Gå til innhold

Graviditetstest - positiv??

Anbefalte innlegg

Gjest Gravidcass
Skrevet

En grav.test som er positiv kan aldri være feil kan den?

Kun andre veien, at negativ kan være positiv?

Skrevet

Testene reagerer på HCG-hormonet, og det produserer ikke kroppen av seg selv uten å være gravid.

Så det du skriver stemmer, forutsatt at testen er riktig utført, altså at bruksanvisningen er fulgt (og selvsagt at man ikke har tilført kroppen HCG på annen måte - det er ikke HCG i medisiner eller noe man normalt inntar).

Gjest menstruasjon (for et vanskelig ord)
Skrevet

Testene reagerer på HCG-hormonet, og det produserer ikke kroppen av seg selv uten å være gravid.

Så det du skriver stemmer, forutsatt at testen er riktig utført, altså at bruksanvisningen er fulgt (og selvsagt at man ikke har tilført kroppen HCG på annen måte - det er ikke HCG i medisiner eller noe man normalt inntar).

Jeg lurer på det samme, men andre veien:

Hvor stor sannsynlighet er det for at en test man tar - som slår ut negativ - er feil?

Hvis man følger anvisningen perfekt, tar morgenurin, og det ikke er antydning til at testen er positiv - skal man da fremdeles være i tvil - hvis mensen uteblir?

Skrevet

Jeg lurer på det samme, men andre veien:

Hvor stor sannsynlighet er det for at en test man tar - som slår ut negativ - er feil?

Hvis man følger anvisningen perfekt, tar morgenurin, og det ikke er antydning til at testen er positiv - skal man da fremdeles være i tvil - hvis mensen uteblir?

Tja, den er litt verre.

Hvis man vanligvis er regelmessig og har gått ordentlig over tiden, betyr nok en negativ test ingen graviditet i de aller fleste tilfeller.

Men det finnes eksempler på at en ny test senere har vært positiv, spesielt hvis man tester f.eks. dagen etter forventet mens. Alle produserer ikke like mye HCG like fort, og en evt. befruktning kan ha skjedd senere enn forventet. Har man uregelmessige sykluser, øker det usikkerheten.

Gjest menstruasjon (for et vanskelig ord)
Skrevet

Tja, den er litt verre.

Hvis man vanligvis er regelmessig og har gått ordentlig over tiden, betyr nok en negativ test ingen graviditet i de aller fleste tilfeller.

Men det finnes eksempler på at en ny test senere har vært positiv, spesielt hvis man tester f.eks. dagen etter forventet mens. Alle produserer ikke like mye HCG like fort, og en evt. befruktning kan ha skjedd senere enn forventet. Har man uregelmessige sykluser, øker det usikkerheten.

Takk for svar.

Jeg har vanligvis uregelmessig, og testen tok jeg kanskje en uke eller 2 etter forventet mens.

Men når jeg tenker over det, så bruker jeg faktisk hver jul å ha utsatt mens av en eller annen grunn..hmm

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har vanligvis uregelmessig, og testen tok jeg kanskje en uke eller 2 etter forventet mens.

Men når jeg tenker over det, så bruker jeg faktisk hver jul å ha utsatt mens av en eller annen grunn..hmm

Mange får veldig lett forskjøvet mens i situasjoner med litt "unntakstilstand", og det kan det jo være rundt jul.

Skrevet

Det finnes et lite unntak. Den kan vise positiv selv om du har abortert. Det tar visstnok litt tid før kroppen "kvitter seg med" dette stoffet som slår ut på graviditetstesten.

Men at en test som viser negativ KAN være positiv stemmer.

Skrevet

Ad falskt positive testar, så hadde vi nyss dette interessante tilfellet på Gravid-forumet, der to testar viste positivt utan at det var tilfelle: http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=3429611

(Og eg får heilt sikkert ikkje dette til å åpne seg fint og ordentleg som ein tråd i venstre rute...)

Det er sjeldan, og "skal" ikkje gå an. Negative testar sjølv om ein er gravid er mykje meir vanleg. Da er det for lite hCG til å gi utslag på testen, vanlegvis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...