Gå til innhold

Middelmådige karakteren....føler meg ubetydelig.

Anbefalte innlegg

Gjest Pastrati
Skrevet

Jeg har akkuratt blitt ferdig med musikk fordypning ved Høgskolen, musikkpedagogikk riktignok. Tok sang som hovudinstrument, det var nytt for meg i høst. Jeg elsker og synge, og får liksom mange gode tilbakemeldinger og sånn. Men fikk C på eksamen, som den dårligste av sangerne. Jeg har visst om denne karakteren i et par dager nå, og hver gang det kommer opp, blir jeg på gråten. Det er fælt at en karakter skal bryte ned selvbildet mitt så mye på kort tid. Men føler meg plutselig dum, dum for at jeg trodde det gikk så bra, dum for at jeg elsker å synge, og det er alt jeg vil. Dum for at jeg trodde jeg faktisk trodde jeg ville klare meg bra.

Hvorfor kan ikke jeg få lov til å føle meg bra for en gangs skyld, jeg går ikke med hevet hode lenger. Klarer det ikke...Skulle ønske jeg ga faen, men klarer det ikke. Rart og skulle få en karakter på sangen, det er så personlig for meg...Jeg gav så mye og fikk så lite igjen;)

Var nesten inne på tanken å satse på sangen, liker og skrive egne låter og sånn, men med en sånn likegyldig karakter er det vel bare å innse sannheten...

Måtte bare få det ut...

Skrevet

Hvorfor får jeg assosiasjoner til Idol og alle dem som bare TROR de kan synge uten å egentlig kunne det? Jeg mener, en som virkelig kan synge og bruke instrumentet sitt (=stemmen) får neppe C?

Skrevet

Hvilken karakter tror du Neil Young, Bob Dylan, Tom Waits og Nick Cave hadde fått hvis de hadde blitt bedømt på den måten du nå ble bedømt på, før de startet sine karrierer?

Sannsynligvis hadde de blitt kasta ned fra scenen før første vers var gjennomført ...

Men noe sier meg at det ikke ville stoppa dem, og det bør ikke stoppe deg heller.

Gjest Pastrati
Skrevet

Hvorfor får jeg assosiasjoner til Idol og alle dem som bare TROR de kan synge uten å egentlig kunne det? Jeg mener, en som virkelig kan synge og bruke instrumentet sitt (=stemmen) får neppe C?

Ja det er nettopp det jeg går og lurer på Logitechmusa, men syns du kom med en udugelig kommentar, kunne du egentlig ha spart deg for, men det er nå så....

Gjest Pastrati
Skrevet

Hvilken karakter tror du Neil Young, Bob Dylan, Tom Waits og Nick Cave hadde fått hvis de hadde blitt bedømt på den måten du nå ble bedømt på, før de startet sine karrierer?

Sannsynligvis hadde de blitt kasta ned fra scenen før første vers var gjennomført ...

Men noe sier meg at det ikke ville stoppa dem, og det bør ikke stoppe deg heller.

Hehe...sant d ShitDiddelyDoo. Det som er min "styrke" er at jeg har særpreg i stemmen, det får jeg ofte høre. Også at jeg har fin stemme da, så det er ikke det at jeg har "stygg" stemme og ikke kan synge..Det er slike kommentarer som har fått meg til å gå videre, men likevel fikk den karakteren meg til å føle meg veldig liten. Har bare lyst til å dra langt vekk, but I`m stucked here...

streker paa veggen..!
Skrevet

Jøss, setter de karakterer på åssen man synger altså? Det får jeg ikke til og stemme ;)

Skulle ikke vært lov. Virker helt IDOL idiotisk..

Det finnes så utrolig mange måter og synge på og smaken er så forskjellig fra folk til folk.

Se på hu Aguilera dama f.eks.. masser av folk som bare får kribblinger over hele kroppen når de hører henne. Mens andre er i himmelen når de hører henne. Hun kan jo synge, men mange som ikke tåler stemmen hennes fordet.

Så uansett åssen du synger så kommer det til og være noen som liker og høre på det. Eller så må du bare lete mere etter din stil.

Uansett, kjipt og få en karakter på noe som det ikke går ann og måle..

Skrevet

Ja det er nettopp det jeg går og lurer på Logitechmusa, men syns du kom med en udugelig kommentar, kunne du egentlig ha spart deg for, men det er nå så....

Kommentaren er slett ikke udugelig. Det ER faktisk sånn at ikke alle har så bra stemme som de innbiller seg. Jeg har ikke dermed sagt at du har det, jeg har ikke hørt deg, men du og sensor er tydeligvis ikke enige om din fortreffelighet. Eller som noen sier, du valgte kanskje bare feil sang?

Gjest Debra irl
Skrevet

Man har du fått noen forklaring på hva som gjorde at du fikk C? Var det stemmen? Sang du urent uten at du hørte det? Var det teknikken? Det kan jo være noe annet enn selve stemmen som gjør at du fikk den karakteren.

Og forresten så digger jeg deLillos, uten at jeg kan skryte av at han synger så veldig rent. Men han synger på sin måte.

Skrevet

Saken er vel heller den at det nivået du synger på nå er så høyt, ikke at du synger dårlig, og dermed ikke kan satse på sangen.

Venninna mi som synger på Griegakademiet i bergen har store sangtalenter i familien, og har øvd hele livet. Hun lever for sangen. Jeg innbiller meg at det er slike mennesker du "konkurrerer" med, og disse menneskene har en innøvd teknikk å synge på. Jeg tror nok du vel så mye får karakter på teknikken, enn på selve sangen, men at du trekker en slutning om at det var syngigen din som var "middelmådig".

