Gå til innhold

Svekkelse av muskler ved treningsopphold

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

En venninne og jeg var og trente i dag, og diskuterte litt.

Jeg har hatt et år hvor jeg ikke har trent styrke i det hele tatt, pga en skade i armen. Det har også innebært at jeg i det hele tatt har brukt armen svært lite. Når jeg nå begynner å trene, så må jeg ta rundt 5 kilo lettere på de forskjellige vektene (gå fra 40 til 35 kilo feks). Venninnen min mener at det er helt utrolig, at jeg ikke er dårligere trent enn det.

Hun sier at hun selv hadde en skade i skulderen en gang, og at armen ble kjempesvak veldig fort fordi den ikke ble brukt.

Nå ser vi helt bort i fra selve skadene, for det vi sammenlikner nå er fra før, når skaden ikke eksisterte, og nå, som skaden ikke lenger eksisterer. Diskusjonen gjelder vel egentlig hvor fort musklene blir svakere om de ikke blir trent, uavhengig av skade eller ikke.

Hun mener jeg er et slags supermenneske som ikke forfaller, mens jeg mener det er -hun- som er rar ;)

Hva er egentlig vanlig?

Skrevet

Jeg vil si din venninne har rett, men ikke i at du er noe supermenneske.

Jeg vil heller tro at du til tross for vekttrening ikke er spesielt sterk, og dermed ikke forfaller spesielt mye når du er borte fra treninga et års tid.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg vil si din venninne har rett, men ikke i at du er noe supermenneske.

Jeg vil heller tro at du til tross for vekttrening ikke er spesielt sterk, og dermed ikke forfaller spesielt mye når du er borte fra treninga et års tid.

Nja, jeg er ganske sterk. Jeg trente kampsport 3 ganger i uka før jeg ble skadet, og har på tyngre vekter enn min venninne og de fleste andre jenter jeg vet om når vi trener styrke sammen. Jeg er fortsatt sterkere enn venninna mi, selv om jeg altså har vært "borte" lenge. Om jeg hadde vært en svekling i utgangspunktet, så ville nok ikke fiskepuddingene kunne ha blitt så mye mindre, går jeg ut i fra ;)

Skrevet

Nja, jeg er ganske sterk. Jeg trente kampsport 3 ganger i uka før jeg ble skadet, og har på tyngre vekter enn min venninne og de fleste andre jenter jeg vet om når vi trener styrke sammen. Jeg er fortsatt sterkere enn venninna mi, selv om jeg altså har vært "borte" lenge. Om jeg hadde vært en svekling i utgangspunktet, så ville nok ikke fiskepuddingene kunne ha blitt så mye mindre, går jeg ut i fra ;)

Så musklene har blitt markant mindre?

For det var naturligvis poenget mitt. Hvis de ikke har blitt det er det stor fare for at du heller ikke har vært spesielt godt trent, noe tilfellet er med mange jenter uansett hvor mye de trener - rett og slett fordi jenter har det med å trene fryktelig feil.

Men hvis du har vært godt trent i mange år, vil du restituere langt raskere enn en som begynte å trene for ett år siden, hadde god framgang, for så å forfalle i et år med skader.

Caloni Makaroni
Skrevet

Så musklene har blitt markant mindre?

For det var naturligvis poenget mitt. Hvis de ikke har blitt det er det stor fare for at du heller ikke har vært spesielt godt trent, noe tilfellet er med mange jenter uansett hvor mye de trener - rett og slett fordi jenter har det med å trene fryktelig feil.

Men hvis du har vært godt trent i mange år, vil du restituere langt raskere enn en som begynte å trene for ett år siden, hadde god framgang, for så å forfalle i et år med skader.

Nei, musklene har -ikke- blitt mindre, det er jo det jeg prøver å si ;) Hvordan de -ser- ut skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har for vane å stå foran speilet og vurdere hvor store musklene mine er eller ikke er.

Men: Jeg har trent mye i flere år, og har "alltid" vært rimelig sterk. Så tar jeg et fullstendig treningsopphold i ett år. Når jeg så begynner å trene igjen, så er jeg fortsatt sterkere enn de fleste andre jentene, og jeg er ikke mye mindre sterk enn det jeg var før jeg sluttet å trene.

