lite om middag ennå...

Jeg legger henne klokken syv, mens han lager middag. Fint system!

Ok, skjønner:o)

Skrevet

Ut i fra beskrivelsen din så høres det ikke ut som at han har noe problem pr. i dag. Jeg hadde nok, som du sier, vært mer bekymret for hva fremtiden vil bringe.

Du gjør nok klokt i å følge litt med fremover.

Skrevet

Høres ut som om han har et sunt forhold til alkohol. Han drikker det for nytelsens skyld, fordi han liker vin eller øl til maten, og ikke for rusens skyld.

Hadde han drukket seg full hver dag hadde han hatt et problem. Et glass vin eller to til maten har intet med alkoholisme eller rus å gjøre.

Gjest Persille
Skrevet

For meg er ikke dette noe problem, jeg synes godt man kan drikke sammen med barn - i moderate mengder (og det gjør jo mannen din).

Men, jeg synes godt du kan høre med ham om han _kan- kutte det ut noen dager, og sjekke om det blir et problem? Det skader ingen...

Skrevet

Jeg synes det er altfor ofte å drikke hver dag, men jeg ser jeg er den eneste omtrent.

Jeg er ikke avholds og har heller ikke noe i mot at ungene ser meg drikke, men hadde ikke likt å vise ungene at det er ok å drikke hver dag. Hadde du skrevet at dere drakk et par glass vin på lørdagskvelden eller til søndagsmiddagen, hadde jeg synes det var helt ok.

Skrevet

Jeg er veldig skeptisk til alkoholinntak hver dag siden jeg har dårlig erfaring med dette fra familien. Svigerforeldrene mine begynnte med å drikke et glass vin om kvelden til kos sammen med et tvprogram. I en stund så fungerte dette bra, men etterhvert så kunne de ikke være med på ting i dette tidsrommet hvis de ikke fikk inta dette glasset med vin. Vi ser også at terskelen for å inta mer enn et glass om kvelden har blitt lavere og jeg må si det begynner å bli ubehaglig.

Alkoholintaket et vel kanskje ikke så veldig stort totalt, men de er helt klart avhengig. De begynnte til å med å reagere sterkt i barnedåpen til barnebarnet sitt fordi det ikke ble servert vin til maten. Hva skulle de kose seg med da?? var argumentet deres.

Så jeg ville ha stoppet et daglig alkoholintak for å være sikker på at en ikke kommer inn i en dårlig sirkel, men dette er bare min personlige mening og synsing.

Gjest you and him
Skrevet

Jeg ser ikke noe problem i det at man drikker 1-2 glass vin/øl hver dag selv med barn tilstede.

Skrevet

Jeg er oppvokst med foreldre som drikker vin 5 av 7 dager i uken. Jeg ser ingen problem med dette, de har et meget sunt forhold til alkohol begge to, og jeg synes bare det er koselig at de koser seg sånn.

Skrevet

Kan han la være å drikke alkohol i et par uker da? Det kan nok være vanskelig å finne ut når vanlig alkoholbruk går over i misbruk...

Skrevet

Jeg synes det er altfor ofte å drikke hver dag, men jeg ser jeg er den eneste omtrent.

Jeg er ikke avholds og har heller ikke noe i mot at ungene ser meg drikke, men hadde ikke likt å vise ungene at det er ok å drikke hver dag. Hadde du skrevet at dere drakk et par glass vin på lørdagskvelden eller til søndagsmiddagen, hadde jeg synes det var helt ok.

Enig med deg!

Skrevet

Jeg synes ikke det er ok å drikke alkohol hver dag, selv om det begrenser seg til ett glass eller to.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg også er enig med deg! :-)

Skrevet

Jeg også er enig med deg! :-)

Det er bra så er vi ikke helt alene :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...