Gå til innhold

Bruker dere å være mange på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så godt å høre at det er flere som satser på det små, at det ikke er bare oss liksom. Synes det er koseligst med få jeg da, for da kan jeg gjøre som jeg vil og det blir ikke så mye stress.

Det er dessuten normalt på stedet her vi bor, at familiene feirer for seg selv om de er mor+far+barn.

Tradisjonene er sikkert annerledes for enslige eller skilte?

Jeg synes det er kjempekoselig med mange til bords på julaften, men jeg må innrømme at jeg er glad jeg ikke er vertinne i år, men at kjæresten og jeg trekker oss tilbake og kjører hjem utpå kvelden, til roen og freden og oss to. :o)

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

4

• mrxx

3

• kaffepiken

2

• dolores83

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei :) Nå i år skal barna mine til pappa. Så i år blir det julefeiring i Tøyen kirke. Middag og godt selskap sammen med andre som også er alene. Føler meg kjempe heldig som slipper å stresse med mat i flere timer. selvom det jo er koselig også. Men uansett ønsker jeg dere alle god jul og godt nyttår!

Skrevet

Sånt kommer jo helt an på hvor man er i livet - og hvor stor familien til enhver tid er, og helsesituasjoner, avstander mht til bosted osv.

Da jeg var barn, var vi nesten alltid innpå 10-14. Jeg har mange søsken, og før jeg rakk å bli voksen hadde de fått barn. Så var det annenhver jul hos en svigerfamilie og annenhver jul hos oss.

Så orket ikke mor mer (ble gammel, og litt sjuk) og alle vi som hadde vært hos oss før, var hos eldstesøster med familie. I år er vi bare tre hos oss, til neste år blir vi sju. Sånn går det, livsjulet rundt. Syns ikke man har det helt store valget der. Barn og besteforeldre har sine ønsker og naturlige krav osv.

Men bestevenninna mi valgte å være helt aleine de to første årene hun var skilt. Hun trengte tid og luft rundt følelsene sine. det går også an.

Skrevet

Vi blir 7-8 stykker, det er omtrent som vanlig.

Vi har også vært langt flere, men jeg liker det veldig godt. Jo flere, jo bedre. Jeg er aldri så glad som når jeg har den litt kaotiske "italiensk storfamilie"-følelsen her hjemme. :o)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Tja, la meg nå se...

Vi er 4 stykker. Så har vi svigermor (som fremdeles er den som lager maten) og min yngste svigerinne. No har ho fått samboer, så kanskje han blir med. Det blir 6 eller 7. I år har ikke sambo til eldste svigerinne pappajul, så da kommer de 4 også. Altså blir vi 10 eller 11 til bords julaften hvorav 4 er barn fra 2 til 8 år. Etter maten går vi hjem til oss selv (bor på gård med svigermor i kårhuset) for å åpne pakker.

Skrevet

Men hva gjør dere med gavene da? tar alle sammen med alle gavene sine og pakker dem opp sammen? :o)

Ja, alle tar med seg sine pakker og vi pakker opp stort sett en og en. Det tar litt tid da, men ungen synes det er svært artig.

Det er ikke akkurat få pakker under treet skal jeg si deg, det går langt utover gulvet.

Gjest hallow :o/
Skrevet

Vi skal ha en rolig feiring med oss fire i familien + hund og mommo og besse som kommer på besøk. 6 til bords er helt ypperlig synes vi, men så er vi så liten familie så vi er ikke vant til at vi er så mange flere :o)

Skrevet

Vi er 4 søsken som alltid er samlet hos mamma, pappa kommer hvis samboeren hans jobber kveld den julaften. I tillegg har jeg en nevø som er med annenhvert år, innimellom er eks-svogeren min også med. Så, mellom 5 og 8. Akkurat passe :)

Skrevet

Det varierer litt, i år blir det meg, samboeren, svigermor, samboerens søster, hennes samboer og lillejenta, ei venninne av svigermor og ei gammel tante (vi skal hjem til svigermor).

Skrevet

Her blir det bare meg og dattera mi som stikke innom etter jobben. Meget rolig altså.

Da jeg var liten hadde vi store juleselskap men nå er alle døde så det er bare meg og ungene igjen.

Gjest nuskenuska
Skrevet

Det varierer fra å bare være oss (5 stk) til å være all familie på enten den ene eller andre siden. Da blir vi fort en 12-15 stykker.

Skrevet

Jeg foretrekker å kun være sammen med mann og barn.

Og så hadde jeg ønska at stedatra og kjæresten kom, men de har visst andre planer.

Skrevet

Vi har aldri vært bare oss 4, men i år skal vi være 4 voksne og 2 barn og det blir bra. På det meste har vi vært 7 voksne og 8 barn, dvs. 15 personer. Det var også hyggelig, men mye mer slitsomt.

Skrevet

Vi blir 9 på julaften. 6 voksne og 3 unger. Jeg lager mat til alle og er temmelig sliten mot slutten av kvelden. Men jeg ville ikke ha bytta bort det, det er kjempetrivelig!

Skrevet

Ja, alle tar med seg sine pakker og vi pakker opp stort sett en og en. Det tar litt tid da, men ungen synes det er svært artig.

Det er ikke akkurat få pakker under treet skal jeg si deg, det går langt utover gulvet.

Vi var ett år 11 stykker til julemiddag og pakkeåpning og det var 200 - to hundre! - pakker under treet! Helt villt.

Skrevet

Det varierer fra år til år. I fjor var vi bare oss fire. Året før det var vi ca ti stykk som feiret sammen. I år blir vi rundt 30 personer..

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det varierer fra år til år. I fjor var vi bare oss fire. Året før det var vi ca ti stykk som feiret sammen. I år blir vi rundt 30 personer..

30 stykker?! Wow, høres ut som en middels stor bygdefest oppi Gokk et sted, hehe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...