Min venninne har vært gjennomsnittlig sterk, har trent samme kampsporten som meg. Hun måtte ta et treningsopphold på noen mnd, og hun er satt langt tilbake i forhold til hvordan hun var før styrkemessig.

Skrevet

Nei, musklene har -ikke- blitt mindre, det er jo det jeg prøver å si ;) Hvordan de -ser- ut skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har for vane å stå foran speilet og vurdere hvor store musklene mine er eller ikke er.

Men: Jeg har trent mye i flere år, og har "alltid" vært rimelig sterk. Så tar jeg et fullstendig treningsopphold i ett år. Når jeg så begynner å trene igjen, så er jeg fortsatt sterkere enn de fleste andre jentene, og jeg er ikke mye mindre sterk enn det jeg var før jeg sluttet å trene.

Min venninne har vært gjennomsnittlig sterk, har trent samme kampsporten som meg. Hun måtte ta et treningsopphold på noen mnd, og hun er satt langt tilbake i forhold til hvordan hun var før styrkemessig.

Men du skriver at du alltid har vært veldig sterk. Jeg antar du også var sterk da du begynte å trene?

I så fall er du sterkere enn jenter flest, og kan ikke sammenligne deg med andre. Dere begynner jo ikke på samme nivå.

Det interessant er hvor mye du går tilbake i forhold til hvor sterk du har vært, og hvor mye sterkere du har blitt med årene.

Hvis du ikke har blitt veldig mye sterkere etter hvert som du har trent, er det ikke snodig i det hele tatt at du ikke går mye tilbake.

Gjest this is a signature
Skrevet

Det er jo utrolig godt gjort å bare redusere vekta med 5 kilo når du ikke har trent styrke på et år. Det er veldig bra.

Du må ha et godt grunnlag.

Selv har jeg ganske godt grunnlag selv. Men 5 kilo var veldig liten differens.

Skrevet

Da har du jo svaret. Når du har større vekter enn venninna di, som har trent styrke det året du ikke trente noe styrke: Det er jo godt gjort. Du må være sterk da.

Skrevet

Men selv om armen din var skadet, kunne du jo ha trent de andre muskelgruppene..

Bare et lite apro pos..

Skrevet

Det er jo utrolig godt gjort å bare redusere vekta med 5 kilo når du ikke har trent styrke på et år. Det er veldig bra.

"Det er jo utrolig godt gjort å bare redusere vekta med 5 kilo når du ikke har trent styrke på et år. Det er veldig bra."

Det kommer jo helt an på hva hun løfter.

Hvis en som kjører serier på 150 kilo i benken er skada i et år, og kjører serier på 145 kilo når han er tilbake - da er det imponerende.

Men hvis dama over løfter 50 kilo til vanlig og gikk tilbake til 45 kilo, er det ingenting å snakke om.

Caloni Makaroni
Skrevet

Men du skriver at du alltid har vært veldig sterk. Jeg antar du også var sterk da du begynte å trene?

I så fall er du sterkere enn jenter flest, og kan ikke sammenligne deg med andre. Dere begynner jo ikke på samme nivå.

Det interessant er hvor mye du går tilbake i forhold til hvor sterk du har vært, og hvor mye sterkere du har blitt med årene.

Hvis du ikke har blitt veldig mye sterkere etter hvert som du har trent, er det ikke snodig i det hele tatt at du ikke går mye tilbake.

Hm...nå forvirrer jeg både meg selv og deg, tror jeg ;)

Jeg har nok alltid vært ganske sterk. -Men- jeg har blitt sterkere de siste årene av å trene mye. Og jeg har fått god "kondis" av å trene mye. Jeg har ikke mistet mye av det "ekstra", selv om jeg har hatt treningsfri et år.

Men du har et poeng. Jeg skal høre med min venninne hvordan hun var i "utgangspunktet", før hun begynte å trene noe særlig. Om hun var veldig svak, så kan jo kanskje det være noe av forklaringen?

Skrevet

"Det er jo utrolig godt gjort å bare redusere vekta med 5 kilo når du ikke har trent styrke på et år. Det er veldig bra."

Det kommer jo helt an på hva hun løfter.

Hvis en som kjører serier på 150 kilo i benken er skada i et år, og kjører serier på 145 kilo når han er tilbake - da er det imponerende.

Men hvis dama over løfter 50 kilo til vanlig og gikk tilbake til 45 kilo, er det ingenting å snakke om.

