Gå til innhold

Tøyengata (gammelt nytt, men..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så på forsida av Se og Hør (i den grad man tror det man leser, selvsagt..!) før helga at Henki Kolstad føler seg støtt over Jul i Tøyengata.

Dere som har sett programmet, hva syns dere om dette? Jeg er ike ute etter å diskutere hvorvidt programmet er bra eller ikke, men bortsett fra settingen (gata i åpningen) og yrket til Ali, så syns jeg vel ikke likheten er påtrengende. Og ihvertfall ikke til å ta ille opp.

Eller?

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

11

• muriel

10

• ylvali1365381015

9

• ShitDiddelyDo

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Selv elsker jeg Skomakergata og har sett lite på Tøyengata og det lille jeg har sett er ikke noe å bli støtt over. Såpass åpenhet og selvironi må man ha.

Og som du sier har de vel heller ikke laget noen ondskapsfull parodi på J.P. Andersen akkurat.

Skrevet

Henki Kolstad må forstå at det er nye tider. Jeg har bare sett noen få episoder, men synes det er morsomt.

Minstemann på 10 år, ler seg ihjel.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Syns ikke det er så likt at det er noe å bli støtt av. Ser på det selv om jeg ikke syns det er _så_ hysterisk morsomt. Men det har nå likevel en viss underholdningsverdi.

Skrevet

Har ikke fått med meg at den gamle skomakeren syter, men du skal vel aldri se bort ifra at Se og Hør har ringt ham, spørt hva han synes om julekalenderen, en julekalender som rimelig sikkert ikke er noe for en eldre mann, noe han har svart, og så ramler juleoverskriften ut over forsiden til Se og Hør, og ser langt mer dramatisk ut enn hva tilfellet faktisk er.

(Med et aldri så lite forbehold om at jeg ikke har sett fyren uttale seg om Skomaker Ali).

Skrevet

Jeg er enig med Henki Kolstad.

Men så bor du langt fra Tøyengata også så jeg synes ikke det er så rart.

Skrevet

Men så bor du langt fra Tøyengata også så jeg synes ikke det er så rart.

De kunne laget den uten å parodiert musikken og butikken - *hrmf* - det eneste bra er at vi slipper hun Stine.

Skrevet

Dette var da betraktelig verre enn Jul i Tøyengata. :-/

Ja - ekkelt klippet! *LOL*

ylvali1365381015
Skrevet

Henki Kolstad må forstå at det er nye tider. Jeg har bare sett noen få episoder, men synes det er morsomt.

Minstemann på 10 år, ler seg ihjel.

Synes det er merkelig humor for unger... trodde at min snart tiårige sønn skulle se den sammen med oss, men det er jo bare hentydninger til mafia, gjengoppgjør, rasisme, dop...

Klisjeer om Tøyen vi alle hadde forventet å få se, kanskje også en brodd til de fordommene de fleste har.

Men defintivt ikke humor barn flest kan relatere seg til. En voksenserie først og fremst, spør du meg. Selv om det ikke er hverken blodig eller voldelig, og sikkert ikke skadelig heller....

Men vi ser jul i svingen sammen. Sønnen har også sett en annen serie (på tv2?) Jul i midtgard, eller noe sånt? Virket som en av de spenningsserienr for større barn som går på lørdager etter barne-tv...

Noen som har sett den? I mer enn et par min?

Skrevet

Synes det er merkelig humor for unger... trodde at min snart tiårige sønn skulle se den sammen med oss, men det er jo bare hentydninger til mafia, gjengoppgjør, rasisme, dop...

Klisjeer om Tøyen vi alle hadde forventet å få se, kanskje også en brodd til de fordommene de fleste har.

Men defintivt ikke humor barn flest kan relatere seg til. En voksenserie først og fremst, spør du meg. Selv om det ikke er hverken blodig eller voldelig, og sikkert ikke skadelig heller....

Men vi ser jul i svingen sammen. Sønnen har også sett en annen serie (på tv2?) Jul i midtgard, eller noe sånt? Virket som en av de spenningsserienr for større barn som går på lørdager etter barne-tv...

Du bor nok ikke her hvor jeg bor og slike ting som i serien er hverdagskost, også for tiåringer.

Skrevet

Vi ser jul i svingen og jul i valhall hele familien om alle er hjemme da... den på tv2 (jul i tøyengata) må de gjerne se, men ingen gidder:)

syntes selv den var heller dårlig. har som voksen selvfølgelig sett skomakergata før, men den er gørrkjedelig etter min mening:)

ylvali1365381015
Skrevet

Vi ser jul i svingen og jul i valhall hele familien om alle er hjemme da... den på tv2 (jul i tøyengata) må de gjerne se, men ingen gidder:)

syntes selv den var heller dårlig. har som voksen selvfølgelig sett skomakergata før, men den er gørrkjedelig etter min mening:)

Neiii, jul skomakergata er min barndoms forventning og veldig koselig! Såh! ;-)

Må innrømme at det aldri blir det samme igjen etter å ha sett eias parodi... (fnis). Skummelt hvordan det går an å vri og vende på noe så naivt og trivelig til det ugjenkjennelige! Man kan jo få de mest velmente og koselige scener til å gi både pedofile og klamme assosiasjoner... ;-/

Men, skomakergata er nok bygone for unger i dag. Innser det, Like fremmed det, som tøyengata her i huset. Men da jeg var seks år var det jo slik mange av de gamle var... Krampekoselige og litt klumsete naive, nesten som små nisser, thihi! ;-)

Hadde selv sånne gjennomført snille og lettere forvirrede besteforeldre.

