Gå til innhold

Ingen julekrybbe å se noe sted....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere,

Var nettopp i det store utland for å hande julegaver og pynt...

Var på tre(!) store julemarkeder på størrelse med tre små byer...og ikke ETT sted fant jeg en juelkrybbe, eller noe som virkelig har med julen å gjøre...! Alt jeg fant var nisser, hjerter, glitter og stas...

Hvor er det blitt av englene, Jesusbarnet og julekrybbene?

jeg bare undrer meg...er det slik at julen holder på å forfalle? For dere vet hvorfor vi feirer den, sant ? ;)

Skrevet

Du synes ikke nisser har noe med julen å gjøre? Deg om det.

Det finnes masse ulike grunner til at folk feirer jul nå om dagen, kristendommen er én av dem. Men det er underlig at du besøkte så mange julemarkeder uten å se engler og stas, har sett slikt på alle europeiske julemarkeder jeg har vært siste årene.

Skrevet

"For dere vet hvorfor vi feirer den, sant ?"

Jepp, vet det. Og opprinnelig hadde julefeiringen null med kristendommen å gjøre, så jeg klarer meg utmerket uten krybber og denslags.

Skrevet

Det var vikingene som feiret jol, kristendommen la sin høytidsfest til samme tid fordi de mente det ville bli for mye å skulle fjerne jol og innføre en kristen skikk på en gang.

Så ja, jeg vet godt hvorfor vi feirer jol - det er midtvintersblot og solsnu.

Forøvrig har jeg en julekrybbe selv og den står på en kommode i gangen nå.

Skrevet

Vi feirer jul dvs jól fordi sola snur og da trenger vi ikke julekrybber.

Gjest mange katolske venner
Skrevet

De har det i Oslo, da. I alle fall to steder: 'Bok og Media' i Akersgaten (i kjelleren der), samt St.Olavs bokhandel ovenfor St.Sunniva skolen

Skrevet

? For dere vet hvorfor vi feirer den, sant ? ;)

Jula har ingenting med kristenheten å gjøre bare så det er sagt.

Det er bare lagt til denne årstiden fordi det passet kristendommen å gjøre det.

Svært få bryr seg egentlig om julens "kristne budskap" er mitt inntrykk.

Skrevet

Javel? Jeg er uenig i alt du skrev nå.

Skrevet

Alt? Det er jo et kjent faktum at jula ikke har noe med kristendommen å gjøre da.

Er bare til å slå opp i leksikon det.

Ang svært få som bryr seg om julens "kristne budskap" er det også da både jeg og alle jeg kjenner, sier at de fleste rundt oss feirer jul på grunn av familiens sammenkomster og samvær, ikke på grunn av Jesus.

En annen ting er at halve verden /eller mer/ feirer ikke jul engang.

Skrevet

Det spørs hvor du har sett etter det. Hvor har du vært?

Danmark...og Island.

Skrevet

Du synes ikke nisser har noe med julen å gjøre? Deg om det.

Det finnes masse ulike grunner til at folk feirer jul nå om dagen, kristendommen er én av dem. Men det er underlig at du besøkte så mange julemarkeder uten å se engler og stas, har sett slikt på alle europeiske julemarkeder jeg har vært siste årene.

Sa jeg at nisser ikke har noe med julen å gjøre, ...eller var det du som tolket det slik kanskje?

Skrevet

"For dere vet hvorfor vi feirer den, sant ?"

Jepp, vet det. Og opprinnelig hadde julefeiringen null med kristendommen å gjøre, så jeg klarer meg utmerket uten krybber og denslags.

Sant nok. Godt svar - for svaret er som du skriver: "opprinnelig".

Gjest kaffe og latte
Skrevet

Sa jeg at nisser ikke har noe med julen å gjøre, ...eller var det du som tolket det slik kanskje?

Du skrev at du ikke fant noe som virkelig hadde med julen og gjøre og at alt du fant var nisser, glitter etc....

Betyr det at du mener at nisser virkelig har noe med julen og gjøre...eller mener du at nisser virkelig IKKE har noe med julen og gjør...??

Skrevet

Du skrev at du ikke fant noe som virkelig hadde med julen og gjøre og at alt du fant var nisser, glitter etc....

Betyr det at du mener at nisser virkelig har noe med julen og gjøre...eller mener du at nisser virkelig IKKE har noe med julen og gjør...??

Jeg syns IKKE nisser har noe med julen å gjøre, men det er MIN personlige mening. Alle andre må mene nøyaktig hva de vil ;) og jeg bryr meg i grunnen ikke.

Det jeg reagerte på, er at kamazi TOLKET at jeg ikke syns nisser har med julen å gjøre. Jeg skrev det nemlig ikke i det hele tatt :))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...