Det er ikke rar du får lavest karakter hvis du begynte i høst, når de andre i klassen din har årevis med øvelse, dag som natt.

Lykke til videre!

Gjest Pastrati
Skrevet

Kommentaren er slett ikke udugelig. Det ER faktisk sånn at ikke alle har så bra stemme som de innbiller seg. Jeg har ikke dermed sagt at du har det, jeg har ikke hørt deg, men du og sensor er tydeligvis ikke enige om din fortreffelighet. Eller som noen sier, du valgte kanskje bare feil sang?

Jeg sa slettes ikke at jeg syns min sang er "fortreffelig", men å synge er noe jeg føler jeg fikser. Kanskje ikke nå lengre men;)

Det er jo ikke sånn at jeg følte meg som "den beste i klassen" liksom, men jeg trodde kanskje jeg hadde funnet mitt uttrykk da...

Skrevet

Tenk på Ole Paus da, han har vel ikke egentlig noen sangstemme å skryte av. Men sanger har han skrevet hele livet, og framført på plate, og er elsket over det ganske land.

Sannsynligvis har du en bedre stemme enn ham.

Var jeg deg, ville jeg spurt de som ga deg karakteren, om hva slags råd de vil gi deg for å bli bedre.

Skrevet

"Hvilken karakter tror du Neil Young, Bob Dylan, Tom Waits og Nick Cave hadde fått hvis de hadde blitt bedømt på den måten du nå ble bedømt på, før de startet sine karrierer?"

Nå er vel disse blitt så store nettopp fordi de skriver sanger som er nydelige OG som passer deres uttrykk?

Skrevet

Jeg sa slettes ikke at jeg syns min sang er "fortreffelig", men å synge er noe jeg føler jeg fikser. Kanskje ikke nå lengre men;)

Det er jo ikke sånn at jeg følte meg som "den beste i klassen" liksom, men jeg trodde kanskje jeg hadde funnet mitt uttrykk da...

Har du fått begrunnet karakteren da? Det må jo være et eller annet sensor ikke har hørt eller skjønt i uttrykket ditt? Uansett må en sangkarakter gå litt på synsing, eller hva? Ikke at jeg vet, altså.

Gjest masterjenta
Skrevet

Men er C egentlig så elendig da? På mitt masterstudium innen humaniora tilsvarer en C rundt regnet mellom 2,3 til 2,5 i gamle tallkarakterer, og folk flest ville vel vært fornøyd med en laudabel innsats??

Skrevet

Men er C egentlig så elendig da? På mitt masterstudium innen humaniora tilsvarer en C rundt regnet mellom 2,3 til 2,5 i gamle tallkarakterer, og folk flest ville vel vært fornøyd med en laudabel innsats??

Jeg synes heller ikke c er så elendig.

Skrevet

"Hvilken karakter tror du Neil Young, Bob Dylan, Tom Waits og Nick Cave hadde fått hvis de hadde blitt bedømt på den måten du nå ble bedømt på, før de startet sine karrierer?"

Nå er vel disse blitt så store nettopp fordi de skriver sanger som er nydelige OG som passer deres uttrykk?

De skriver ikke sanger som passer deres uttrykk. De skriver sanger så gode at stemmen knapt har noe å si for fremførelsen.

Det jeg mente å si til jenta over er at hun ikke må henge seg opp i hva noen mener om stemmen hennes. Det trenger ikke bety noe som helst hvis hun vil satse på musikk, og har kvaliteter utover den typiske A4-stemmen. Men hun må tore å satse på sin stil, og ikke falle i fella hvor hun forsøker å etterligne artister som alle synger likt.

Gjest Pastrati
Skrevet

Takk for alle svar..Jeg mister ikke troen på meg selv, en C kan vere dårlig for noen og bra for andre. For meg og mine forventninger til egen prestasjon syns jeg det først var heilt greit. Men så begynnte jeg å sammenligne meg med andre i klassen, og tok det nesten personlig at jeg var den eneste av sangerne som fikk den karakteren. Men det var flere av instrumentalistene som fikk samme karakter.

Jeg hever meg over det, står for det jeg har gjort. Jeg liker særpreget musikk, og verdsetter faktisk personlighet og særpreg i stemmen over teknisk ferdighet.

Således skal jeg nok klare å leve med meg selv;)

Skrevet

kom til å tenke på et intervju med Margaret Berger. Hun fikk også middelmådige karakterer på musikklinja på videregående. Sangstemmen hennes ble kritisert. hun måtte bite i det sure eplet og å leve med at hun var en blant mange flinke.

Og hun ble nummer to i idol!

Jeg tror det er bra å ha noe(n) å strekke seg etter. Ofte er det slik at det er de som har størst forbedringspotensiale som gjør det best senere, for de har lagt mer arbeid i det enn andre.

Og du kan vel ha en bra sangstemme selv om du ikke får beste karakter?. For disse karakterer forteller vel ikke alt om ditt sangtalent?. På samme måte som min totalkarater i rådgivning ikke forteller alt om hva jeg er spesielt god på i faget.

Skrevet

Det føles ekstra ille når det gjelder sang, fordi det e kroppen din som er ditt instrument. Og da er det lett å knytte det du presterer med sangen, til deg som person. Det er utrolig farlig.

Jeg kjenner en som fikk 3 i sang, men endte opp som mye mer vellykket enn de andre som fikk 5 og 6. Klassisk er liksom idealet, og det passer ikke for en som f.eks. har en stiling jazz-stil (f.eks.).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...