Nå er det duket for en annen generasjon, både hva barn, foreldre og besteforeldre angår.

Skrevet

Må innrømme at det aldri blir det samme igjen etter å ha sett eias parodi... (fnis). Skummelt hvordan det går an å vri og vende på noe så naivt og trivelig til det ugjenkjennelige! Man kan jo få de mest velmente og koselige scener til å gi både pedofile og klamme assosiasjoner... ;-/

Men, skomakergata er nok bygone for unger i dag. Innser det, Like fremmed det, som tøyengata her i huset. Men da jeg var seks år var det jo slik mange av de gamle var... Krampekoselige og litt klumsete naive, nesten som små nisser, thihi! ;-)

Nå er det duket for en annen generasjon, både hva barn, foreldre og besteforeldre angår.

Jeg likte også skomakergata da jeg var liten, men ikke nå, selv mine barn (mest 5 åringen min) liker linus i svingen, men han ser dvd av blåfjell som er favoritten i tillegg til linus:)

Ting endrer seg ja, men jeg er mest optatt av en kosestund rundt "julekalenderen" og har nok et bredt utvalg om jeg tar med alt som finnes på dvd, men tøyengata klarer jeg IKKE og like, hehe pussig egentlig, men sånn er det da:)

ylvali1365381015
Skrevet

Jeg likte også skomakergata da jeg var liten, men ikke nå, selv mine barn (mest 5 åringen min) liker linus i svingen, men han ser dvd av blåfjell som er favoritten i tillegg til linus:)

Ting endrer seg ja, men jeg er mest optatt av en kosestund rundt "julekalenderen" og har nok et bredt utvalg om jeg tar med alt som finnes på dvd, men tøyengata klarer jeg IKKE og like, hehe pussig egentlig, men sånn er det da:)

Ganske så kjedelig og forutsigbar humor egentlig, denne tøyengata.

Ikke en kvalitetsserie som vi prioriterer å bruke tid på iallefall.

Enig i at svingen og blåfjell er de beste seriene, selv om svingen ikke alltid er like pk, og ergrer oss litt... ;-) Men blåfjell er perfekt i så måte, i tillegg til at det er julestemning i hver ensete episode, uten at det blir kjedelig eller blottet for andre poenger i tillegg.

Savner litt av juleforventningen i svingen.

Men det er godt filmatisk arbeid, og tydelig at det ligger tanker bak hver episode.

Den krever imidletid at vi voksne forklarer eller bidrar med innspill av og til for de minste barna. Men en bra serie, alt i alt.

Grein som en unge selv, den første episoden...Vet ikke om jeg er patetisk eller i sunn kontakt med følelsene mine jeg.

Men det er utvilsomt stas med jula, barna, forventnigene, stemningen, familiekosen... ;-)

GOD JUL! (forresten!) :-)

Skrevet

"Må innrømme at det aldri blir det samme igjen etter å ha sett eias parodi... (fnis). Skummelt hvordan det går an å vri og vende på noe så naivt og trivelig til det ugjenkjennelige! Man kan jo få de mest velmente og koselige scener til å gi både pedofile og klamme assosiasjoner... ;-/"

En utrolig bra parodi, men det er vel strengt tatt ikke bare en parodi. Nå sier jeg naturligvis ikke at den gamle skomakeren som også jeg har veldig gode barndomsminner fra var pedofil, naturligvis, men tenk deg i dag, i 2006, med det fokuset vi har hatt på pedofili de siste årene - noe som nesten var ukjent den gang Skomakergata gikk på Nrk for første gang.

Ville dagens foreldre med dagens pedofilifrykt turt å sende sine englebarn til en så til de grader barnekjær skomaker som det der?

I think not.

Og det tok Eie og co. veldig godt på kornet.

ylvali1365381015
Skrevet

"Må innrømme at det aldri blir det samme igjen etter å ha sett eias parodi... (fnis). Skummelt hvordan det går an å vri og vende på noe så naivt og trivelig til det ugjenkjennelige! Man kan jo få de mest velmente og koselige scener til å gi både pedofile og klamme assosiasjoner... ;-/"

En utrolig bra parodi, men det er vel strengt tatt ikke bare en parodi. Nå sier jeg naturligvis ikke at den gamle skomakeren som også jeg har veldig gode barndomsminner fra var pedofil, naturligvis, men tenk deg i dag, i 2006, med det fokuset vi har hatt på pedofili de siste årene - noe som nesten var ukjent den gang Skomakergata gikk på Nrk for første gang.

Ville dagens foreldre med dagens pedofilifrykt turt å sende sine englebarn til en så til de grader barnekjær skomaker som det der?

I think not.

Og det tok Eie og co. veldig godt på kornet.

Så utvilsomt! Og en god pekepinn er det jo også, for hva gjør denne frykten med oss som foreldre? Det kan jo få et ganske så tragiske utfall at vi har mistet vår kollektive uskyld...

Samtidig er det veldig bra at vi har fått åpnet øynene for noe som har kunnet foregå unna offentlighetens lys til alle tider.

Både forferdelig trist og samtidig nødvendig og på sin plass, faktisk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...