Gå til innhold

Hvordan få elever til å bli interessert i tysk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lærer i vgs, og over jul skal vi ha åpen skole. Da får vi besøk av ungdomsskoleelever som vi håper skal velge vår skole neste år. Har dere tips til hva vi som tysklærere kan gjøre (stille ut/vise på stand) som fenger ungdom?

Gjest Glad i tysk
Skrevet

Hvordan legger du opp tyskundervisningen? Hva kan du komme med bortsett fra bruk av læreboka?

Bruker du lydbøker, tyske barnebøker, tyske filmer? Så sett dem frem.

En liten konkurranse er kjekt, med en kort (og enkel) lytteprøve, og de skal prøve å svare på 1-3 spm. (en liten premie, hvis de får rett svar?)

Men det er ikke lurt å komme med "reklame"/utstillingen som ikke stemmer med undervisningen, iallefal.

Lykke til

Skrevet

Jeg er litt usikker på eksakt hva du bør gjøre.

Men kanskje få fremhevet hvilket konkurransefortrinn det kan være i fremtidige jobber hvis man kan tysk. For det er vel et språk som stadig færre velger, og dermed mer etterspurt i arbeidslivet, særlig innen visse bransjer som har mye handel med Tyskland og andre tysktalende land.

Skrevet

Tyskland er Norges viktigste handelspartner i EU. Gode tyskkunnskaper gjør deg derfor svært attraktiv i næringslivet. Dette er det ikke alle som er klar over!

Ellers blir ungdom alltids lokket av en tur til utlandet. Jeg var i Tyskland med min skole da jeg gikk på videregående og det var veldig positivt. En tur til Opel-fabrikken er å anbefale!

Noen er kanskje opptatt av tysk kultur? Hva med å stille ut noen gjenstander som har med dette å gjøre?

Jeg tror det viktigste dere kan gjøre for å få ungdommene til å interessere seg i Tysk, er å vise dem hva de kan bruke språket til i fremtiden. En tysklærer jeg hadde mente at det viktigste med å kunne tysk var at man da kunne lese Göete på originalspråket. Dette fenget ikke særlig mange i klassen! Fokuser heller på at det er viktig å kunne flere språk i et stadig mer internasjonalt samfunn og at tyskkunnskaper - som sagt - er svært attraktivt i næringslivet.

Skrevet

For å være helt ærlig tror jeg ikke det er særlig mange elever som lar tysk-undervisningen avgjøre skolevalget. Og de som eventuelt gjør det, har garantert bestemt seg lenge før "åpen skole".

Det lureste du kan gjøre er nok å virke som en real og ålreit lærer.

Skrevet

For å være helt ærlig tror jeg ikke det er særlig mange elever som lar tysk-undervisningen avgjøre skolevalget. Og de som eventuelt gjør det, har garantert bestemt seg lenge før "åpen skole".

Det lureste du kan gjøre er nok å virke som en real og ålreit lærer.

Tusen takk for alle svar! Her var det mye nyttig å hente!

Skrevet

Da jeg var ung, så var jeg veldig interresert i de tyske popbladene. Bravo og Popcorn. Vet ikke om de eksisterer ennå, men det var iallfall de som gjorde at jeg valgte å ta tysk valgfag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...