Gå til innhold

Innadvendthet- bare et negativt ladet ord?

Anbefalte innlegg

Gjest Pastrati
Skrevet

Hvorfor skal alle være så utadvendte og frimodige? Hvorfor skal det alltid lønne seg? Og gjør det det? Eller er det bare noe vi tror. Er ikke mot og pågangsvilje noe annet enn utadvendthet?

Skal vi ikke tro på, og gi ansvar til de som ikke skriker høyest? Hvorfor ikke?

Har alltid fått hørt at jeg er så sjenert. Og ja, det er ikke sunt når man mister seg selv. Men etter å ha jobba mye med meg selv har jeg utvikla en indre styrke, hvisker fortsatt i skogen, men kan ikke også hvisking nå fram til flere ører. Mye bra har blitt jobba fram i det stille. Men for eksempel lærere synes ikke lengre å se verdien i de som velger å trekke seg tilbake, utover det at det blir stillere i klassen selfølgelig.

Jeg kjenner jeg blir litt irritert når innadvendthet blir synonymt med svakhet. Det finnes så mange former for indre styrke...eller?

Tja, vet faktisk ikke...hva tenker dere?

Gjest melmøll
Skrevet

Bra tema, fint at du tok opp dette! Har tenkt mye på det selv ettersom jeg er sjenert. Føler at jeg har liten verdi som menneske. I jobbintervjuer kan jeg jo ikke si at jeg er innadvendt, da ville jeg vel ikke få noen jobb. Hvilke jobber passer for oss innadvendte egentlig?

Jeg har prøvd meg i flere jobber som forventer at man er utadvendt og jeg føler det er veldig slitsomt å "spille" en jeg ikke er. Men så har vel den sjenertheten utviklet seg over i sosial angst, og mye av grunnen tror jeg ligger i nettopp det at det er så fokus på utadvendthet.

Som innadvendt har jeg også problemer med å bli kjent med folk, og det å ha mange venner er jo også et statussymbol.

Når jeg kjenner etter så ønsker jeg egentlig ikke å bli en annen. Jeg ønsker å bli godtatt for den jeg er.

Gjest Pastrati
Skrevet

Bra tema, fint at du tok opp dette! Har tenkt mye på det selv ettersom jeg er sjenert. Føler at jeg har liten verdi som menneske. I jobbintervjuer kan jeg jo ikke si at jeg er innadvendt, da ville jeg vel ikke få noen jobb. Hvilke jobber passer for oss innadvendte egentlig?

Jeg har prøvd meg i flere jobber som forventer at man er utadvendt og jeg føler det er veldig slitsomt å "spille" en jeg ikke er. Men så har vel den sjenertheten utviklet seg over i sosial angst, og mye av grunnen tror jeg ligger i nettopp det at det er så fokus på utadvendthet.

Som innadvendt har jeg også problemer med å bli kjent med folk, og det å ha mange venner er jo også et statussymbol.

Når jeg kjenner etter så ønsker jeg egentlig ikke å bli en annen. Jeg ønsker å bli godtatt for den jeg er.

Enig med deg der. I alle jobbutlysninger står det jo ting som: du må være utadvent, bli og positiv. Akkuratt som det er tre sider av samme sak.

Jeg skjønner den greia med at siden omgivelsene forventer at du er så himla utadvendt, så trekker du deg tilbake fordi du ikke greier det.

Å høre slike ting får deg til å føle deg mindre, iallefall gjør jeg det. Det virker nesten mot sin hensikt om man formulerer seg litt kvasst.

Føler meg bare som et lite, pysete og sjenert barn....

Skulle ønske holdningene blant folk kunne endre seg litt...

Gjest Snuppsen
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, men jeg tror de som er utadvendte har problemer med å forstå dette. Bare se på hvor lite svar du har fått for innlegget.

Samfunnet er lagt opp til at vi skal være utadvendte, og dermed ender de innadvente opp som tapere. I alle sitasjoner som skole, jobb og fritid er det forventet at en er utadvendt. Innadventhet er en del av personligheten og kan dermed ikke forandres, men det går ann å spille utadvent. Det tar desverre mye krefter og energi. Det er ikke bra å gå rundt å føle seg som et annenrangs menneske bare fordi samfunnet foretrekker en type personlighet fremfor den andre.

Gjest melmøll
Skrevet

Enig med deg der. I alle jobbutlysninger står det jo ting som: du må være utadvent, bli og positiv. Akkuratt som det er tre sider av samme sak.

Jeg skjønner den greia med at siden omgivelsene forventer at du er så himla utadvendt, så trekker du deg tilbake fordi du ikke greier det.

Å høre slike ting får deg til å føle deg mindre, iallefall gjør jeg det. Det virker nesten mot sin hensikt om man formulerer seg litt kvasst.

Føler meg bare som et lite, pysete og sjenert barn....

Skulle ønske holdningene blant folk kunne endre seg litt...

Ja, man skal være utadvendt, blid, og positiv. Som innadvendt kan man lett bli misforstått og oppfattet som overlegen og sur. Det er veldig trist.

Jeg forstår jo at folk liker utadvendte folk. Selv synes jeg _veldig_ utadvendte folk kan virke litt truende og slitsomt. De "tar mye plass" hvis jeg kan si det slik.

Det har nok noe med personlighet å gjøre, men jeg tror utadvendthet har mye med selvtillit å gjøre også. Man kan dessuten øve seg på smalltalk osv...Men noen mennesker er bare mer sosiale enn andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...