Hvorfor ikke?

Caloni Makaroni
Skrevet

Men selv om armen din var skadet, kunne du jo ha trent de andre muskelgruppene..

Bare et lite apro pos..

Det kunne jeg ;) Men egentlig synes jeg det er pyton å trene styrke (selv om jeg er inne i en "fase" hvor jeg liker det bedre nå). Og jeg kunne ikke utøve min "egen" sport uten to fungerende armer, og da ble det liksom så som så med treninga..

Caloni Makaroni
Skrevet

Som SDD sier, man må jo se det i sammenheng. 150/145 kilo er jo ikke det samme som 50/45. Og jeg er nok heller på det siste nivået ;)

Men poenget er jo at jeg i utgangspunktet f.eks hadde på 30 kilo på et apparat, og så trente jeg mye i 2-3 år, og kom opp i 45 kilo etterhvert. Men etter et år uten trening, så klarer jeg fortsatt 40.

Mens min venninne mener det er helt sykt, fordi hun ville vært tilbake på 30 kilo etter bare noen mnd.

Skrevet

Hm...nå forvirrer jeg både meg selv og deg, tror jeg ;)

Jeg har nok alltid vært ganske sterk. -Men- jeg har blitt sterkere de siste årene av å trene mye. Og jeg har fått god "kondis" av å trene mye. Jeg har ikke mistet mye av det "ekstra", selv om jeg har hatt treningsfri et år.

Men du har et poeng. Jeg skal høre med min venninne hvordan hun var i "utgangspunktet", før hun begynte å trene noe særlig. Om hun var veldig svak, så kan jo kanskje det være noe av forklaringen?

Men jeg ser du skriver over at du f.eks. i en øvelse økte fra 30 kilo til 45 kilo, og var tilbake på 40 kilo da du begynte igjen.

Det synes jeg høres veldig normalt ut.

Siden du har trent kampsport vil jeg tro du fører et helt greit kosthold, og gjør man det holder man seg rimelig greit selv med treningsfravær. Litt vil man naturligvis falle tilbake, men du vil ikke falle tilbake til utgangspunktet.

Skrevet

Hvorfor ikke?

Du ser da forskjellen på en økning fra 195 kilo til 200 kilo og forskjellen på en økning fra 30 kilo til 35 kilo?

Eller ser du bare 5 kilo uansett?

Da ser du dårlig.

Skrevet

Men jeg ser du skriver over at du f.eks. i en øvelse økte fra 30 kilo til 45 kilo, og var tilbake på 40 kilo da du begynte igjen.

Siden du har trent kampsport vil jeg tro du fører et helt greit kosthold, og gjør man det holder man seg rimelig greit selv med treningsfravær. Litt vil man naturligvis falle tilbake, men du vil ikke falle tilbake til utgangspunktet.

When did you become an expert? ;)

Trener du styrke selv (er du mann eller kvinne)?

Caloni Makaroni
Skrevet

Ja, og da har man jo liksom "forklart" min situasjon.

Men det hele startet jo med at jeg og venninna mi diskuterte, og vi så at det var så stor forskjell mellom oss. Må vel ha noe med hvordan vi var i utgangspunktet, går jeg ut i fra.

Pussige greier :)

Skrevet

When did you become an expert? ;)

Trener du styrke selv (er du mann eller kvinne)?

Jeg trener fortsatt litt styrke, men på et noe mer moderat nivå enn tidligere.

Jeg var dog en fanatisk trenende i ca. 10 år.

Jeg er mann.

Skrevet

Ja, og da har man jo liksom "forklart" min situasjon.

Men det hele startet jo med at jeg og venninna mi diskuterte, og vi så at det var så stor forskjell mellom oss. Må vel ha noe med hvordan vi var i utgangspunktet, går jeg ut i fra.

Pussige greier :)

Det har med mange ting å gjøre.

Gener. Hvordan dere svarer på treninga.

Kosthold (meget viktig).

Hvor lenge dere har trent.

Hvor bra dere trener.

Hvis man ser man helt bort fra gener og fysiske forutsetninger som talent og hvordan deres respektive kropper svarer på trenigna, er det nærliggende å tro at en som har trent kampsport har et veldig godt treningsgrunnlag når hun først begynner å trene vekter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...